2012-01-12, 20:30
Medlem
Elgiganten är en av de få elektronik kedjor som inte går med förlust. Och även om en butik eller dylikt går med förlust så betyder det inte att hela koncernen går med förlust. Det är en stor skillnad. Ni måste förstå att dom kör med Skatteplanering.
Finns ju väldigt många företag som gått med förlust medans moderbolaget går plus!
Men om ni går in o tittar i en siba butik o sedan går in till mediamarket eller elgiganten så kommer ni se att det är alltid tomt hos Siba så jag tror faktiskt att dom blöder.
Citera
2012-01-12, 21:28
Avstängd
köpte inte Siba Netonnet precis?
Citera
2012-01-13, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
köpte inte Siba Netonnet precis?

Siba ägde sen innan en andel i Netonnet men köpte upp hela företaget för cirka ett år sen.
Citera
2012-01-13, 05:42
Medlem
Fickludds avatar
Ska man vara petig är det Waldir AB som äger Siba och Netonnet. Waldir AB ägs föga överraskande av Folke Bengtssons familj.

I Waldirgruppen ingår:
  • Siba
  • Netonnet
  • Computercity
  • Radars
  • Remvassen
  • Resursgruppen 45%
Citera
2012-01-15, 17:00
Medlem
esafesas avatar
Tycker det är komiskt hur folk ser på detta. Och att vissa säger de har folk de känner med insyn i företaget.

Hur otroligt fel folk kan ha :S...

Så låt oss se vad mina kontakter inom de olika företagen säger Jag känner folk som har koll inom både Elgiganten, media markt och siba... Dock inte expert.

Sedan SIBA satte igång med sin intensiva reklamkampanj, så har kundflödet ökat med 40% gentemot föregående år, vilket som är otroligt bra. SIBA valde under mellandagsrean att köpa in mängder med produkter som var i reklamblad osv, medans de andra kedjorna hade väldigt få om man ser till deras storlek, så saker tog slut fort och då kom folk till SIBA där det fanns i lager i ungefär 5 dagar, sen började det tina på vissa produkter, folk blev väldigt positiva till detta. Och kan meddela att SIBAs resultat nu i december slog alla rekord.

De jag känner på elgiganten och media markt, de hade ett stort problem, de kunder som kom handlade BARA kampanjvaran och sedan gick, de köpte inte tillbehör eller abonnemang eller någonting.

Nu när resultatrapporter kommer snart för 2011 så kommer ni inse vissa saker, att media markt kommer gå med rekordförlust, det går fruktansvärt dåligt för dem. Elgiganten ligger på +-0 som vanligt (deras butiker går med förlust men de har sitt egna grossistföretag som går med vinst.

SIBAs resultat får ni se, jag vill inte nämna hur det gått för ni kommer bli förvånade. När man lägger ihop SIBA holding, resursgruppen och waldir osv och smetar ut det kommer resultatet vara bra
Senast redigerad av esafesa 2012-01-15 kl. 17:02.
Citera
2012-01-15, 17:06
Medlem
esafesas avatar
SIBA köpte upp hela NETONET av olika anledningar, för det första att komma åt internetförsäljningen, och för det andra så skall de sakta men säkert skapa ett gemensamt system.

NetOnNet hade väldigt bra inköpspriser då dem köpte in mycket, nu köper NetOnNet och SIBA in produkter gemensamt, och det skapar mycket bättre inköpspriser då mängden produkter är mycket mer.

detta var något SIBA var tvungna till att göra i denna konkurrens, annars hade det inte sett ljust ut.

Jag tror Media Markt är dem som kommer läggas ner härnäst, såsom i frankrike, för dem går det så fruktansvärt dåligt för i Sverige att man börjar undra, exakt lika illa som i frankrike
Citera
2012-01-16, 13:13
Medlem
maccswes avatar
Är det Sibas tur att gå i graven nu?

Läste följande på feber idag:

Enligt rykten i branschen ska nästa elektronikkedja att gå i konkurs efter OnOff vara Siba. Trots en massiv reklamkampanj den senaste tiden, eller kanske på grund av den, håller Sibas pengar på att ta slut och konkursen ska snart vara ett faktum.

Elgiganten och MediaMarkt har båda starka ägare som kan ta förluster, den senare har tydligen förlorat en halv miljard sedan de kom till Sverige för fem år sedan, men Sibas pengar håller som sagt på att ta slut.

Om det bara fanns plats för en elektronikkedja i Sverige, vilken skulle det vara om du fick bestämma?

Är det någon som vet något mer om hur det står ställt rent ekonomiskt för detta bolaget? Är själv inte en som handlar där utan blir mest elgiganten eller mediamarkt.

Skulle vara kul att veta hur "nära" slutet dom faktiskt är, med tanke på att dom måste ha lagt otroligt mycket pengar på marknadsföring. Inte helt utan förlust då dom ökade sin internethandel med 34% se länk:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/ka...cle3384520.ece

Så vad tror ni? Är dom nästa på fall?

EDIT: Källa på ryktet om konkursen: http://feber.se/pryl/art/233888/siba...p_vg_att_g_i_/
Citera
2012-01-16, 13:17
Medlem
knullklassons avatar
Skönt att slippa Fabian Bengtssons tryne i rutan. Synd att konkurrensen blir försämrad.
Citera
2012-01-16, 13:20
Medlem
Sittkissares avatar
Hoppas inte det. De kan ju inte lämna oss med i stort sett bara en stor elektronikkedja som elgiganten kvar. Och elgiganten är den enda jag har bojkottat, pga fruktansvärt dålig eller ickeexisterande service. Ser inte ljust ut.
Citera
2012-01-16, 13:24
Medlem
iggesundarns avatar
Synd bara att konkurensen sjunker och försvinner fler så kommer priserna att höjas för folk har inte så stora val snart.
Citera
2012-01-16, 13:25
Medlem
Gummigubben1s avatar
Om det är nåt ställe dit jag aldrig går, är det SIBA.Var nog 10år sen jag handlade nåt sist hos dom,dels för om man går in i en siba affär blir man plötsligt helt osynlig för dom som jobbar där:Sen är dom inkompetenta,tror man inte kan något och att man ska ta deras jävla extra försäkring.GÖTT ATT DOM FÖRSVINNER SNART
Citera
2012-01-16, 13:28
Medlem
maccswes avatar
Även fast jag själv inte handlar på Siba så är det trisst om dom går i konken, inte för att jag bryr mig om företaget i sig. Men för att priskriget kanske med tiden kommer att trappas ned, vilket betyder att jag som konsument förlorar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in