Det beror väl helt på vad man vill ha. Tre IRL-exempel:
Jag har en laptop. Upplösningen är 1366x768, skärmytan är 13.3". Jag tycker att compiz är bloat som inte riktigt fyller någon funktion, så jag kör XFCE för att få en bra balans mellan funktionalitet och batteritid.
Morsan kör stationärt, så energiförbrukning är rätt irrelevant. Upplösningen hon kör med är 1280x1024, vilket kanske är lite väl stort för Unity. Dock verkar hon inte ha något emot Unity, så hon har inte brytt sig om att skaffa något annat. Så, hon kör Ubuntu med Unity.
Min mormor, däremot, skulle nog inte få rätsida på Unity. Hon har en liten netbook kör Joli OS, vilket är en Ubuntubaserad dist baserad på att man mestadels använder appar på webben och lokala program i mycket mindre utsträckning. Det fungerar klockrent för henne; all hennes data är säkerhetskopierad och åtkomlig, då nästan allt hon gör ligger online (GMail, Google Docs, etc). Hon är nöjd.
Unity eller inte Unity? Det beror helt på vad du vill ha, och poängen med open source är att du är helt fri att välja precis vad du vill