• 2
  • 3
2012-01-01, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enok-Femttii
Jobbar själv som slaktare. Denna köttbit kan du äta utan risk. Kom i håg att tillaga den först bara.

Ska verkligen oxfilén hänga och möra i 12 dagar? Hela oxen i sig kan hänga och möra tills delar börjar bli mögliga. Har slaktat och styckat några oxar men vi tar aldrig bort filén o låter den hänga.
2012-01-01, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Nu är detta ingen pittmätning, men sveriges bästa kött krog? Vad är det Jensen's böffehus eller =)
Jag har jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger de senaste 12 åren. Den köttbiten är helt okej och till och med bra.

Sen så borde du med veta att hängmörad oxfilé är i dagsläget hängd i sverige i max en vecka. Har man tur så kanske 2 veckor. Nackdelen är att man slår in det i plast så det inte tappar vätska och på så vis att man kan sälja det dyrare per kg. Oavsett vad så luktar köttsaft från mörat kött surt om du gör det själv eller köper ifrån butiker. Hans köttbit var det inget fel på, jag ville vara artig att svara neutralt och inte ha kukmätning broder.

Att du som tydligen jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger anser att köttet är okej tyder på trolleri, men jag kan förstå om du jobbade där som städare.

Att jag som är en amatörkock finner mitt kött uselt (då jag tillagat oxfilé och annat nötkött på amatörnivå flera gånger) finner mitt köttet är sunkigt (samt luktar redigt syrligt) så förstår jag inte din poäng. Serverar ni då gammalt kött på era topprestauranger, kött som har mörkgråa linjer som löper genom hela biten, så är det en skam då inte jag ens skulle bjuda på detta skit till mina nyårsgäster, i lilla, lilla Sverige.

Vi är inte en samling finsmakare men ingen utav oss tyckte att köttet såg särskilt aptitligt ut och doften var knappast sensuell, om man nu får använda det ordet kring mat, och då speciellt kött.

Jag ska inte påstå att jag tillhör överklassen men jag är människa nog att kunna påstå att köttet var för gammalt och inte servera mina gäster detta. Jag har tillagat dyr oxfilé från Östermalmstorgs Saluhall förra nyårsaftonen (800 kr / kg). Påstår inte att denna är någon "pinnacle" när det gäller oxfilé men hur kan ni anse att min filé är helt okej?

Jag har slängt köttfärs som doftat likadant i 15 år, jag slänger allt annat kött som doftar likadant. Hunden visade dock intresse, ville inte åsamka henne en långvarig diarré.

Oxfilé är inte vad det brukade att vara.
2012-01-01, 03:48
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Jag menar inte heller det, det har jag inte erfarenhet nog för. Ny inom branschen, det nämndes enbart för att du verkade uppfatta mig som en nybörjare i hemmet som inte har någon koll alls på kött. Ville bara nämna något för att det ska vara klart att det inte var fallet. (Och nämnde jag inte vad för ställe det var kändes det som att du skulle utgå från att det var någon sjabbig lunchkrog)
Och nej, inget Jensen. Någorlunda mer seriös krog, som hängmörar själva.

Men får man en dåligt förpackad bit kött, som luktar så illa att man blir illamående, så bör man inte äta det. Då är det inte OK. Nu går jag på TS ord. Att det oxiderat lite är ingen fara.
Lukten var det jag syftade på. Och om det inte packats rätt så bör det ju inte användas, om man känner av symptomen som den riktigt krassa lukten.

Ber om ursäkt om jag uppfattades som arrogant och uppkäftig, jag har en tendens att göra det.
Det är inte mitt syfte, det handlar om att jag är extremt dålig på att uttrycka mig utan att låta dryg.

Nja, människor vill alltid lägga in ett inlägg om något de inte vet något om. Det gör mig irriterad, för just här på FB så kan "alla" allt och vet allt inom allt. Vilket betyder att TS inte får ett ärligt svar utan endast 98% åsikter, när han istället ville ha svaret. Jag gick in för att svara på tråden för att vara schysst mot killen och helt plötsligt säger folk emot mig med "deras åsikter".. Jag har varken lust eller vilja till att bråka fram och tillbaka om något jag kan och gör dagligen, jag ville säga till TS hur det var/ är. Utan att dra allt ifrån grunden.

Kul att du skrev nu har du kanske lärt dig lite mer nytt i alla fall, det är inte alltid det som luktar illa som är dåligt =) Än en gång Gott nytt år på dig, jag tyckte inte du var arrogant utan mer oskolad där ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Ska verkligen oxfilén hänga och möra i 12 dagar? Hela oxen i sig kan hänga och möra tills delar börjar bli mögliga. Har slaktat och styckat några oxar men vi tar aldrig bort filén o låter den hänga.

Nu kommer jag inte på vad det heter, men man hänger oxen hel så att all vätska rinner ned till de "dyrare" delarna. Det gör man ju självklart utav ett ekonomisk perspektiv. Då de finare bitarna sitter framtill. Då tar man inte bort några delar alls precis som du säger.
2012-01-01, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Nu är detta ingen pittmätning, men sveriges bästa kött krog? Vad är det Jensen's böffehus eller =)
Jag har jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger de senaste 12 åren. Den köttbiten är helt okej och till och med bra.

Sen så borde du med veta att hängmörad oxfilé är i dagsläget hängd i sverige i max en vecka. Har man tur så kanske 2 veckor. Nackdelen är att man slår in det i plast så det inte tappar vätska och på så vis att man kan sälja det dyrare per kg. Oavsett vad så luktar köttsaft från mörat kött surt om du gör det själv eller köper ifrån butiker. Hans köttbit var det inget fel på, jag ville vara artig att svara neutralt och inte ha kukmätning broder.

Skulle för övrigt påstå att du är en mytoman. Pratar vi "DePaul" (flashback-användare) som är extremt hängiven till mat och allt där kring så är du en fjärt. Du saknar inlägg och således ett genuint intresse kring matlagning när det gäller detta forum, men självklart är du en matlagningsgud!

Skickar dock gärna oxfilén till dig, langa adress på mailen.

Tråden kan slängas, skiten serverades aldrig.

Ni som var seriösa och hade lite klass - Gott nytt år på er, hoppas 2012 blir underbart!

HEJ!
2012-01-01, 03:58
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortificator
Att du som tydligen jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger anser att köttet är okej tyder på trolleri, men jag kan förstå om du jobbade där som städare.

Att jag som är en amatörkock finner mitt kött uselt (då jag tillagat oxfilé och annat nötkött på amatörnivå flera gånger) finner mitt köttet är sunkigt (samt luktar redigt syrligt) så förstår jag inte din poäng. Serverar ni då gammalt kött på era topprestauranger, kött som har mörkgråa linjer som löper genom hela biten, så är det en skam då inte jag ens skulle bjuda på detta skit till mina nyårsgäster, i lilla, lilla Sverige.

Vi är inte en samling finsmakare men ingen utav oss tyckte att köttet såg särskilt aptitligt ut och doften var knappast sensuell, om man nu får använda det ordet kring mat, och då speciellt kött.

Jag ska inte påstå att jag tillhör överklassen men jag är människa nog att kunna påstå att köttet var för gammalt och inte servera mina gäster detta. Jag har tillagat dyr oxfilé från Östermalmstorgs Saluhall förra nyårsaftonen (800 kr / kg). Påstår inte att denna är någon "pinnacle" när det gäller oxfilé men hur kan ni anse att min filé är helt okej?

Jag har slängt köttfärs som doftat likadant i 15 år, jag slänger allt annat kött som doftar likadant. Hunden visade dock intresse, ville inte åsamka henne en långvarig diarré.

Oxfilé är inte vad det brukade att vara.

Seriöst, du var den som skapade tråden och frågade. Om du nu visste så jävla bra att köttet enligt dina "kunskaper" vart dåligt varför frågar du då ens?
Vi kan inte lukta på din filé härifrån, vi kan dömma på utseende. Och jag gjorde det. DU pratade om hängmörat osv och jag svarade där efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Mortificator
Skulle för övrigt påstå att du är en mytoman. Pratar vi "DePaul" (flashback-användare) som är extremt hängiven till mat och allt där kring så är du en fjärt. Du saknar inlägg och således ett genuint intresse kring matlagning när det gäller detta forum, men självklart är du en matlagningsgud!

Skickar dock gärna oxfilén till dig, langa adress på mailen.

Tråden kan slängas, skiten serverades aldrig.

Ni som var seriösa och hade lite klass - Gott nytt år på er, hoppas 2012 blir underbart!

HEJ!

Jag vet inte vem som är "bättre" kock eller nytänkande mellan mig och "dePaul" och har sannerligen inget intresse i att jämföra oss. Jag ger dig 5 stjärnor utav 5 för att vara en jävla idiot när man försökte hjälpa dig. Om jag tror "dePaul" är den han är, så har vi nog jobbat ihop på samma ställe förr i tiden. Men oavsett det är du en otacksam jävla fjant. Gott nytt!
2012-01-01, 04:12
Medlem
Får jag fråga varför du ens skapade tråden? Det enda du gör är att komma med arroganta kommentarer när folk försöker förklara för dig att köttet är ätbart. Om du nu tycker köttet är så jävla dåligt så släng det, tror ingen här egentligen bryr sig.

Gott nytt år färskingar!
2012-01-01, 12:23
Moderator
evilhoneys avatar
Massor av OT raderat och varningar är utdelade.
Tråden kommer också att låsas då den frågor som denna ska postas i den klistrade tråden om hållbarhet.
//mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in