2013-07-14, 19:34
Medlem
trollgubbens avatar
Fedora 19.
Citera
2013-07-14, 23:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Just nu har vi policy att vi kör 12.04 . Men även den var ett inferno av buggar och fel. Senaste åren har dessutom hårdvarustödet gjort att det kostar så mycket tid och resurser, så i våras tog vi beslut att alla nya datorer skall vara MAC.
Om ni vill ha ett säkert och väldigt stabilt system, ta en titt på Debian. Ett system som är stabilare än det finns det inte. Solid rakt igenom.
Citera
2013-07-15, 17:14
Medlem
Gnome är snyggare på ngt sätt men det är bara irriterande med endas "close" knappen längst upp till höger. och ja man kan jo lägga till de andra knapparna också men jag förstår inte varför man ens tar bort dem som default. Jag kör xubuntu på alla mina datorer och har vart hur nöjd som helst. Voyager har ju väldigt vackra distros. Unity är bara irriterande. Hela Ubuntu börjar bli jobbig. Den erbjuder inte lika mkt configurationer i tex "utseende" eller i display som Xfce gör.

Jag gilar varken gnome eller unity. det blir nog XFCE för mig resten av min linux karriär om inte openbox
Citera
2013-07-15, 17:43
Moderator
vhes avatar
Relevanta delar av diskussion om Debian som nybörjar-OS flyttad till https://www.flashback.org/t822443.

Även vidare diskussion om OS för utvecklare tas där eller i egen tråd, om det faktiskt finns intresse av att diskutera det.

/Moderator
Citera
2013-07-15, 21:21
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Unity är bara något löjligt skit som canonical håller på med och som dessutom suger. Är nog mycket tack vare Unity som folk upplever så mycket buggar i Ubuntu. Men tar man bort det så fungerar Ubuntu riktigt bra.

Det är compiz som gör att Unity buggar och har sig. Hur fan de tänkte när de beslutade att göra Unity till en compiz plugin övergår mitt förstånd.
Förhoppningsvis så dumpar de skiten illa kvickt, till förmån för något bättre. (om de nu beslutar sig för att ha kvar fönstereffekter osv)
Citera
2013-07-15, 21:33
Medlem
Unity har nu tagit sig efter en buggig start i 11-serien tycker jag. Riktigt trevlig.
Citera
2013-07-15, 22:51
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Unity har nu tagit sig efter en buggig start i 11-serien tycker jag. Riktigt trevlig.

Yeah right. Fortfarande CP, och tynger datorn onödigt. Jag gick ifrån windows för att jag inte ville ha en massa onödig bling i min dator, sen går Canonical och knivhugger sin egen produkt i nacken.

Det är väl beroende på vad man är ute efter, men för mig är det inte rätt väg att gå.
Citera
2013-07-15, 23:50
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Yeah right. Fortfarande CP, och tynger datorn onödigt. Jag gick ifrån windows för att jag inte ville ha en massa onödig bling i min dator, sen går Canonical och knivhugger sin egen produkt i nacken.

Det är väl beroende på vad man är ute efter, men för mig är det inte rätt väg att gå.
Tja.. Canonical går helt fel väg om du frågar mig. Att införa övervakande programvara i Ubuntu är som att skjuta sig själv i foten.
Citera
2013-07-16, 09:39
Medlem
Jag tror inte att gemene man bryr sig särskilt om "övervakande programvara". Hela den här märkliga frihetsaspekten är ju bara något som Richard Stallman och andra übergeeks bryr sig om.

Problemet med Unity är helt enkelt att det inte är bra. Det kan inte mäta sig med Windows eller MAC när det gäller de simplaste och mest fundamentala delarna. Därför kommer det bli svårt för Unity att någonsin locka den breda massan.

Nautilus håller inte måttet. Jag är van vid att kunna högerklicka och få upp en rad olika menyval där OS:et enkelt tillåter att jag lägger till nya typer av filer, zippar filer, o.s.v. Ge mig också gärna en vettig list-vy.

Nautilus rättighetshantering är helt bedrövlig. Att jag måste in i terminalen för att kunna agera administrator är pinsamt. Jag vill helst inte in i terminalen om jag absolut inte behöver, men Nautilus är så uselt att jag helt valt bort Nautilus.

Fönsterhanteringen är buggig. Fundamentala saker som maximera, minimera och drag'n'drop kan sluta precis hur som helst. Fönster ploppar upp på fel skärm. När du droppar ditt fönster på en annan skärm så har Unity helt plötsligt flyttat ett helt annat fönster.

Tab:ning är långsam och OS:et känns segt.

Det är nästan komiskt icke-intuitivt att lägga till eller editera snabb-launch av program i top-menyn.
Senast redigerad av Drubas 2013-07-16 kl. 09:43.
Citera
2013-07-17, 10:19
Medlem
Hpxls avatar
Jag hade kört Gnome. Efter egen erfarenhet så är unity väldigt ostabilt. Krashar, laggar, irriterande ointuitivt.
Citera
2013-07-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tja.. Canonical går helt fel väg om du frågar mig. Att införa övervakande programvara i Ubuntu är som att skjuta sig själv i foten.

Håller med dig. Canonical håller just nu på att begå samma stora misstag som Microsoft och Apple hållit på med under flera år. Inte alls i samma omfattning naturligtvis, men det ändå ett stort misstag att införa denna typen av programvara.
Senast redigerad av Rouko 2013-07-17 kl. 17:34.
Citera
2013-07-17, 18:14
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Håller med dig. Canonical håller just nu på att begå samma stora misstag som Microsoft och Apple hållit på med under flera år. Inte alls i samma omfattning naturligtvis, men det ändå ett stort misstag att införa denna typen av programvara.
De kan åtminstone ha ett val i installationen, så man får välja själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in