• 5
  • 6
2012-01-06, 23:42
Medlem
metaknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacroMind
Det håller jag med om måste jag säga. Jag hade rekommenderat att köpa obligationer och investerat resten i arbitragefonder.

Är det hög avkastning på dessa? Säg att jag lägger undan hela lånet under 4 år.
Citera
2012-01-07, 00:18
Medlem
MacroMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metaknight
Är det hög avkastning på dessa? Säg att jag lägger undan hela lånet under 4 år.
Nej det är nog inga stora summor, men eftersom det är så lätt att få studielån och fixa till det på några timmar per år så är det ju värt det ändå. Säg att obligationerna ger 3,5% per år, men medräknat arbitragefonderna kanske det blir totalt en extra procent som sämst.

Så du kommer ha tjänat 38 213 kronor efter 4 år som värst. Då har du kanske lagt ner några timmar per år så det är ganska schysst.

Om du vill använda pengarna till en handpenning på t.ex hus istället så har du 1,66 miljoner kronor efter tio år. Då är inte alla pengarna dina utan den större delen är fortfarande lån och räntan du måste betala är inte inräknad. Dock så kommer räntan vara mindre än huslånet så du tjänar på detta.
Citera
2013-10-22, 00:56
Medlem
Hej

Jag undrar, är det såhär att om man tar ett studielån från csn för första gången för en utbildning på högskola/universitet och sedan kommer på att man har valt fel utbildning och hoppar av, är det så att man är tvingad att betala tillbaka lånet direkt då?

-Langhalm
Citera
2013-10-22, 04:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Langhalm
Hej

Jag undrar, är det såhär att om man tar ett studielån från csn för första gången för en utbildning på högskola/universitet och sedan kommer på att man har valt fel utbildning och hoppar av, är det så att man är tvingad att betala tillbaka lånet direkt då?

-Langhalm
jopp
Citera
2013-10-22, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
jopp

Vadå? 100% DIREKT? Det är ju helt orimligt.
Citera
2013-10-22, 12:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Ta bara bidrags delen tills du känner dig säkrare?
Citera
2013-10-22, 13:23
Medlem
Svaret är väldigt enkelt.

OM man får välja att få 10,000 kr/mån av mamzen/papzen
när man pluggar eller ta studielån o inte få en spänn av
mamzen/papzen är svaret enkelt.

Mina föräldrar hade inte de resurserna - men jag kunde äta
hemma ett par ggr veckan o papzen betalade 50% av en
5 år gammal juste bil - sen jobbade jag en del + tog studielån

Problemet för mig var att mina föräldrar var för fattiga för att
skaffa o ha barn (mig)

Mina vänner vars föräldrar hade ett knippe centralt belägna
hyreshus tog inga studielån- bodde gratis i egna lägenheter
i papzens hus - var på middag varje dag med familjen och
fick egna bilar - alt hade någon av papzens justa bilar (papzen
hade flera så en var alltid ledig - o det var lyxbilar) och fick
några 1,000 mån i fickpengar - studiematerial betalades utan
problem utanför nämnda pengar.

På sikt kommer dom här inte att jobba utan leva på att
mjölka husen när föräldrarna är borta - vid relativt vuxen
ålder skall de sköta husen istället för föräldrarna - dvs
jobba mot lön
Citera
2013-10-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex

Min föredetta jobbcoach antydde något liknande. Om eleven har valt att avsluta sin kurs/program så kommer eleven bli skydlig att betala tillbaka hela lånet.

-Langhalm
Citera
2013-10-22, 22:35
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langhalm
Min föredetta jobbcoach antydde något liknande. Om eleven har valt att avsluta sin kurs/program så kommer eleven bli skydlig att betala tillbaka hela lånet.

-Langhalm
Ja, du blir skyldig att betala tillbaka hela lånet precis som alla andra. Tror ni misstolkar varandra. Du behöver inte betala tillbaka allt imorgon.
Citera
2014-05-02, 23:49
Medlem
Jag har studerat 3 år på en 4-årig utbildning. Jag har klarat med på enbart bidragsdelen iom tidigare sparande. Om jag börjar läsa någon lätt (typ engelska) när jag är färdig med den här utbildningen, kan jag köra 5 år med enbart lån eller är den chansen borta?
Citera
2014-05-02, 23:52
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noone123
Jag har studerat 3 år på en 4-årig utbildning. Jag har klarat med på enbart bidragsdelen iom tidigare sparande. Om jag börjar läsa någon lätt (typ engelska) när jag är färdig med den här utbildningen, kan jag köra 5 år med enbart lån eller är den chansen borta?
kört
Citera
2014-05-03, 11:55
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noone123

Som sagt kört. Vet inte hur många år man kan ta studiemedel idag men innan var det iaf 6 år. Om man valde endast bidragsdelen i 4 år så har du 2 år kvar med antingen bidrag och/eller bidrag. 6 år med endast bidrag betyder 100 % förbrukat studiemedel.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in