2012-01-01, 01:42
Medlem
Mavvelitos avatar
Inga problem med den köttbiten alls. Den får den färgen ganska snabbt om den inte är packad rätt.
Du kan äta den i lugn och ro, den är inte i närheten av gammal.
2012-01-01, 01:44
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Inga problem med den köttbiten alls. Den får den färgen ganska snabbt om den inte är packad rätt.

Och man vill ju självklart äta kött som kommit dåligt vaccat.
Nejdu.
2012-01-01, 01:51
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Nejdu.

Varför inte, den byter ändå färg när den läggs i stekpannan, så länge den inte luktar/smakar konstigt efter tillagning så hade jag hellre ätit den än sabbat en nyårsafton
2012-01-01, 01:54
Bannlyst
Citat:

Kan gå med på det du säger när det handlar om packningen. När köttet senare tas ut och luftas så ska det återfå dess normala färg och vara helt ätbart - Om det är missfärgat p.g.a. packningen.

I detta fall så löper flera, mörkt gråfärgade linjer genom hela köttbiten och den luktar väldigt syrligt. Av det jag har läst tidigare så är just den syrliga doften ett tecken på att köttet är redo att kastas. Har köpt hängt kött tidigare flera gånger, aldrig någonsin har ytan tenderat att vara grå eller köttet doftat konstigt.

Har sett liknande färgton + doft på ompacketerad köttfärs. Skulle det vara annorlunda i detta fall på gammalt kött? Det handlar inte om packetering.

Fryser gärna in köttet och skänker bort till dig då du verkar ha lägre standard än vad andra har. Jag själv skickar det hellre i sopen och erbjuder mina gäster något trevligare, typ en cognac, då det tyvärr inte blev någon fin middag för oss.
2012-01-01, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
Varför inte, den byter ändå färg när den läggs i stekpannan, så länge den inte luktar/smakar konstigt efter tillagning så hade jag hellre ätit den än sabbat en nyårsafton

Lite "torka-sig-i-arslet-syndrom" på dig. Jobbar du möjligtvis på Ica Maxi? Men tack för att du tog dig tid, önskar dig ett gott nytt år!

Känns som att det behövs lite mer köttexperter till denna diskus. Bäst att jag kniper käft tills dess, är lite smått irriterad på min uteblivna nyårsaftonsmiddag!

Förlåt om det går ut över er. Tur att man har Billys Pan i frysen...

ICA, Bandhagen - DRA ÅT HELVETE!
2012-01-01, 01:58
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Nejdu.

Har inte med det att göra, om du skivar upp kött så ska du se att de som ligger i mitten får den bruna färgen. "vi" kallar det för mycket syre, det vill säga kött som kommer i kontakt med syre får den färgen. Det är totalt ofarligt och har inget med att köttet är dåligt.
Det som gör kötten till färgen ja vad ska man kalla det rosa/lila är pigmentet i det som kallas myglobin, när det får kontakt med syre så oxiderar det och bildar en annan färg. Det är mest vacuum förpackat kött som håller den klara rosa/lila färgen.

Skulle nu hela biten se grå/brun ut, så ska man inte servera den men det är fortfarande ofarligt och kan ätas utan problem. Om vi pratar om gourmet..
2012-01-01, 02:04
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortificator
Kan gå med på det du säger när det handlar om packningen. När köttet senare tas ut och luftas så ska det återfå dess normala färg och vara helt ätbart - Om det är missfärgat p.g.a. packningen.

I detta fall så löper flera, mörkt gråfärgade linjer genom hela köttbiten och den luktar väldigt syrligt. Av det jag har läst tidigare så är just den syrliga doften ett tecken på att köttet är redo att kastas. Har köpt hängt kött tidigare flera gånger, aldrig någonsin har ytan tenderat att vara grå eller köttet doftat konstigt.

Har sett liknande färgton + doft på ompacketerad köttfärs. Skulle det vara annorlunda i detta fall på gammalt kött? Det handlar inte om packetering.

Fryser gärna in köttet och skänker bort till dig då du verkar ha lägre standard än vad andra har. Jag själv skickar det hellre i sopen och erbjuder mina gäster något trevligare, typ en cognac, då det tyvärr inte blev någon fin middag för oss.

Jag kan inte mer än utgå ifrån dina bilder, och där säger jag att det köttet är det inget problem med. Om det nu luktar illa så är det en självklarhet att du inte ska bruka det. Både oxfilé samt fläskfilé har en syrlig doft, om den överträffar det som är normalt så ska du självklart inte äta det. Jag personligen tvivlar på att det är en dålig köttbit du har där.
2012-01-01, 02:27
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k

Jag skulle nog påstå att du sabbar nyår mer om du serverar mat som uppenbarligen inte är ok.
Serverar man medvetet dåliga råvaror så är man inte nyårs hjälte.
2012-01-01, 02:31
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Har inte med det att göra, om du skivar upp kött så ska du se att de som ligger i mitten får den bruna färgen. "vi" kallar det för mycket syre, det vill säga kött som kommer i kontakt med syre får den färgen. Det är totalt ofarligt och har inget med att köttet är dåligt.
Det som gör kötten till färgen ja vad ska man kalla det rosa/lila är pigmentet i det som kallas myglobin, när det får kontakt med syre så oxiderar det och bildar en annan färg. Det är mest vacuum förpackat kött som håller den klara rosa/lila färgen.

Skulle nu hela biten se grå/brun ut, så ska man inte servera den men det är fortfarande ofarligt och kan ätas utan problem. Om vi pratar om gourmet..

Jag vet precis vad oxidation är. Men om det utsätts för en dålig vacning är den felaktigt packad. Vilket är en varningssignal.
Luktar den surt och ofräscht (efter perioden då den härliga vaclukten) så är den inte OK, alltså illamående-dålig lukt. Som TS nämnt att det var.

Jag är inte en novis i köket. Jag har ingen lång yrkesvana än, men jag har erfarenhet från bra ställen.
Bland annat sveriges bästa köttkrog.
Senast redigerad av Harkeleight 2012-01-01 kl. 02:34.
2012-01-01, 02:38
Medlem
FrozenFists avatar
Men fan vad alla ska vara så kinkiga. Tillaga. Ät. Sen så får du reda på imorgon ifall det var så smart
2012-01-01, 02:54
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Jag vet precis vad oxidation är. Men om det utsätts för en dålig vacning är den felaktigt packad. Vilket är en varningssignal.
Luktar den surt och ofräscht (efter perioden då den härliga vaclukten) så är den inte OK, alltså illamående-dålig lukt. Som TS nämnt att det var.

Jag är inte en novis i köket. Jag har ingen lång yrkesvana än, men jag har erfarenhet från bra ställen.
Bland annat sveriges bästa köttkrog.

Nu är detta ingen pittmätning, men sveriges bästa kött krog? Vad är det Jensen's böffehus eller =)
Jag har jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger de senaste 12 åren. Den köttbiten är helt okej och till och med bra.

Sen så borde du med veta att hängmörad oxfilé är i dagsläget hängd i sverige i max en vecka. Har man tur så kanske 2 veckor. Nackdelen är att man slår in det i plast så det inte tappar vätska och på så vis att man kan sälja det dyrare per kg. Oavsett vad så luktar köttsaft från mörat kött surt om du gör det själv eller köper ifrån butiker. Hans köttbit var det inget fel på, jag ville vara artig att svara neutralt och inte ha kukmätning broder.
2012-01-01, 03:19
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Nu är detta ingen pittmätning, men sveriges bästa kött krog? Vad är det Jensen's böffehus eller =)
Jag har jobbat på 3 utav Europas 10 bästa restauranger de senaste 12 åren. Den köttbiten är helt okej och till och med bra.

Sen så borde du med veta att hängmörad oxfilé är i dagsläget hängd i sverige i max en vecka. Har man tur så kanske 2 veckor. Nackdelen är att man slår in det i plast så det inte tappar vätska och på så vis att man kan sälja det dyrare per kg. Oavsett vad så luktar köttsaft från mörat kött surt om du gör det själv eller köper ifrån butiker. Hans köttbit var det inget fel på, jag ville vara artig att svara neutralt och inte ha kukmätning broder.

Jag menar inte heller det, det har jag inte erfarenhet nog för. Ny inom branschen, det nämndes enbart för att du verkade uppfatta mig som en nybörjare i hemmet som inte har någon koll alls på kött. Ville bara nämna något för att det ska vara klart att det inte var fallet. (Och nämnde jag inte vad för ställe det var kändes det som att du skulle utgå från att det var någon sjabbig lunchkrog)
Och nej, inget Jensen. Någorlunda mer seriös krog, som hängmörar själva.

Men får man en dåligt förpackad bit kött, som luktar så illa att man blir illamående, så bör man inte äta det. Då är det inte OK. Nu går jag på TS ord. Att det oxiderat lite är ingen fara.
Lukten var det jag syftade på. Och om det inte packats rätt så bör det ju inte användas, om man känner av symptomen som den riktigt krassa lukten.

Ber om ursäkt om jag uppfattades som arrogant och uppkäftig, jag har en tendens att göra det.
Det är inte mitt syfte, det handlar om att jag är extremt dålig på att uttrycka mig utan att låta dryg.
Senast redigerad av Harkeleight 2012-01-01 kl. 03:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in