2016-09-03, 09:06
Medlem
brutalares avatar
Är det idiotiskt att vaxa bilen utan att polera den först? Jag tänkte tvätta bilen ordentligt för hand innan och torka av och sedan vaxa. Eller är det helt värdelöst att vaxa utan att först polera?
Citera
2016-09-03, 10:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Är det idiotiskt att vaxa bilen utan att polera den först? Jag tänkte tvätta bilen ordentligt för hand innan och torka av och sedan vaxa. Eller är det helt värdelöst att vaxa utan att först polera?
Nejdå, det funkar utmärkt att vaxa utan polering, finns vaxer som innehåller polermedel med så att du gör båda momenten samtidigt om du vill det.

Oavsett vad du använder så är det alltid bra att vaxa, hellre vaxa utan att polera än att inte vaxa alls.
Citera
2016-09-08, 02:54
Medlem
Tycker att vaxa innan man polerar fungerar bäst för mig fast de kanske beror på vilken lack man har
Citera
2016-09-08, 11:23
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerkingredbull
Tycker att vaxa innan man polerar fungerar bäst för mig fast de kanske beror på vilken lack man har

Nej det beror inte på vilken lack man har.

1. Polera: Ta bort repor och rengör lacken.
2. Vaxa: Skydda lacken.

Vill man använda en enstegsprodukt så kan man använda sig av en vaxpolish.

Liten guide:
1. Avfetta bilen (petroleumavfettning nederdel av bilen (ej på sidorutor) dörrgångar, hjulhus (om du har innerskärmar))
Alkalisk avfettning över hela bilen. Låt verka upp till fem minuter och skölj av.
2. Tvätta bilen noga med bilschampo.
3. Ta bort asfaltsprickar osv med hjälp av lera (spraya på schampolösning där du använder leran.)
4. Maskera lister med tejp.
5.Polera.
6.skydda lacken (vax eller annat lackskydd.)
Senast redigerad av Serval 2016-09-08 kl. 11:48.
Citera
2016-09-10, 19:03
Medlem
Zteffen81s avatar
Kör en Volvo 745 från -91 och är därmed inte särskilt noga med tvätten.

Brukar först spola av den med högtryckstvätten hemma. Sedan tar jag en tvättsvamp i en liten hink och försöker gnugga bort det mesta av smutsen. Sedan spolar jag den ren. Ibland blir det bara högtryckstvätten utan bilshampo.
Citera
2016-09-12, 21:22
Medlem
frillbenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zteffen81
Kör en Volvo 745 från -91 och är därmed inte särskilt noga med tvätten.

Brukar först spola av den med högtryckstvätten hemma. Sedan tar jag en tvättsvamp i en liten hink och försöker gnugga bort det mesta av smutsen. Sedan spolar jag den ren. Ibland blir det bara högtryckstvätten utan bilshampo.

Citera
2016-09-13, 16:27
Medlem
Hallå det är absolut ej fel på biltvättar ska jag meddela jag har tvättat mina bilar där i åratal och inte fan blir dom sämre bara skit snack!!!!!
Citera
2016-09-25, 07:44
Medlem
JustZlatans avatar
Är OKQ8 naturavfettning alkaliskt?

https://www.okq8.se/produkter/bilpro...fardigblandad/
Citera
2016-10-22, 17:18
Bannlyst
Jag har slutat tvätta på firmor då dessa biltvättar alltid repar bilen med sina klockor och ringar
Borde det inte vara ganska självklart att ta av ringer mm innan man börjar tvätta en bil?
Citera
2016-10-22, 17:47
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samirzulfan
Jag har slutat tvätta på firmor då dessa biltvättar alltid repar bilen med sina klockor och ringar
Borde det inte vara ganska självklart att ta av ringer mm innan man börjar tvätta en bil?

Fast det beror nog på att du går till Hassans Bil och Kebab, som säljer handtvätt för 99kr. Att seriösa bilvårdsfirmor skulle repa bilar med klockor och ringar ser jag som väldigt osannolikt. Dessutom har dom säkert handskar på sig om dom tvättar bilar hela dagarna.
Citera
2016-10-26, 10:01
Medlem
FuriousRages avatar
Få RENT insidan av framrutan?

Oftast när solen ligger på, så ser jag inte ett dugg, då rutan blir helvit.
Ser hur skitig och fettig ut som fan.
Oavsett hur mycket jag försöker putsa, fixa och dona, så blir det aldrig bra.

Något förslag på hur jag kan få rent rutan på insidan, så jag kan se var jag kör när solen ligger på?
Citera
2016-10-28, 02:05
Medlem
Tja, köpte nyligen en safirsvart bil och såg nu att jag har fått massa små prickar i framsidan av motorhuvudet och undrar vad jag kan göra åt det?

Det värsta är att bilen är fabriksny och jag tvättar den varje helg så fattar inte hur snabbt asfalt (antar jag) fläckar/prickar har fastnat på lacken.

Vågar man använda nafta på en fabriksny safirsvart bil?

Hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in