• 1
  • 2
2012-01-02, 11:25
Medlem
endures avatar
Efter att ha hängt på flashback ett tag ser jag ett mångfald av folk som skriver om droger, varje dag!? Hur många är det som tar droger egentligen (utöver alkohol och nikotin)? Har aldrig ens hört ett rykte om att någon tar droger, och här verkar det vara vardagsmat.
Senast redigerad av endure 2012-01-02 kl. 11:28.
Citera
2012-01-02, 11:27
Medlem
sasos avatar
vad menar du med "hur många"?
bland flashbackare eller bland Sveriges befolkning?
Citera
2012-01-02, 11:29
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vad menar du med "hur många"?
bland flashbackare eller bland Sveriges befolkning?
Ja, sökte nog efter ett mer generellt svar för Sveriges befolkning. Är det fler än vad man tror, i ens närhet månne?

Jag förstår nog att flashbackare är överrepresenterade.
Citera
2012-01-02, 11:30
Medlem
Det beror på vilket umgänge man har antar jag, det är vanligare än man tror men samtidigt så ska inte fashbacks drogforum på väldigt långa vägar ses som representativt för den svenska befolkningen på den punkten.

Dina vänner kanske bara är föredömligt diskreta med sitt drogande?
Citera
Medlem
Buller88s avatar
Var i Sverige bor du? O_o
Citera
Medlem
Ettan^s avatar
Alltså, om du läser på ett (sub)forum som handlar om droger är det väl inte så konstigt att många skriver om just droger?

Men för att försöka svara på din fråga (helt ovetenskapligt) så tror jag att det är rätt vanligt. Cannabis har exploderat av olika anledningar (hollywood och invandring är väl de två största skurkarna här), ungefär var fjärde ungdom har testat drogen (en tredjedel fortsätter bruka den). Även andra droger har, återigen av en eller annan anledning, blivit mycket lättare att få tag på. Men det är ändå inte så pass vanligt som du verkar tro.
Citera
2012-01-02, 11:38
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det beror på vilket umgänge man har antar jag, det är vanligare än man tror men samtidigt så ska inte fashbacks drogforum på väldigt långa vägar ses som representativt för den svenska befolkningen på den punkten.

Dina vänner kanske bara är föredömligt diskreta med sitt drogande?
Jo, det är de väl. De flesta av mina vänner drack inte alkohol innan 18, som jag, och knappt efter för den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av Buller88
Var i Sverige bor du? O_o

Bromma, Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Alltså, om du läser på ett (sub)forum som handlar om droger är det väl inte så konstigt att många skriver om just droger?

Men för att försöka svara på din fråga (helt ovetenskapligt) så tror jag att det är rätt vanligt. Cannabis har exploderat av olika anledningar (hollywood och invandring är väl de två största skurkarna här), ungefär var fjärde ungdom har testat drogen (en tredjedel fortsätter bruka den). Även andra droger har, återigen av en eller annan anledning, blivit mycket lättare att få tag på. Men det är ändå inte så pass vanligt som du verkar tro.

Det förstås. Jag går dock inte in på just drogforumet som sådant, jag ser trådarna som kommer upp under "nya ämnen".

Skulle någon kunna säga om det är relativt "lätt" att få tag på droger? Om man befinner sig på plattan i Stockholm, finns det verkligen folk som säljer grejer där, eller är det inskränkt till mysko bakgator?
Citera
2012-01-02, 11:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^

Vänta lite här nu va. Vad har invandring med det hela att göra?
Citera
2012-01-02, 11:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Skulle någon kunna säga om det är relativt "lätt" att få tag på droger? Om man befinner sig på plattan i Stockholm, finns det verkligen folk som säljer grejer där, eller är det inskränkt till mysko bakgator?

Det är klart att det säljs droger på Plattan men det är inte den hejdundrande drogmarknad som rykte påstår. I regel köper man droger av nån man eller ens vänner känner. I Sverige är seriös gatulangning relativt ovanlig.
Citera
2012-01-02, 11:45
Medlem
Citat:

Det är rätt enkelt beroende på vad du vill ha, så visst förekommer där en daglig handel.

De flesta narkotikaköp sker dock mellan bekanta och genom ett tel samtal eller liknande.

Pling pling.
- Tja, skulle du kunna hjälpa mig med en grej?
- Jamenvisst, ses hos mig om ett tag.
-Tjolavippen

Ja du fattar
Citera
2012-01-02, 12:06
Medlem
Du ser det inte för att det inte sker öppet då det inte är lagligt. Man kan ställa samma fråga "hur ofta ser du folk som knullar i parken"? (Inte ofta får jag hoppas). Betyder det att folk inte knullar? Klart folk knullar men dom gör det i sina lägenheter där du inte ser det.

Sen "krävs det en för att känna en" (jag kör den svenska versionen även om den låter bättre på engelska). Det vill säga att om du inte vet vad du ska leta efter hos folk så tänker du inte på det.

Men som svar på din fråga så knarkas den en hel del. Allt från killen som sover i trappor till 2-barns mamman som kör lite piller. Men en exakt siffra på hur många som brukar droger är svår att sätta. Majoriteten brukar inte droger regelbundet (om man bortser från vad du får på systemet och ur giftpinnen) men det är ändå ganska många som använder dorger.
Citera
2012-01-02, 12:07
Medlem
Citat:
Efter att ha hängt på flashback ett tag ser jag ett mångfald av folk som skriver om droger, varje dag!? Hur många är det som tar droger egentligen (utöver alkohol och nikotin)? Har aldrig ens hört ett rykte om att någon tar droger, och här verkar det vara vardagsmat.
Jag trodde som du innan jag började röka cannabis. Efter det har det ramlar fram vänner och bekanta som röker. Så för mig var det större än jag trodde, hade för mig att många av mina vänner var kvar i den där hjärntvättade knark är bajs ideologin. Men nej Även fått många nya vänner genom rökat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in