2012-01-01, 16:08
Medlem
simontjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovo
Provade ditt tips igår, vart mkt lyckat!

Om du tar ut den enligt hans temperaturer och sedan tar den i folie, borde den vara well done i varjefall.
Citera
2012-01-04, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Saltet går in på djupet. Man binder ihop köttet efteråt. När väl köttet är färdigt så kan man välja mellan att tranchera på snedden i 8 mm skivor eller att skära det i små stubbar mellan snörena. Därefter kan man ta bort snöret precis innan servering.

~Paul~

Ah, så du pular ner kryddor där? Lät som du bara snittade lite i det i största allmänhet vilket gjorde mig förvirrad.
Citera
2012-01-04, 09:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Ah, så du pular ner kryddor där? Lät som du bara snittade lite i det i största allmänhet vilket gjorde mig förvirrad.
Ja, genom att gnida hårt så går saltet in i skårorna.

~Paul~
Citera
2012-01-06, 00:20
Medlem
obeyoboys avatar
Har bara skummat igenom sidorna här, många bra förslag måste jag säga.

Jag har lärt mej en Brasiliansk metod som är liknande "stekpanne metoden" några har nämnt här MEN man använder en XL kastrull gärna med tjock botten och lock. Jag använder en IKEA 22cm i ø som funkar på en biff upp till 30 cm lång.

Skillnaden är att man fräser köttbiten med lök i stora klyftor o ett par vitkök, smör/olja, 3-4 min på varje sida -full effekt, sen dra ned värmen o låt den "settle in" i en stund beroende på rare, mid., mid-well. OBS! LOCKET PÅ HELA TIDEN -detta ger massor av juice att göra sås på (sila bort det du inte vill ha) och saftigt kött!

Poängen är att dom smalare änddelarna (i vissa fall 2-4cm) får ligga upp mot kanten på kastrullen, och därmed inte blir inte helt well done eller lite torra som annars.

Mkt enklare än att sitta å vänta länge på en ung o termometer att stiga i temp.
Citera
2012-02-10, 14:11
Medlem
Simaxs avatar
Nu när min tjej är bortrest tänkte jag passa på att tröstäta lite lyxmat.

dePaul
var inne på något med skåror för att få i finsalt i köttet. Korrekt uppfattat?
Låter isåfall som ett mycket bra förslag för mig som är finkänslig vad gäller kryddig och saltat kött. Jag tycker alltid det är smakrikt runt köttet men innuti är det bara vissa specifika restauranger som lyckas.
Hur binder du ihop köttet med snöre? (Jag är hyperamatör och brukar normalt laga makaroner och steka köpta köttbullar)

Jag har ingen termometer heller. Kan man ha inne den ugnen på ett ungefär? Jag är inte så finkänslig eftersom jag inte ska bjuda någon på den...
Citera
2012-02-10, 14:57
Medlem
dePauls avatar
Man binder ihop köttet med ett steksnöre: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164027125

Skårorna är till för att få mer yta för saltet att verka på och samtidigt möjlighet att gå in på djupet. Vissa kan dock påpeka att det färdiga köttet kanske inte ser så vackert ut i samband med tranchering/servering. Detta är dock enligt min åsikt ett mindre problem eftersom jag prioriterar smak före utseende.

~Paul~
Citera
2012-02-10, 15:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
1. Hur binder du ihop köttet med snöre? (Jag är hyperamatör och brukar normalt laga makaroner och steka köpta köttbullar)

2. Jag har ingen termometer heller. Kan man ha inne den ugnen på ett ungefär? Jag är inte så finkänslig eftersom jag inte ska bjuda någon på den...
1. http://www.kewego.se/video/iLyROoaftY3H.html

2. Du blir tyvärr tvungen att höfta tiden. Beroende på storleken på köttet, temperaturen i ugnen samt vilken värmekälla du har så kan tiden variera ganska mycket. Av denna anledning är det därför omöjligt att ge råd.

~Paul~
Citera
2012-02-10, 17:04
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man binder ihop köttet med ett steksnöre: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164027125

Skårorna är till för att få mer yta för saltet att verka på och samtidigt möjlighet att gå in på djupet. Vissa kan dock påpeka att det färdiga köttet kanske inte ser så vackert ut i samband med tranchering/servering. Detta är dock enligt min åsikt ett mindre problem eftersom jag prioriterar smak före utseende.

~Paul~

Underbart med snabbt svar! For in nu och köpte en stek och fick faktiskt med mig en stektermometer som det var kampanj på. Så nu kan jag nog använda det normala receptet.

Tyvärr han jag inte se det där om steksnöre så jag får väl se om jag kan lista ut ett annat alternativ.

Riktigt stort tack för hjälpen! Och jag är precis som du, föredrar smak före utseende! Ikväll ska det bli ensam-fest!
Citera
2012-02-10, 17:36
Medlem
dePauls avatar
Lycka till och återkom gärna!

~Paul~
Citera
2012-03-18, 12:46
Medlem
Maggoos avatar
dePaul>> Funderade på det där med att skåra oxfilén och salta den. Brukar du själv göra så? Jag har också hört att lägga filén i saltlag ska göra den godare.

Men jag har aldrig sett någon stjärnkock eller krog göra det, så jag är lite tveksam ändå?!?
Citera
2012-03-18, 13:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
dePaul>> Funderade på det där med att skåra oxfilén och salta den. Brukar du själv göra så? Jag har också hört att lägga filén i saltlag ska göra den godare.

Men jag har aldrig sett någon stjärnkock eller krog göra det, så jag är lite tveksam ändå?!?
Du tar upp en vanlig rimning. Det går men kan vara lite riskabelt eftersom oxfilé tenderar att bli nästan upplöst om man låter det ligga för länge i rimlagen. Den blir helt enkelt sladdrig som en disktrasa.

Jag skårar hellre köttet på längden och väntar inte alltför länge med tillagningen.

Det faktum att du inte har sett en stjärnkock laga oxfilé betyder inte att det är en dålig metod . Testa vetja .

~Paul~
Citera
2012-03-18, 22:23
Medlem
Ryttarens avatar
Det går att göra en saltlag a´la den som funkar på tjälknöl.
4-5 timmar som är gångbart på nämnda köttbit är väl kanske att ta i för en oxfilé.
Kanske bättre med max en halvtimme.
I övrigt går det ju alltid att eftermarinera med en salt sky med valfria kryddtillsatser.
Då pratar vi också korttidsbehandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in