• 2
  • 3
2012-01-03, 17:13
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarWilliam117
Ja, klart jag hänger med

Dessutom så VET jag att min undermedvetna skriver det här till mig, så att jag skall tro att det finns andra människor också, fast det egentligen inte finns det. Som ett slags försvar då jag håller på att se igenom illusionen.

Det är synd att du inte vill gå in på detta som jag pratar om då min tråd ändå handlar om det

Nej, jag kan inte riktigt bevisa att du inte existerar, dock kan jag inte heller bevisa ATT du existerar heller. Jag kan bara dra egna slutsatser och för att jag bara VET att jag har ett medvetande, så finner jag mig unik och den ända som existerar på detta sätt.

Dessutom kan jag inte heller bevisa att jag är det ända, men det är min slutsats. Jag känner själv att min värld jag lever inte riktigt går ihop. Jag tycker det är konstigt hur allt är uppbyggt i livet- fungerande samhälle, känslor, krig, problem osv.

Nej jag är verkligen öppen för många olika alternativ men detta tycker jag är grymt intressant. Och jag tror att vårt medvetande är nyckeln till alla dessa svar vi söker, inte gud eller vetenskapen.

Därför vill jag utforska mitt medvetande och det är ju i stora drag denna tråd handlar om som sagt.

Intressant, kanske något man får ta att köpa då!

Jag menade att jag inte ville gå in på hur man kan förändra världen igenom medvetandet, om det är det du vill prata om så visst.

Du kan förändra världen med ditt medvetande, utan ett medvetande skulle det inte vara så lätt!
Men det finns en chans att förändringen inte kommer att vara på det viset du hoppas, och det är i min mening bättre att försöka se flera möjligheter än att försöka solidifiera den som tilltalar dig mest. Du verkar vara intelligent, men jag vill ändå påstå att du har fastnat i ett tänk som kan visa sig vara en återvändsgränd, eller ännu värre, en väg in i nån slag obrytbar dogma.
Senast redigerad av Gabogibo 2012-01-03 kl. 17:17.
Citera
2012-01-03, 17:35
Medlem
Hör man ifall ett träd faller i skogen då? Kan du kontrollera allt som du inte ser och hör just nu också?
Citera
2012-01-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Hör man ifall ett träd faller i skogen då? Kan du kontrollera allt som du inte ser och hör just nu också?

Nej, om inget finns nära det (alltså jag) så faller aldrig ens trädet. Förstår du mig?
Citera
2012-01-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Jag menade att jag inte ville gå in på hur man kan förändra världen igenom medvetandet, om det är det du vill prata om så visst.

Du kan förändra världen med ditt medvetande, utan ett medvetande skulle det inte vara så lätt!
Men det finns en chans att förändringen inte kommer att vara på det viset du hoppas, och det är i min mening bättre att försöka se flera möjligheter än att försöka solidifiera den som tilltalar dig mest. Du verkar vara intelligent, men jag vill ändå påstå att du har fastnat i ett tänk som kan visa sig vara en återvändsgränd, eller ännu värre, en väg in i nån slag obrytbar dogma.

Jag tror inte du förstår. Lär dig förstå ditt medvetna. Du upptäcker att genom ditt medvetna, kan du kontrollera världen. (om denna teori fungerar). Jag syftar inte med "små" gärningar som ändrar världen om du hajjar.

Och det klart, jag har inte fasnat i detta tänk, dock vill jag utforska det!
Citera
2012-01-17, 13:18
Medlem
Citat:
Nej, om inget finns nära det (alltså jag) så faller aldrig ens trädet. Förstår du mig?

Har tänkt den där tanken också, att den enda verklighet som finns är den som är inom räckvidd för mina sinnen. Det kan nog vara bra att tänka så för att undvika deppression tror jag.

I vilket fall, vad ska du göra med denna nyvunna insikt då, annat än att berätta om den på FB?
Citera
2012-01-17, 14:03
Medlem
Citat:
Rubriken kanske är lite "överdriven" men så här ligger det till:

Jag tror att min egna hjärna och mitt egna "jag" har skapat verkligheten som jag lever i, betyder det då också att jag skulle ha möjligheten att kunna bestämma och kontrollera min verklighet?

Om ni vet var Lucid dreaming är för något så tror jag man kan lyckas göra samma sak, fast i verkligheten då, att man kan kontrollera det som händer och styra sitt liv framåt som man själv vill. För jag tror faktiskt detta går om man utforskar sitt inre och lyckas komma åt medvetet som skapar denna världs-illusion och sedan lär sig styra det.

Någon som tänker likadant som jag?

Att det är solipsism som gäller är högst otroligt, och måste säga att liksom "tillskriva sig själv" till denna teori är ganska idiotiskt.. Men men, OM inget existerar utom ditt medvetande så yeah sure kanske kan upplevelsen styras och manipuleras i enlighet med tankar.. Det kan du väll som redan på sätt och vis då du kan styra verkligheten i enlighet med tankarna (t.ex. ställa dig upp och ned).. Men att du ska liksom kunna styra det a la matrix style, flyga och sånt.. högst otroligt då verkligheten agerar enligt vissa "regler" (som t.ex. gravitation).. Men förfan pröva vetja du har ju sett matrix det är bara att släppa alla uppfattningar om hur verkligheten ska vara och sedan skutta mellan byggnader.

Sedan så kan man väll mena att det borde gå att okonventionellt manipulera verkligheten även ifall det finns existens utanför ens medvetande; allt existerar inuti ens huvud i enlighet med dess uppbyggnad, så om man genom, i dnu meditation eller liknande, förändrar sinnets uppbyggnad så borde man kunna uppleva att man svävar ett par cm över marken eller nåt.. fast andra lär väll inte hålla med om dina magiska krafter..

Meeeeen nä för att skriva lite förnuftigt så nä du kan inte kontrollera verkligheten på det sättet, du kan inte ens sluta tänka i en halv minut, du existerar inte ens..
Citera
2012-01-17, 15:16
Medlem
Det finns fysiker som tänker likadant. Det verkar som att när vi observerar elektroner så kan dom existera och icke existera samtidigt beroende på om vi observerar eller inte. Den lilla världen beter sig inte i mönster med denna. Varför det är så kan bero på att vi inte ser allt, eller att det finns nånting annat som styr också.. En bakomliggande dimension där reglerna kommer ifrån... Och det kan peka på att våran värld inte är så verklig som den verkar..
Citera
2012-01-17, 19:30
Medlem
Bisarros avatar
Jämför med ett dataspel. Du skapar ett dataspel med en värld och människor. När du spelar är du den enda gestalt som har en bakomliggande riktig person. Men den gubbe du är i spelet kan inte flyga eller gå genom väggar om du inte programmerat spelet så det blir möjligt, alltså måste du omprogrammera spelet, vilket alltså i det riktiga livet innebär att du först måste ändra naturlagarna.
Citera
2012-01-17, 20:21
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår. Lär dig förstå ditt medvetna. Du upptäcker att genom ditt medvetna, kan du kontrollera världen. (om denna teori fungerar). Jag syftar inte med "små" gärningar som ändrar världen om du hajjar.

Och det klart, jag har inte fasnat i detta tänk, dock vill jag utforska det!

Jag förstår din teori, jag bjuder bara på ytterligare perspektiv kring den. :P

Tänk såhär, om du spelar World of Warcraft och bestämmer dig för att ladda ner mods så att världen och din karaktär ser annorlunda ut (eller nåt), då kommer du ha ändrat världen (of warcraft).
Tyvärr har du bara ändrat din subjektiva uppfattning av världen, och alla andra kommer fortvarande se "factory settings" när de ser din karaktär.

Det är klart att man kan "hacka" sin hjärna att uppleva vad som helst, men det påverkar inte världen, utan bara din uppfattning av den.

Tror jag, vem vet, du kanske är Gud trots allt, men ingenting tyder på det just nu.

EDIT: Hoppsan, såg att Bisarro var inne på samma spår!
Citera
2012-01-17, 21:03
Medlem
Fremmys avatar
Känns lite mer troligt att vi bara är ett par celler i ett hav av andra som bara tänker en bra fantasi än att dessa celler går upp och startar en civilisation som den vi har nu, just saying.
Citera
2012-01-18, 05:56
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fremmy
Känns lite mer troligt att vi bara är ett par celler i ett hav av andra som bara tänker en bra fantasi än att dessa celler går upp och startar en civilisation som den vi har nu, just saying.

Det är troligare att denna civilisation är en masshallucination, säger du?
DNA-molekylen har haft väldigt väldigt lång tid på sig att utvecklas, och dessutom tycker jag inte att våran civilisation är så fruktansvärt högstående övh.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in