Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Nu är detta ingen pittmätning, men sveriges bästa kött krog? Vad är det Jensen's böffehus eller =)
Jag har jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger de senaste 12 åren. Den köttbiten är helt okej och till och med bra.
Sen så borde du med veta att hängmörad oxfilé är i dagsläget hängd i sverige i max en vecka. Har man tur så kanske 2 veckor. Nackdelen är att man slår in det i plast så det inte tappar vätska och på så vis att man kan sälja det dyrare per kg. Oavsett vad så luktar köttsaft från mörat kött surt om du gör det själv eller köper ifrån butiker. Hans köttbit var det inget fel på, jag ville vara artig att svara neutralt och inte ha kukmätning broder.
Att du som tydligen jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger anser att köttet är okej tyder på trolleri, men jag kan förstå om du jobbade där som städare.
Att jag som är en amatörkock finner mitt kött uselt (då jag tillagat oxfilé och annat nötkött på amatörnivå flera gånger) finner mitt köttet är sunkigt (samt luktar redigt syrligt) så förstår jag inte din poäng. Serverar ni då gammalt kött på era topprestauranger, kött som har mörkgråa linjer som löper genom hela biten, så är det en skam då inte jag ens skulle bjuda på detta skit till mina nyårsgäster, i lilla, lilla Sverige.
Vi är inte en samling finsmakare men ingen utav oss tyckte att köttet såg särskilt aptitligt ut och doften var knappast sensuell, om man nu får använda det ordet kring mat, och då speciellt kött.
Jag ska inte påstå att jag tillhör överklassen men jag är människa nog att kunna påstå att köttet var för gammalt och inte servera mina gäster detta. Jag har tillagat dyr oxfilé från Östermalmstorgs Saluhall förra nyårsaftonen (800 kr / kg). Påstår inte att denna är någon "pinnacle" när det gäller oxfilé men hur kan ni anse att min filé är helt okej?
Jag har slängt köttfärs som doftat likadant i 15 år, jag slänger allt annat kött som doftar likadant. Hunden visade dock intresse, ville inte åsamka henne en långvarig diarré.
Oxfilé är inte vad det brukade att vara.