• 8
  • 9
2013-07-31, 03:21
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Yeah right. Fortfarande CP, och tynger datorn onödigt. Jag gick ifrån windows för att jag inte ville ha en massa onödig bling i min dator, sen går Canonical och knivhugger sin egen produkt i nacken.

Det är väl beroende på vad man är ute efter, men för mig är det inte rätt väg att gå.

Det är väl bara att köra med Xubuntu istället om Ubuntu inte passar
Citera
2013-07-31, 03:36
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tja.. Canonical går helt fel väg om du frågar mig. Att införa övervakande programvara i Ubuntu är som att skjuta sig själv i foten.

Den enda övervakningen är att dom skickar vad du söker efter i dash till sina servrar, det går dessutom enkelt att stänga av.

Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Jag tror inte att gemene man bryr sig särskilt om "övervakande programvara". Hela den här märkliga frihetsaspekten är ju bara något som Richard Stallman och andra übergeeks bryr sig om.

Problemet med Unity är helt enkelt att det inte är bra. Det kan inte mäta sig med Windows eller MAC när det gäller de simplaste och mest fundamentala delarna. Därför kommer det bli svårt för Unity att någonsin locka den breda massan.

Nautilus håller inte måttet. Jag är van vid att kunna högerklicka och få upp en rad olika menyval där OS:et enkelt tillåter att jag lägger till nya typer av filer, zippar filer, o.s.v. Ge mig också gärna en vettig list-vy.

Nautilus rättighetshantering är helt bedrövlig. Att jag måste in i terminalen för att kunna agera administrator är pinsamt. Jag vill helst inte in i terminalen om jag absolut inte behöver, men Nautilus är så uselt att jag helt valt bort Nautilus.

Fönsterhanteringen är buggig. Fundamentala saker som maximera, minimera och drag'n'drop kan sluta precis hur som helst. Fönster ploppar upp på fel skärm. När du droppar ditt fönster på en annan skärm så har Unity helt plötsligt flyttat ett helt annat fönster.

Tab:ning är långsam och OS:et känns segt.

Det är nästan komiskt icke-intuitivt att lägga till eller editera snabb-launch av program i top-menyn.

Själv väljer jag Unity framför Windows 8s metro vilken dag som helst. Unity känns ungefär 10 ggr trevligare enligt min mening.

Lösningen för problemet med Nautilus är att använda Ubuntu tweak och låta den installera ett script, sen kan du öppna mappar som root.

Tidigare räckte det med att installa nautilus-gksu från Synaptic, men det paketet finns inte kvar längre, men jag håller helt klart med dig om att det borde ingått från början.

Har aldrig haft problem med att maximera fönster, enda undantaget är Gimp, men det verkar vara löst i och med Ubuntu 13.04
Citera
2013-07-31, 11:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Den enda övervakningen är att dom skickar vad du söker efter i dash till sina servrar, det går dessutom enkelt att stänga av.

Själv väljer jag Unity framför Windows 8s metro vilken dag som helst. Unity känns ungefär 10 ggr trevligare enligt min mening.

Lösningen för problemet med Nautilus är att använda Ubuntu tweak och låta den installera ett script, sen kan du öppna mappar som root.

Tidigare räckte det med att installa nautilus-gksu från Synaptic, men det paketet finns inte kvar längre, men jag håller helt klart med dig om att det borde ingått från början.

Har aldrig haft problem med att maximera fönster, enda undantaget är Gimp, men det verkar vara löst i och med Ubuntu 13.04
Ditt första påstående är fel.
Is ubuntu-geoip (GeoClue) used for tracking?
Disabling privacy-invasive Zeitgeist, Geoclue, Whoopsie (and NTPD)

Sedan, varför ska man överhuvudtaget få tillgång till filer/mappar endast root har? Vet du vilken säkerhetsrisk det är? Tänk bara om någon kommer över /etc/passwd eller /etc/shadow.
Citera
2013-07-31, 12:20
Moderator
vhes avatar
Citat:
Sedan, varför ska man överhuvudtaget få tillgång till filer/mappar endast root har? Vet du vilken säkerhetsrisk det är? Tänk bara om någon kommer över /etc/passwd eller /etc/shadow.

Öh.. därför att man ibland måste göra administrativa saker?
Citera
2013-07-31, 13:12
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Öh.. därför att man ibland måste göra administrativa saker?
Tänker på det X_surfer skrev:
Citat:
Men frågan är varför man ska ha ett extension som möjliggör detta. Att som default kunna komma åt filer som endast root får pilla i är jäääävligt osmart. Är det inte bättre att köra gksudo nautilus om man prompt måste ha ett GUI?
Citera
2013-07-31, 15:41
Moderator
vhes avatar
Citat:
Tänker på det X_surfer skrev: Men frågan är varför man ska ha ett extension som möjliggör detta. Att som default kunna komma åt filer som endast root får pilla i är jäääävligt osmart. Är det inte bättre att köra gksudo nautilus om man prompt måste ha ett GUI?

Shrug, smaksak. Jag använder aldrig filhanterare i Linux, men måste säga att då jag sitter på Windows är högerklick->run as administrator en välsignelse då och då (iofs mest för att det inte finns ett användbart skal i Windows). Det är väl motsvarigheten surfarn föreslår? Ser inte riktigt problemet med det - såvida det är rimligt skyddat, givetvis. Men det gäller ju även gksudo (som jag antar är nån UI-wrapper för sudo).
Citera
2013-07-31, 17:56
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Shrug, smaksak. Jag använder aldrig filhanterare i Linux, men måste säga att då jag sitter på Windows är högerklick->run as administrator en välsignelse då och då (iofs mest för att det inte finns ett användbart skal i Windows). Det är väl motsvarigheten surfarn föreslår? Ser inte riktigt problemet med det - såvida det är rimligt skyddat, givetvis. Men det gäller ju även gksudo (som jag antar är nån UI-wrapper för sudo).
En sådan funktion finns i Dolphin om jag inte missminner mig. Trodde att X_surfer menade en filhanterare som root per deafult.
Citera
2013-07-31, 18:02
Moderator
vhes avatar
Citat:
En sådan funktion finns i Dolphin om jag inte missminner mig. Trodde att X_surfer menade en filhanterare som root per deafult.

Eller så är det jag som missförstår. Det är nog troligare, då jag i regel inte alls använder GUIn på Linux, så vad de redan kan/inte kan har jag faktiskt ingen som helst koll på :-P
Citera
2013-07-31, 18:22
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ditt första påstående är fel.
Is ubuntu-geoip (GeoClue) used for tracking?
Disabling privacy-invasive Zeitgeist, Geoclue, Whoopsie (and NTPD)

Geoclue är ju bara ett API, nästan samtliga OS skickar din location i syfte att kunna synca klockan automatiskt
Utöver det kan ju förvisso krasch-rapporter skickas in, men det är ju ingenting du inte tillfrågas om innan

Det enda scriptet gör är givetvis att det låter dig använda sudo via nautilus, du behöver självfallet fortfarande ange ditt root-lösenord.

Citat:
Eller så är det jag som missförstår. Det är nog troligare, då jag i regel inte alls använder GUIn på Linux, så vad de redan kan/inte kan har jag faktiskt ingen som helst koll på :-P

Nej, du har förstått helt rätt
Citera
2013-07-31, 22:10
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Det enda scriptet gör är givetvis att det låter dig använda sudo via nautilus, du behöver självfallet fortfarande ange ditt root-lösenord.

Nej, du har förstått helt rätt
Ah, då missförstod jag dig då.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här