2011-12-28, 22:54
Medlem
Vad jag hört inom företagsskvaller så är det SIBA som är nästa elektronikjätte att gå samma väg som ONOFF, som tidigare sa så går de rejält med förlust.

Att där lägga till så får inte Elgiganten heller någon kredit längre, så det går väl inte vidare bra för någon utav de 2.

Förövrigt så suger ju sibas sortiment, deras butikslager är riktigt uselt till höga priser!
Citera
2011-12-28, 23:03
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Vad jag hört inom företagsskvaller så är det SIBA som är nästa elektronikjätte att gå samma väg som ONOFF, som tidigare sa så går de rejält med förlust.

Att där lägga till så får inte Elgiganten heller någon kredit längre, så det går väl inte vidare bra för någon utav de 2.

Förövrigt så suger ju sibas sortiment, deras butikslager är riktigt uselt till höga priser!

är det verkligen så illa? jag menar exakt det inlägg #2 beskrev, måste jag säga att onoff var. ett sätt att göda andra koncerner och företag. resursgruppen äger bla. order hemelektronik, resurs bank och solid försäkringar.

något som siba gör är att sälja försäkringar från solid, finansiera kunder via resurs bank och borde väl också ha order hemelektronik som leverantör?

borde inte företaget konka rätt snart? eller är strategin reklamen som kommer ändra allt?

tittar man på hemsidan har de några riktigt grymma bud på priser
Citera
2011-12-28, 23:49
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
är det verkligen så illa? jag menar exakt det inlägg #2 beskrev, måste jag säga att onoff var. ett sätt att göda andra koncerner och företag. resursgruppen äger bla. order hemelektronik, resurs bank och solid försäkringar.

något som siba gör är att sälja försäkringar från solid, finansiera kunder via resurs bank och borde väl också ha order hemelektronik som leverantör?

borde inte företaget konka rätt snart? eller är strategin reklamen som kommer ändra allt?

tittar man på hemsidan har de några riktigt grymma bud på priser

Så vitt jag vet och som min vän sa. Han jobbade på Siba för 2-3 år sedan och redan då gick dem med förlust direkt i Siba. Men dem tjänar pengar att ha kvar Siba som ett fönster ut och få kontakt med media etc. Så jag tvivlar på att Siba kommer försvinna eller säljas. Kan dock ha fel.
Citera
2011-12-29, 09:42
Medlem
Siba har ju gjort sig av med en handfull butik under årets gång, dvs de butiker som gick riktigt dåligt. Att stänga butiker som går dåligt visar ju i alla fall att Valdir har koll på hur de ska agera för att försöka vända skeppet, sen fick de sig säkert en tankeställare när OnOff försvann och det var ju trots det efter det som Siba började med sina tv-reklamer.

Vet att det finns en sammanställning över hur de stora hemelektronik jättarna gick föregående verksamhetsår och jag vill minnas att Siba var de som gick med minst förlust, om man då lägger till inkomsterna från Valdirgruppens ekonomitjänster så går säkerligen hela Valdir plus men om de måste vara med och kriga för att inte gå under.

Att Valdir sedan köpte in Netonnet (enligt rykten för att komma åt online försäljningen) som också gått minus de senaste åren är ju också intressant, inte för att jag vet vad de ska med de komplexen till, deras ide att ha butiker på sämre priser men på så sätt kunna spara in på butikshyran känns ju inte som en bra lösning längre eftersom alla prispressar.

När jag tidigare googlade Siba så hittade jag en artikel om att Valdirgruppen delat ut hundratals miljoner till ägarna de senaste åren och jag tror inte att de kommer tillåta att Siba blöder och att de måste skjuta till eget kapital för att hålla kedjan flytande, då tror jag att de hellre avvecklar kedjan. De kan ändå dra sig tillbaka med en ansenlig förmögenhet.
Citera
2011-12-29, 09:46
Medlem
AckaDemikers avatar
http://www.allabolag.se/5561129742

Verkar gå plus minus noll... men som någon sa - de drar väl in pengar på krediter och försäkringar etc, och så länge man går plus är det väl okej.
Citera
2011-12-29, 11:10
Medlem
Handlar aldrig på Siba då jag tycker dom är: För dyra i jämnförelse med tex Elgiganten, i det flesta fall usel service i jämnförelse med expert.
Citera
2011-12-29, 15:45
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AckaDemiker
http://www.allabolag.se/5561129742

Verkar gå plus minus noll... men som någon sa - de drar väl in pengar på krediter och försäkringar etc, och så länge man går plus är det väl okej.

Det står ju att de förlorade 80 millar förra året. Knappast "plus minus noll".
Citera
2011-12-31, 23:25
Medlem
SleighBellss avatar
Är det någon som vet ifall det går att ändra utlämningställe för ett paket från netonnet? Är nämligen bokförd på annat ställe än där jag bor för tillfället.

Gott Nytt
Citera
2012-01-02, 17:59
Medlem
Siba har tappat konceptet. De låg kvar för länge med ett butikskoncept som passade på 90-talet men som känns omodernt idag. Sen är deras stora problem att de har nätpris och butikspris där skillnaderna kan vara väldigt stora. Detta är svårt för säljarna att förklara för kunden, varför en tv/dator skall kosta 2-3.000 mer i butik än på nätet. Kunden får dessutom tv:n hemkörd medans man i det andra fallet spenderar tid & pengar på att ta sig till varuhuset. Så varför denna skillnad. Detta kan inte säljarna göra något åt och kunderna sticker därifrån. För ägarna så vill de att det de säljer i varuhuset skall ge den vinsten att täcka personalkostnader, hyra osv. Problemet är att övriga konkurrenter, typ mediamarkt kör inte efter dessa spelregler. Så nu blir det dessutom konstigt varför kund skall betala extra när man kan köpa samma grej 500 meter bort till lägre pris.
Mitt i detta ha de prisgaranti. Men är det inte ärligare att sälja till rätt pris först? Kunden kan ju köpa varan och sen plocka ut mellanskillnad via prisgaranti ändå. De hade fått högre volym på detta sätt.
Men jag tror att det är medvetet, man pressar säljarna att sälja på ändå, man byter fokus mer och mer mot nätet och troligt att man ser på netonnets koncept som den man satsar på som butiksdel.
Så min tro är att siba blir näthandel, netonnet kör varuhus (de är ändå större än sibas lådor och har kunskapen att driva större varuhus) och har redan ett varumärke som är trovärdigt för detta.
Räkna med att siba lägger ner alla varuhus där netonnet finns.
Citera
2012-01-03, 09:08
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire

El-Gigantens siffror redovisas inte i sin helhet, då de är ett norskt bolag, och dessutom har sin grossist som en inkomstkälla på pappret. Dvs det kan se ut som butikerna gör ifrån sig dåligt, medan koncernen i själva verket går plus.
Citera
2012-01-03, 09:28
Medlem
batmanfittas avatar
Enligt inside information från en säker källa skall det finnas planer på konkurs och den är troligen inte allt för långt borta..
Citera
2012-01-12, 20:09
Medlem
Citat:
Det råder tuffa tider i hemelektronikbranschen men för SIBA blev julhandeln en succé. December månad kantades av tillväxt och försäljningsrekord. Jämfört med föregående år ökade e-handeln med 34 procent samtidigt som butikerna stod för en stabil tillväxt.

Under hösten har SIBA gjort flera satsningar för att utveckla sin webbutik och resultatet har inte låtit vänta på sig. E-handeln stod under december för en ökning på hela 34 procent. Isabel Bengtsson, webbchef på SIBA är nöjd med resultatet.

– Med tanke på hur det ekonomiska läget sett ut under hösten är vår positiva utveckling helt fantastisk. Vi har haft medvind den senaste tiden och nu pekar alla siffror uppåt. Vi ser att allt fler besökare väljer att handla och att den genomsnittliga köpsumman stiger samtidigt som lönsamheten utvecklas i rätt riktning. Att kunna redovisa en sådan här stor försäljningsökning i kombination med en positiv utveckling för lönsamheten är få förunnat i dagens läge, säger hon.

Den positiva utvecklingen för e-handeln har dock inte skett på bekostnad av butikernas omsättning som även den utvecklades positivt under december.

– Jämfört med föregående år har vi haft en stark tillväxt som överträffat våra egna förväntningar och även den prognos som handelns utredningsinstitut gjort för december. HUI har uttalat sig om att prognosen på 1 procents tillväxt fortfarande känns aktuell och då är det extra kul att kunna konstatera att SIBA ligger en bra bit över den siffran, säger Mia Larsson, försäljningschef på SIBA.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...t&utm_content=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in