2011-12-29, 04:04
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Det är sant att din hjärna skapar ditt medvetande och att du till viss del kan styra ditt medvetande hur du vill. Men problemet ligger i att ditt medvetande endast är en ytterst liten bråkdel av hela ditt varande. Den absolut största delen av ditt Jag består av ditt undermedvetna. Majoriteten av dina viljor, beslut, känslor och tankegångar kommer från ditt undermedvetna, som i sin tur är programerade biologiskt genom evolutionens gång. Ditt medvetande (Du) är endast medveten om en ytterst liten del av det som försigår i din hjärna.
Det är lätt att få för sig att man har full koll på sig själv och sina tankegångar, men man glömmer lätt att anledningarna till varför man tycker/känner som man gör i olika frågor ofta kommer från ens undermedvetna och är baserade på helt andra anledningar än vad man tror själv. Typ.
Det är lätt att få för sig att man har full koll på sig själv och sina tankegångar, men man glömmer lätt att anledningarna till varför man tycker/känner som man gör i olika frågor ofta kommer från ens undermedvetna och är baserade på helt andra anledningar än vad man tror själv. Typ.
Jo precis! Och om man nu kunde hitta ett sätt att ta kontrollen över sitt undermedvetna, då borde man kunna styra allt som händer. Tänk, vi vet egentligen inte vad vi är kapabla till om hjärnan skapar verkligheten, och om man kan styra den, finns det antagligen inga begränsningar.
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Kan du inte kontrollera hit en hamburgare, jag är hungrig!
Du är inte det minsta rolig, dessutom har du inte fattat poängen. Jag menar att jag kanske är den ÄNDA som existerar i min verklighet och värld. Och att det är mitt "jag" som skapar världen, och att jag borde på något sätt kunna styra min egna värld på det sättet jag vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Hur kan du säga att ditt eget medvetande är det enda du med säkerhet vet existerar?
När jag drömmer så tror jag att det är verkligheten även fast jag kanske rider på en dalahäst, desarmerar en bomb eller flyger.
Vad exakt har du för bevis som talar för att just du existerar?
Kan du avfärda möjligheten att du helt enkelt är ett fantasifoster i en dröm?
Bara för att du inte kan göra om krukväxter till hamburgare i detta stadiet så innebär det inte att det är verkligheten du lever i nu.
Lägg dig och sov nu, och när du vaknar nästa gång så kommer du ha glömt allt jag har sagt och känna dig lite klarare i huvudet!
När jag drömmer så tror jag att det är verkligheten även fast jag kanske rider på en dalahäst, desarmerar en bomb eller flyger.
Vad exakt har du för bevis som talar för att just du existerar?
Kan du avfärda möjligheten att du helt enkelt är ett fantasifoster i en dröm?
Bara för att du inte kan göra om krukväxter till hamburgare i detta stadiet så innebär det inte att det är verkligheten du lever i nu.
Lägg dig och sov nu, och när du vaknar nästa gång så kommer du ha glömt allt jag har sagt och känna dig lite klarare i huvudet!
Jag är enligt mig själv säker på att jag finns, jag kan tänka själv och jag kan styra mig själv. Mina bevis för att jag kan vara den ända som existerar är ju helt enkelt att jag inte har några som helst bevis för att någon annan gör det.
Även om jag träffar andra människor, pratar med andra människor, har kul/trevligt/tråkigt/känner kärlek osv- med andra människor betyder det ju inte att dem existerar? Jag har ju inga bevis på att dem har samma möjligheter som jag till att tänka fritt osv, även fast dem hävdar det.
Jag tror att i min egna verklighet (som jag själv skapar) finns det begränsningar. Jag kan inte flyga eller gå på vatten, men det jag hävdar att att man borde kunna kontrollera dessa begränsningar och "släppa" lös dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism
Nån gång vill jag testa att slå en solipsist som ett experiment för att se om han blir arg på mig eller på sig själv, dock så antar jag att han blir arg på mig som bara är en manifestation av hans undermedvetna som han själv har skapat, men ännu inte lärt sig att kontrollera.
On topic: Jag har tänkt som dig förr, men jag kan inte sluta tro på omvärldens viljor.
Nån gång vill jag testa att slå en solipsist som ett experiment för att se om han blir arg på mig eller på sig själv, dock så antar jag att han blir arg på mig som bara är en manifestation av hans undermedvetna som han själv har skapat, men ännu inte lärt sig att kontrollera.

On topic: Jag har tänkt som dig förr, men jag kan inte sluta tro på omvärldens viljor.
Solipsism är precis vad detta är, till viss del. Men jag menar ju senare att jag skulle kunna kontrollera min egna värld, kan detta vara möjligt du som tänk tidigare som jag?
Jag har heller inte slutat tro på min omvärld, jag är ju beroende av den oavsett om jag är den ända som existerar(tills vidare)

Citat:
Ursprungligen postat av prippsgul
då borde du veta vad jag heter. Jag är ganska lik dig. Jag är väldigt nära släkt med Saida

Som jag sade tidigare är du bara något mitt undermedvetna har skapat som skall likna det jag är. Fast det gör ju inte så jag vet allt om dig, så lägg av.