• 1
  • 2
2011-12-27, 23:12
Medlem
metaknights avatar
Såhär ligger det till;

Jag studerar på heltid till civilingenjör och har goda förutsättningar till jobb i framtiden. Jag bor hemma och klarar mig på studiebidraget.

Jag pratade nyligen med civilingenjörer ute på arbetsmarknaden som tjänar ungefär 20k efter skatt(detta är ingångslön för en civilare). Påverkar det någons ekonomi såpas mycket att man inte bör ta studielån?

När jag påbörjade mina studier fick jag höra hur alla sa att man INTE ska ta studielån, hur det är förjävligt och hur mycket man förlorar i slutändan(förlora gör man, men såfan mycket bekvämare blir livet!). Lånar jag 200 000(månadsvis) under 2 år, tjänar 25k efter x-antal år efter studierna och betalar tillbaka lånet kostar det mig någon tusenlapp varje månad(under x antal månader)? Är man verkligen i sådan behov att man känner av den tusenlappen vid höga löner?

Förstår inte riktigt varför man snålar och tvingar sig leva fattigt? Jag skulle må bra av att få 5k extra i månaden, slippa klumpen i magen som alltid tvingas tänka om jag har råd med detta och de andra? Kunna köra min bil utan att tänka på hur bensinen slukas vid varje körtillfälle. Men även lägga undan pengar(majoriteten av pengarna man lånar) så att man har en del när man är klar med studierna, slipper man inte går till arbetsintervjuer klädd som en lodare.

Jag arbetar på de flesta storhelger och sommarlov, och har inte egentligen några högre utgifter än sporten jag utövar och önskan att se världen.
Citera
2011-12-27, 23:44
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Det är alltid fördelaktigt att INTE sätta sig i skuld. Det gäller även lån på bostadsrätt eller villa eller bil. Man ska alltid undvika skulder. Den som är satt i skuld är aldrig fri, eller hur var det Göran Persson sa .

Däremot så är studielånet lite annorlunda än ett banklån. Allt beror väl på hur lite du vill leva nu. Om du får ett bra jobb i framtiden så är det knappast studieskulderna som lär knäcka din ekonomi - om du fattar vad jag menar.
Citera
2011-12-27, 23:51
Medlem
Jag läser en treårig utbildning som inte är en yrkesutb utan bara något jag finner intressant. Har ingen aning vad jag vill jobba med sen och visste inte ens om jag skulle tycka att utbildningen var rolig (det gör jag om det nu är relevant) men där är förklaringen till varför jag inte valt att ta studielån. Men även som förra personen sa är det väl onödigt att skuldsätta sig om man inte behöver. Däremot är väl ett studielån ett av de bättre lån du kan ta, du kommer säkert få ett väldigt bra jobb med din utbildning och förmodligen inte känna av de lilla du betalar tillbaka i månaden.
Citera
2011-12-28, 00:06
Medlem
Antagligen så kommer du köpa dig en bostadsrätt eller bil när du börjar jobba. Tänk dig att du tar studielån på 200 000 som du lägger undan på ett grymt sparkonto. När du sen köper har du dessa 200 000 + sparränta till insatsen på boendet eller till bilen.
Räntan på studielånet är 1,5% och bolån c:a 4% eller blancolån på c:a 7-10%. You do the math.

Personligen kan jag inte förstå varför man inte ska ta studielånet. Visst, jag tycker inte man ska ta studielån om man dricker öl för pengarna, men kan du förvalta stålarna ska du ta så mycket lån du kan.
Citera
2011-12-28, 00:24
Medlem
Du klarar dig ju på pengarna du har, din jävla snyltare. Känns som rätt onödigt att skuldsätta sig med 200 000 om du inte behöver, tycker du inte det själv?

Även om CSN-lånet ligger hyfsat lågt i ränta så kan det vara skönt att vara skuldfri när du ska låna ihop till hus och bil, den dagen du blir vuxen. Fast du kanske ska fortsätta bo hos mamsen, vem vet.
Citera
2011-12-28, 00:33
Medlem
Finans.killens avatar
Nej, med 1.5 % ränta så finns det ingen anledning att inte låna.
Du kan få mycket bättre avkastning i bland annat aktier, sedan behåller du mellanskillnaden.
Citera
2011-12-28, 00:50
Medlem
metaknights avatar
Jag vill leva så mycket jag bara kan! Vänner som jobbar, de reser och upplever så ofta de bara kan! Jag tänker även när jag börjar arbeta efter studierna, flyttar hemifrån, inte kommer jag kunna ta mig friheten att resa hur som helst då? Då lägger man ner extra arbete åt att få befordran, högre lön bland annat.

Vem fan vill egentligen jobba hela sommaren med ett enformigt jobb som man har NOLL intresse för, jag sitter hellre och läser en bok, solar och tar mig några joggingrundor varje morgon. Vem vill egentligen montera bilar fredagskvällar, utöver det att man vaknat tidigt på morgonen och pluggat hela dagen, jag vill istället gå ut och ta mig EN iskall och njuta av ett live-band efter mina studier.
Min axel har dessutom börjat strula efter alla montör-jobb jag proppat åt mig under mina år som student/gymnasieelev, och fy-helvete för dessa jobb som är konstruerade för robotar och inte människor!

Jag har minsann jobbat och slitit, stressat och skrapat pengar under mina år, för vadå? För att tjäna en tusenlapp extra i framtiden, utöver de 20-tusen andra tusenlappar man tjänar?

Citat:
Ursprungligen postat av aacceerr
Jag läser en treårig utbildning som inte är en yrkesutb utan bara något jag finner intressant. Har ingen aning vad jag vill jobba med sen och visste inte ens om jag skulle tycka att utbildningen var rolig (det gör jag om det nu är relevant) men där är förklaringen till varför jag inte valt att ta studielån. Men även som förra personen sa är det väl onödigt att skuldsätta sig om man inte behöver. Däremot är väl ett studielån ett av de bättre lån du kan ta, du kommer säkert få ett väldigt bra jobb med din utbildning och förmodligen inte känna av de lilla du betalar tillbaka i månaden.

Kan väll förstå varför någon som pluggar till socionom eller sjuksköterska inte bör ta studielån, lönen efter utbildningen är inte så hög och en tusenlapp i månaden för avbetalning märks då av.
Citera
2011-12-28, 01:01
Medlem
metaknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.
Du klarar dig ju på pengarna du har, din jävla snyltare. Känns som rätt onödigt att skuldsätta sig med 200 000 om du inte behöver, tycker du inte det själv?

Även om CSN-lånet ligger hyfsat lågt i ränta så kan det vara skönt att vara skuldfri när du ska låna ihop till hus och bil, den dagen du blir vuxen. Fast du kanske ska fortsätta bo hos mamsen, vem vet.

Tydligen inte. Här är skillnaden;
Folk som jobbar har råd att resa, betala för sig och ta sig runt utan problem. Jag däremot sliter som ett as, först pluggar jag på heltid och sedan arbetar jag utöver det och får hälften av vad de tjänar med mitt studiebidrag. Slutändan har jag inte råd att resa, eller hinner med det. Med lånet kan jag boka en resa i denna tidpunkt och uppleva/utvecklas under sommaren istället för att sitta i ett dammigt lager och räkna skruvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Nej, med 1.5 % ränta så finns det ingen anledning att inte låna.
Du kan få mycket bättre avkastning i bland annat aktier, sedan behåller du mellanskillnaden.

Skiter i egentligen hur mycket jag tjänar/förlorar. Jag kan leva med att ha en skuld på 50k-100k efter studierna, de betalas av inom loppet av ett halvår-år MED att jag lever hyfsat bra.
Citera
2011-12-28, 01:03
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
Det är alltid fördelaktigt att INTE sätta sig i skuld.

Inte om avkastningen på lånet är högre än räntan.
Citera
2011-12-28, 01:23
Medlem
MacroMinds avatar
Om du köper treasury bills/statsobligationer för hela studielånet resten av dina studier (5år?) så kommer du ha tjänat pengar helt utan risk om räntan är högre än studielånets 1,5%. Så kör på de och bo hemma eller jobba extra.

P.S Civilingenjörer får inga jobb nuförtiden, lyssna inte på tidningarna. Din framtid ser inte ljus ut om du både väljer att spendera studielånet, skita i att leva och plugga till något som kanske inte ens kommer ge ett jobb. Förstår inte varför du spenderar så mycket tid på att studera på ett yrke som max ger 40k i lön. Ta en phd i ekonomi eller finansiell matematik så får du löner mellan 45k-300k.
Senast redigerad av MacroMind 2011-12-28 kl. 01:27.
Citera
2011-12-28, 10:12
Medlem
Jag tog mer lån än jag behövde för att som du säger kunna leva drägligt även under studietiden. Göra en resa på sommaren, gå ut och äta med kompisarna/tjejen på bra restauranger osv. Jag fick dock en del mer lån än vad du skulle få.

Var lite surt i början av karriären när man skulle betala av ca 1500 i månaden, men jag hade redan då över många tusenlappar i månaden så det var okej det med. Nu känns det knappt, har inte orkat att betala av det med någon av de bonusar man fått för att det är sådan liten summa i månaden.
Citera
2011-12-28, 13:01
Medlem
metaknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Jag tog mer lån än jag behövde för att som du säger kunna leva drägligt även under studietiden. Göra en resa på sommaren, gå ut och äta med kompisarna/tjejen på bra restauranger osv. Jag fick dock en del mer lån än vad du skulle få.

Var lite surt i början av karriären när man skulle betala av ca 1500 i månaden, men jag hade redan då över många tusenlappar i månaden så det var okej det med. Nu känns det knappt, har inte orkat att betala av det med någon av de bonusar man fått för att det är sådan liten summa i månaden.

Tack! Det finns alltså studenter som tar lån för att leva rikligare. Jag vill precis som du; äta gott, resa och spendera, samtidigt slippa oron över att sparpengarna tar slut eller om jag får jobb i sommar/jul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in