Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-27, 13:21
  #1
Medlem
En Windows 7 Ultimate (retail) för endast 750 kr via köp nu: http://www.tradera.com/windows-7-ult...0401_146137487

Vill mest försäkra mig om att det här är en fake. Trots nästan bara positiva omdömen kan det väl knappast vara äkta... Om det vore äkta är man väl knappast så dum att man säljer det hela för endast 750 kr, då det kostar dryga 2 000 på Microsofts sida.

Borde inte Tradera vara lite mer på alerten med sånt här?

PS. Vet att det finns flera trådar om det här, men med tanke på att det ligger ute flera sådana här annonser från tre olika säljare tänkte jag att det kunde vara värt en ny tråd.

Edit: Kan även tillägga att säljaren "windiw" länkar till "http://www.modemedia.se/" som är ett företag som säljare massor av extremt billiga produkter. Är det ett företag som jobbar med oäkta varor rakt igenom?
__________________
Senast redigerad av Trubbelgum 2011-12-27 kl. 13:30.
Citera
2011-12-27, 14:19
  #2
Medlem
Maximus23s avatar
gillar stavfelen på den sidan "Bästellningsvara
Citera
2011-12-27, 14:32
  #3
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
En Windows 7 Ultimate (retail) för endast 750 kr via köp nu: http://www.tradera.com/windows-7-ult...0401_146137487

Vill mest försäkra mig om att det här är en fake. Trots nästan bara positiva omdömen kan det väl knappast vara äkta... Om det vore äkta är man väl knappast så dum att man säljer det hela för endast 750 kr, då det kostar dryga 2 000 på Microsofts sida.

Borde inte Tradera vara lite mer på alerten med sånt här?

PS. Vet att det finns flera trådar om det här, men med tanke på att det ligger ute flera sådana här annonser från tre olika säljare tänkte jag att det kunde vara värt en ny tråd.

Edit: Kan även tillägga att säljaren "windiw" länkar till "http://www.modemedia.se/" som är ett företag som säljare massor av extremt billiga produkter. Är det ett företag som jobbar med oäkta varor rakt igenom?
Verkar vara ett bluff-/scamföretag som du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus23
gillar stavfelen på den sidan "Bästellningsvara
Citera
2011-12-27, 15:19
  #4
Medlem
Konstigt ändå att dessa säljare har så bra omdömen. Har de lyckats förfalska licenserna också?
Citera
2011-12-27, 17:08
  #5
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
Konstigt ändå att dessa säljare har så bra omdömen. Har de lyckats förfalska licenserna också?
Hört talas om Multi-konton?
Citera
2011-12-27, 19:51
  #6
Medlem
Har letat runt lite ytterligare. Det är inte ens säkert att säljarna själva vet att de handlar med falska kopior... Finns nämligen en del Kina-sidor som säljer 10 st Windows 7 Pro/Ultimate åt gången för ca 3000-4000 kr och hävdar att de är riktiga och säljs ut billigt då Windows 8 snart kommer, bla bla etc. Dessa är förstås förfalskade, ofta förmodligen med hjälp av studentförmåns-licenser eller licenser använda flera gånger.

Jag har svårt att tro att någon av säljarna på Tradera själva har förfalskat varan, krävs så otroligt mycket jobb och då det ändå går att köpa väldigt billigt från kineserna är det ju även helt i onödan att förfalska skivorna och licenserna.

Dessa förfalskningar är dock skickligt gjorda och går ofta att använda ända till Microsoft upptäcker att någon studentlicens/vanlig licens har kommit på villovägar eller använts ett flertal gånger från olika IP, först då spärras licenserna och går ej att använda vilket ofta inträffar efter någon månad eller två.

Så det kan nog vara svårt att bevisa att säljarna själva har vetat om att det är förfalskningar de säljer, då de alltid kan hävda att de i sin tur blev lurad av någon kines (som aldrig går att få tag på).
Citera
2011-12-28, 09:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
Har letat runt lite ytterligare. Det är inte ens säkert att säljarna själva vet att de handlar med falska kopior... Finns nämligen en del Kina-sidor som säljer 10 st Windows 7 Pro/Ultimate åt gången för ca 3000-4000 kr och hävdar att de är riktiga och säljs ut billigt då Windows 8 snart kommer, bla bla etc. Dessa är förstås förfalskade, ofta förmodligen med hjälp av studentförmåns-licenser eller licenser använda flera gånger.

Jag har svårt att tro att någon av säljarna på Tradera själva har förfalskat varan, krävs så otroligt mycket jobb och då det ändå går att köpa väldigt billigt från kineserna är det ju även helt i onödan att förfalska skivorna och licenserna.

Dessa förfalskningar är dock skickligt gjorda och går ofta att använda ända till Microsoft upptäcker att någon studentlicens/vanlig licens har kommit på villovägar eller använts ett flertal gånger från olika IP, först då spärras licenserna och går ej att använda vilket ofta inträffar efter någon månad eller två.

Så det kan nog vara svårt att bevisa att säljarna själva har vetat om att det är förfalskningar de säljer, då de alltid kan hävda att de i sin tur blev lurad av någon kines (som aldrig går att få tag på).

Skall du köpa en äkta orginal skiva och licens i Kina så får du punga ut med betydligt mer
än 750:-
Oäkta skivor och licenser finns i alla prisklasser beroende på kvalitet och
giltighet att köpa på gatan, bara att välja.
Citera
2011-12-28, 15:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Skall du köpa en äkta orginal skiva och licens i Kina så får du punga ut med betydligt mer
än 750:-
Oäkta skivor och licenser finns i alla prisklasser beroende på kvalitet och
giltighet att köpa på gatan, bara att välja.

Menade just det. Det som säljs på Tradera är förfalskningar, ofta gjorda i Kina men även i USA och säkert på en del andra ställen också. Synd bara, att de som köper dessa förfalskningar inte upptäcker det förrän efter några månader då licenserna har spärrats av Microsoft... Idag slutar det t.ex en auktion som lär sluta på bortåt 800 kr som förstås bara är en skickligt gjord förfalskning.

Kanske man borde kontakta säljarna och varna dem?
Citera
2011-12-28, 17:06
  #9
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
Menade just det. Det som säljs på Tradera är förfalskningar, ofta gjorda i Kina men även i USA och säkert på en del andra ställen också. Synd bara, att de som köper dessa förfalskningar inte upptäcker det förrän efter några månader då licenserna har spärrats av Microsoft... Idag slutar det t.ex en auktion som lär sluta på bortåt 800 kr som förstås bara är en skickligt gjord förfalskning.

Kanske man borde kontakta säljarna och varna dem?
Men om de inte förstår det själva, får väl de skylla sig själva?
Citera
2012-01-16, 23:11
  #10
Medlem
Avstängd på Tradera och även ett annat konto är avstängt "newmode" och kopplat till hemsidan "modemedia.se" där hans första omdöme han lämnade var att "köparen var sinesjuk" dvs felstavat "sinnessjuk. Sedan räddade han sitt omdöme från "-1" till "0" med sitt gamla konto "windiw". Tradera stängde sedan omgående av även detta konto! Registrerat på en dåligt svensktalande man som påstår sig bo i Malmö.

Intressant info finns på "nic.se" och "ratsit.se", hemsidan är reggad av en person som haft en pizzabutik i hässelby i en trappuppgång? Och som INTE är aktiv i momsregistret eller innehar F-Skattebevis.

SD - 2014 FTW
__________________
Senast redigerad av rnd12 2012-01-16 kl. 23:33.
Citera
2012-01-17, 15:24
  #11
Medlem
Hypercores avatar
Jag har för mig att jag kunde köpa windows 7 för runt 350kr under jul med min studentrabatt. Vet inte exakt priset, men billigt var de.
Citera
2012-01-18, 00:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypercore
Jag har för mig att jag kunde köpa windows 7 för runt 350kr under jul med min studentrabatt. Vet inte exakt priset, men billigt var de.

He, och det var Ultimate Retail Versionen med Svensk installation påstår du alltså!?

Kan du verfiera detta på något sätt, verkar HELT OTROLIGT!

Måste vara en blatte som sålde en Kinakopia till dig i en affär när du visade Mecenatkortet.
Ja kompis, du skall få bästa priset kompis student rabatt, javissst 350 kr
Kanske du köpte Win7 Ultimate Retail SE i M**k**s Pizzabutik?

Normalt har CSN/Mecenat ett stående erbjudande på 1495:- för studentlicensen för WIN7 Ultimate SE!

Skulle dom ha rabbatterat 500% under julen, tror du på tomten också?
__________________
Senast redigerad av rnd12 2012-01-18 kl. 00:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback