• 1
  • 2
2011-12-29, 02:09
Medlem
Rubriken kanske är lite "överdriven" men så här ligger det till:

Jag tror att min egna hjärna och mitt egna "jag" har skapat verkligheten som jag lever i, betyder det då också att jag skulle ha möjligheten att kunna bestämma och kontrollera min verklighet?

Om ni vet var Lucid dreaming är för något så tror jag man kan lyckas göra samma sak, fast i verkligheten då, att man kan kontrollera det som händer och styra sitt liv framåt som man själv vill. För jag tror faktiskt detta går om man utforskar sitt inre och lyckas komma åt medvetet som skapar denna världs-illusion och sedan lär sig styra det.

Någon som tänker likadant som jag?
Citera
2011-12-29, 02:13
Medlem
Uppslagsverks avatar
Jaha?
Menar du att jag endast är en illusion i ditt huvud? Eller finns jag, fast du har skapat mig?

Edit: Är du Gud på LSD?
Citera
2011-12-29, 02:14
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarWilliam117
Någon som tänker likadant som jag?

Jag har bemästrat lucid dreaming i hela mitt liv, o visst kan du själv ändra på din omgivning men endast genom dina egna handlingar.
Vi säger att du tappar en kopp kaffe på arbetsplatsens kopiator, företaget tvingas köpa en ny men kostnaden är för stor för att klara arbetarnas löner. Företaget går i konkurs och du förlorar jobbet.
(jätteöverdrivet men du förstår kanske vad jag menar?)
Citera
2011-12-29, 02:14
Medlem
psyDucks avatar
Ganska många som tänker som du, en hel rörelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_attraction
Citera
2011-12-29, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppslagsverk
Jaha?
Menar du att jag endast är en illusion i ditt huvud? Eller finns jag, fast du har skapat mig?

Edit: Är du Gud på LSD?

Du är troligtvis en illusion, dock kan illusioner hjälpa mig. För tänk själv, vad för bevis har du att NÅGON annan existerar förutom dig själv? Detta betyder givetvis inte att du kan göra hur som helst, allt får ju konsekvenser. Men jag hävdar att man ändå kan styra sitt medvetna och manipulerar det och då även manipulera sitt liv.

Absolut inte, jag är inte det minsta hög.

Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Jag har bemästrat lucid dreaming i hela mitt liv, o visst kan du själv ändra på din omgivning men endast genom dina egna handlingar.
Vi säger att du tappar en kopp kaffe på arbetsplatsens kopiator, företaget tvingas köpa en ny men kostnaden är för stor för att klara arbetarnas löner. Företaget går i konkurs och du förlorar jobbet.

Jag förstår vad du menar. Dock tog jag bara Lucid dreaming som ett exempel där jag vet att man "manipulerar" sina drömmar, vilket jag tror man även kan göra på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Ganska många som tänker som du, en hel rörelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_attraction

Intressant! Men hur tar du själv ställning till min teori, skulle detta vara möjligt om vi antar att (i mitt fall) min hjärna skapar mitt medvetande, och kontrollera det exakt hur jag vill?
Citera
2011-12-29, 02:42
Medlem
psyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarWilliam117
Intressant! Men hur tar du själv ställning till min teori, skulle detta vara möjligt om vi antar att (i mitt fall) min hjärna skapar mitt medvetande, och kontrollera det exakt hur jag vill?

Det är sant att din hjärna skapar ditt medvetande och att du till viss del kan styra ditt medvetande hur du vill. Men problemet ligger i att ditt medvetande endast är en ytterst liten bråkdel av hela ditt varande. Den absolut största delen av ditt Jag består av ditt undermedvetna. Majoriteten av dina viljor, beslut, känslor och tankegångar kommer från ditt undermedvetna, som i sin tur är programerade biologiskt genom evolutionens gång. Ditt medvetande (Du) är endast medveten om en ytterst liten del av det som försigår i din hjärna.

Det är lätt att få för sig att man har full koll på sig själv och sina tankegångar, men man glömmer lätt att anledningarna till varför man tycker/känner som man gör i olika frågor ofta kommer från ens undermedvetna och är baserade på helt andra anledningar än vad man tror själv. Typ.
Citera
2011-12-29, 03:13
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson

Samma här. Lucid Dreaming har jag varit en del av de senaste 10åren, och att påverka i verkligheten är en ren akt av vilja där du får anstränga dig både fysiskt och psykiskt för att få det igenom.
Citera
2011-12-29, 03:14
Bannlyst
Kan du inte kontrollera hit en hamburgare, jag är hungrig!
Citera
2011-12-29, 03:23
Medlem
Zelogaths avatar
Hur kan du säga att ditt eget medvetande är det enda du med säkerhet vet existerar?

När jag drömmer så tror jag att det är verkligheten även fast jag kanske rider på en dalahäst, desarmerar en bomb eller flyger.

Vad exakt har du för bevis som talar för att just du existerar?
Kan du avfärda möjligheten att du helt enkelt är ett fantasifoster i en dröm?

Bara för att du inte kan göra om krukväxter till hamburgare i detta stadiet så innebär det inte att det är verkligheten du lever i nu.
Lägg dig och sov nu, och när du vaknar nästa gång så kommer du ha glömt allt jag har sagt och känna dig lite klarare i huvudet!
Citera
2011-12-29, 03:26
Medlem
Gabogibos avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism

Nån gång vill jag testa att slå en solipsist som ett experiment för att se om han blir arg på mig eller på sig själv, dock så antar jag att han blir arg på mig som bara är en manifestation av hans undermedvetna som han själv har skapat, men ännu inte lärt sig att kontrollera.

On topic: Jag har tänkt som dig förr, men jag kan inte sluta tro på omvärldens viljor.
Senast redigerad av Gabogibo 2011-12-29 kl. 03:30.
Citera
2011-12-29, 03:26
Medlem
prippsguls avatar
då borde du veta vad jag heter. Jag är ganska lik dig. Jag är väldigt nära släkt med Saida
Citera
2011-12-29, 03:49
Medlem
Neubautens avatar
Förstår hur du tänker TS, tanken slog mig tillslut at då kan jag ju kanske styra så att alla brudar börjar gilla mig - så var inte fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in