2012-01-03, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
tja rödlinje ???? bilmotorer är välldigt tåliga och håller bra om de är i gott skick och std ! den elektroniska varvspärren sätter stopp i god tid innan något börjar gå sönder i motorn , så varva och va glad , soppan dyr nu så det gäller att få lite valuta för pengarna man betalar in i skatt till staten

Ja och nej, beror lite pa vilken motor du har och vad som eventuellt ar gjort - jag undviker att ga over rodlinjen da det skulle betyda extremt mycket mer slit an vad jag far om jag haller mig 500 varv under - men i princip haller jag med dig Daremot ska man INTE lite pa varvstoppen eller nagot som alls (t.ex. traction control) paverkar hur motorn fungerar om man bryr sig, man bor stanga av tcs och inte fa motorn/datorn att begransa sig sjalv..

Sa, mitt slutgiltliga svar ar att varva upp till just under dar datorn stoppar dig, det mar en motor bra av - kanske tar lite mer soppa men det ar det vart nu.

Haller du med om det racehund?
Citera
2012-01-03, 05:29
Bannlyst
nja rödlinjen är bara en rekomendation när det är dax att växla med din bil typ , där av olika rödmarkering på olika bilmodeller , på tävlings motorer så kan man lätt varva en 2,5l motor till över 8500v/min utan att kolvhastigheterna blir för höga och börjar bli skadligt för motorn . så en helt std motor är väldigt tålig och hållbar vid de låga maxvarv de presterar och det röda på varvräknaren inget man behöver va rädd för
Citera
2012-01-03, 05:31
Medlem
Citat:
nja rödlinjen är bara en rekomendation när det är dax att växla med din bil typ , där av olika rödmarkering på olika bilmodeller , på tävlings motorer så kan man lätt varva en 2,5l motor till över 8500v/min utan att kolvhastigheterna blir för höga och börjar bli skadligt för motorn . så en helt std motor är väldigt tålig och hållbar vid de låga maxvarv de presterar och det röda på varvräknaren inget man behöver va rädd för

Absolut, helt ratt - men tror du TS har en motor som ar avsedd for mer prestanda? givetvis klarar aven stock engines av lite mer an rodlinje, men inte alldeles for mycket.

Allt beror pa motorn och vilka delar som sitter i.
Citera
2012-01-03, 05:35
Bannlyst
jo vore kul och enklare att veta vilken bilmodell TS + andra här har som frågar
Citera
2012-01-03, 07:56
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Fast på en standardmotor så slår övervarvningsskyddet till vid rödstrecket, så du kan inte varva mer även om du vill.
Citera
2012-01-03, 11:35
Medlem
zepofans avatar
Att tråden ens har skapats tyder på en fruktansvärt dålig körkortsutbildning! Hur fan kan man lyckas få körkort utan att ha motorbromsat? Antingen har TS lärt sig på ett sätt och tycker nu att körläraren säkert hade fel och vill göra på ett annat sätt, annars har h*n inte lärt sig ett dugg om bilkörning och bara fokuserat på att klara en uppkörning. Skrämmande att ha sådana runt omkring sig i trafiken.
Citera
2012-01-03, 12:15
Medlem
Burkapoliss avatar
Jag byter hellre bromsbelägg än koppling och väljer därför att bromsa med bilens bromsar istället för motorn, om då bilen drar 0.6 istället för 0.58, det skiter jag i. Jag planerar istället mina inbromsningar och sitter inte och håller på gasen ända fram till rödljuset.

Motorbromsa är bara något Maria Wetterstrand vill att man ska hålla på med för att det är bättre för miljön, men om du måste byta koppling i bilen på grund av svamlet, det skiter hon i.
Citera
2012-01-03, 12:23
Medlem
.adepts avatar
En korkad fråga kanske.. men om jag kör i en nedförsbacke och lägger den i friläge. Hur påverkar det bensinförbrukningen? Bättre/sämre än motorbromsning?
Citera
2012-01-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
En korkad fråga kanske.. men om jag kör i en nedförsbacke och lägger den i friläge. Hur påverkar det bensinförbrukningen? Bättre/sämre än motorbromsning?

Om du inte ska stanna eller måste bromsa sparar du genom att lägga i friläget eftersom det minskar friktionen (fast det drar naturligtvis mer i början eftersom det går åt bränsle för att hålla tomgångsvarvtalet, men det dröjer längre innan du måste gasa igen, så i slutänden blir det en besparing).
Citera
2012-01-03, 17:04
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .adept

Teoretiskt:
Sämre motorbromsning då den upphör helt eftersom du ej får någon kraft på utgående axel i växellådan. Bilen går på tomgång och förbrukningen ökar därför.

I praktiken:
Däremot, precis som människan ovanför mig säger, så minskar friktionen kraftigt vilket tillåter bilen att rulla en längre sträcka, vilket i sin tur kan minska förbrukningen om man planerar sin körning rätt. Däremot inget man ska utöva på körskolan/uppkörningen utan det får du träna på efteråt.
Citera
2012-01-03, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att tråden ens har skapats tyder på en fruktansvärt dålig körkortsutbildning! Hur fan kan man lyckas få körkort utan att ha motorbromsat? Antingen har TS lärt sig på ett sätt och tycker nu att körläraren säkert hade fel och vill göra på ett annat sätt, annars har h*n inte lärt sig ett dugg om bilkörning och bara fokuserat på att klara en uppkörning. Skrämmande att ha sådana runt omkring sig i trafiken.
Vad menar du han undrade om motorbromsning då ska du inte komma och klaga IDIOT
Citera
2012-01-03, 18:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenxiv
Vad menar du han undrade om motorbromsning då ska du inte komma och klaga IDIOT
Lägg dig inte i ditt jävla stolpskott! Jag vidhåller att om man inte har motorbromsat under sin körkortsutbildning har man knappast lärt sig köra bil och borde därför inte ha fått körkort. Är det svårt för dig att fatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in