Citat:
Ursprungligen postat av
TorrentLover
Tja.. Canonical går helt fel väg om du frågar mig. Att införa övervakande programvara i Ubuntu är som att skjuta sig själv i foten.
Den enda övervakningen är att dom skickar vad du söker efter i dash till sina servrar, det går dessutom enkelt att stänga av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Drubas
Jag tror inte att gemene man bryr sig särskilt om "övervakande programvara". Hela den här märkliga frihetsaspekten är ju bara något som Richard Stallman och andra übergeeks bryr sig om.
Problemet med Unity är helt enkelt att det inte är bra. Det kan inte mäta sig med Windows eller MAC när det gäller de simplaste och mest fundamentala delarna. Därför kommer det bli svårt för Unity att någonsin locka den breda massan.
Nautilus håller inte måttet. Jag är van vid att kunna högerklicka och få upp en rad olika menyval där OS:et enkelt tillåter att jag lägger till nya typer av filer, zippar filer, o.s.v. Ge mig också gärna en vettig list-vy.
Nautilus rättighetshantering är helt bedrövlig. Att jag måste in i terminalen för att kunna agera administrator är pinsamt. Jag vill helst inte in i terminalen om jag absolut inte behöver, men Nautilus är så uselt att jag helt valt bort Nautilus.
Fönsterhanteringen är buggig. Fundamentala saker som maximera, minimera och drag'n'drop kan sluta precis hur som helst. Fönster ploppar upp på fel skärm. När du droppar ditt fönster på en annan skärm så har Unity helt plötsligt flyttat ett helt annat fönster.
Tab:ning är långsam och OS:et känns segt.
Det är nästan komiskt icke-intuitivt att lägga till eller editera snabb-launch av program i top-menyn.
Själv väljer jag Unity framför Windows 8s metro vilken dag som helst. Unity känns ungefär 10 ggr trevligare enligt min mening.
Lösningen för problemet med Nautilus är att använda Ubuntu tweak och låta den installera ett script, sen kan du öppna mappar som root.
Tidigare räckte det med att installa nautilus-gksu från Synaptic, men det paketet finns inte kvar längre, men jag håller helt klart med dig om att det borde ingått från början.
Har aldrig haft problem med att maximera fönster, enda undantaget är Gimp, men det verkar vara löst i och med Ubuntu 13.04