Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-26, 01:31
  #1
Medlem
Quoters avatar
Magnus Nork hette en liten grabb som var 3 år gammal och som den 25 november 1981 försvann under mystiska omständigheter från stadsdelen Råslätt i Jönköping, där han bodde tillsammans med sin mor och hennes sambo. Den här söndagen satt hans moster barnvakt åt honom och hans ettårige halvbror. När hans mor kom hem från jobbet så var Magnus dock borta, och omgående gjorde man en polisanmälan. Polisen tog givetvis detta på stort allvar och ett stort sökuppbåd kallades in, men trots skallgång så hittade man ingen gosse. Dagen efteråt gjorde ett par sophämtare en upptäckt som måste ha framstått som fasansfull; man anträffar den döda kroppen efter pojken i ett sopnedkast i huset där han bodde. Obduktionen av honom visade att han med stor sannolikhet blivit strypt eller kvävd till döds.

Polisens förundersökning ledde fram till Magnus Norks moster; alltså barnvakten. Inga klockrena bevis men ett antal indicier gick att få fram. Det fanns till exempel inget som kunde styrka att Magnus gått ut och befunnit sig vid lekplatsen den här eftermiddagen. Sen fanns det även en granne som hade lägenheten under familjen Nork som just den här dagen hade hört bråk från våningen ovanför tätt följt av en duns. Hans mössa fanns kvar i lägenheten och inte utomhus som man kan tänka att den borde gjort om någon "utomstående" dödat honom. Som toppen på isberget så kunde rättsläkare konstatera att Magnus ansikte företedde märken som sannolikt orsakats av någon med långa naglar. Avslutningsvis så fanns det textilfibrer vid sopnedkastet som kunde konstateras kom ifrån Magnus overall som han hade på sig när han påträffades. Eftersom han var så pass liten så nådde han givetvis inte upp till detta sopnedkast; någon måste med andra ord ha kastat i honom.

När det gäller rättsprocessen så finns det vissa oklarheter. Det kan vara så att tingsrätten först var på väg att fälla henne (skicka henne på en rättspsykiatrisk undersökning), men att det i sista stund hände något (möjligtvis nytt utlåtande om dödsorsaken) som gjorde att rättegången togs om. Det enda jag vet säkert är att mostern friades i tingsrätten. Tingsrätten ansåg inte att indicierna var tillräckligt besvärande. Om åklagaren överklagade domen kan jag inte svara på. Jag vill minnas att dödsorsaken svävade lite i luften också; om han verkligen blev strypt eller kvävd eller om dödsfallet orsakades av själva fallet.

Magnus mamma verkar dock inte alls tro att hennes syster hade med sonens död att göra, enligt uttalandet ("Hon har ju också haft ett helvete, konstaterar Magnus mamma. Även för hennes skulle vore det naturligtvis lyckligt om mordet klaras upp.") i denna artikel från Aftonbladet. Märkligt.

Ett tag var Thomas Quick, alias "serie-erkännaren", aktuell i fallet, då han fick för sig att ta på sig även detta, men hans erkännande föll snabbt i glömska. Lika bra var väl det.

Efter 25 år, alltså 2006, så preskriberades fallet. Min uppfattning är att detta mord inte har uppmärksammats speciellt mycket av media. Det finns väldigt få källor att hämta information från.

Finns det någon här på Flashback som har mer att tillägga? Någon som vet om fallet överklagades till hovrätten? Finns det någon alternativ gärningsman?

Jnytt.se - Magnus mördare blir aldrig dömd

Info från Sveriges dödsbok
__________________
Senast redigerad av Quoter 2011-12-26 kl. 01:35.
Citera
2011-12-26, 21:03
  #2
Medlem
Yatsys avatar
Det överklagades nog kanske aldrig då gm var pojkens moster om jag förstått det rätt.
Familjen fick leva med detta.
Citera
2011-12-31, 00:38
  #3
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det överklagades nog kanske aldrig då gm var pojkens moster om jag förstått det rätt.

Om åklagaren hade visat sådan hänsyn till flickan och hennes familj så hade han aldrig anhållit och därefter åtalat henne, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Familjen fick leva med detta.

Om du läser min trådstart så ser du att mamman i familjen inte tror att systern var gärningsman. (Förutsatt att Aftonbladet citerat henne korrekt.)
Citera
2011-12-31, 14:20
  #4
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag minns det här fallet. En mycket tragisk historia. Troligtvis hyfsat okomplicerat (dvs inga smygande pedofiler i buskarna eller andra sinistra filurer). Trist bara att man inget kunde bevisa av det man trodde hade hänt. Slutrubriceringen var ju grov misshandel och vållande till annans död så något uppsåt trodde ju inte ens åklagaren på.

Troligtvis har väl lillgrabben varit envis om att vilja något (hämta leksaken på gården, snott ett tuggummi från barnvakten eller nå´t annat) och barnvakten, som inte kan räknas som vuxen (17 år), för en kort stund tappat humöret. Det kan ha varit snabbt hänt och sedan har hon stått med konsekvenserna och valt som så många före henne, att skaffa undan det synliga beviset på "misstaget". Snabbt ut i trappen och ner med grabben i sopnedkastet. Våndas och städa, fixa iordning innan polisen underrättas om "försvinnandet".

Ja, jag är liksom övertygad om att åklagaren var rätt ute men att man inte nådde ända fram. Någon som vet hur det gått för barnvakten under de trettio år som gått? Hur rationaliserar man det faktum att man är ansvarig för någons död? Om det nu är så som jag tror.

Föräldrarna flyttade väl och har fått leva med frågetecknen.
Citera
2011-12-31, 14:40
  #5
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Slutrubriceringen var ju grov misshandel och vållande till annans död så något uppsåt trodde ju inte ens åklagaren på.

Ja, rubriceringsmässigt så var det väl lite knivigt. Hon var misstänkt och anhållen för dråp, men endast på väg att fällas för misshandel och vållande. Det blir extra knepigt när man tar i beaktande att det var en annan praxis som rådde på 80- (och 90-)talet än det är idag. Man utdömde dråp och misshandel/vållande i högre utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Troligtvis har väl lillgrabben varit envis om att vilja något (hämta leksaken på gården, snott ett tuggummi från barnvakten eller nå´t annat) och barnvakten, som inte kan räknas som vuxen (17 år), för en kort stund tappat humöret.

Mm, det var nog inget större som låg bakom brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Någon som vet hur det gått för barnvakten under de trettio år som gått? Hur rationaliserar man det faktum att man är ansvarig för någons död? Om det nu är så som jag tror.

Av det som framgår på nätet om henne, så gick hon någon konstutbildning och har fungerat som konstnär med diverse utställningar på 90-talet och framåt. Jag har spanat in lite av hennes konst för att se om man kan urskönja något bakomliggande som kan vara av intresse (som typ Ulf Olssons och hans egna konstverk där man fick se någon kvinna upphängd etc) men inte sett något sådant. Helt vanliga verk. För övrigt är hon inte gift med någon vad jag kan se, men väl sambo.
Citera
2012-01-03, 17:21
  #6
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Om åklagaren hade visat sådan hänsyn till flickan och hennes familj så hade han aldrig anhållit och därefter åtalat henne, eller hur?



Om du läser min trådstart så ser du att mamman i familjen inte tror att systern var gärningsman. (Förutsatt att Aftonbladet citerat henne korrekt.)

Klart han måste göra det anhålla och väcka åtal om det fanns grund.Men vad är sagt att någon senare måste överklaga.
__________________
Senast redigerad av Yatsy 2012-01-03 kl. 17:56.
Citera
2012-01-04, 18:37
  #7
Medlem
DickRichardsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter


Av det som framgår på nätet om henne, så gick hon någon konstutbildning och har fungerat som konstnär med diverse utställningar på 90-talet och framåt. Jag har spanat in lite av hennes konst för att se om man kan urskönja något bakomliggande som kan vara av intresse (som typ Ulf Olssons och hans egna konstverk där man fick se någon kvinna upphängd etc) men inte sett något sådant. Helt vanliga verk. För övrigt är hon inte gift med någon vad jag kan se, men väl sambo.

Halloj Quoter.
Har läst om Ulf Olssons bravader här på forumet och skulle gäran se tavlan där ett kopplat barn blöder som det skrivits om. Vet du om det finns några bilder av denna tavla på nätet?


Edit: Förlåt nu gick jag off topic i den här tråden. sorry!
Citera
2012-01-26, 18:15
  #8
Medlem
Vill bidra med en femsidig tidningsartikel om mordet från tidningen "Kriminaljournalen" som jag fått tag på via omvägar: 1-2-3-4-5. Intressant genomgång av fallet som även innehåller bilder.
Citera
2012-01-26, 23:29
  #9
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Vill bidra med en femsidig tidningsartikel om mordet från tidningen "Kriminaljournalen som jag fått tag på via omvägar

Tack för intressant läsning.

Mycket verkar peka mot den 17-åriga kvinnan, men det är samtidigt iögonenfallande att ett barn hittats död i en trappuppgång i närheten och ett annat skadades efter att "en tant knuffat henne" under samma tidsperiod.
Citera
2012-09-19, 22:51
  #10
Medlem
Flus avatar
Jag tillägga att Magnus Nork nämns i mejl som läckt ut från Göran "vägbommen" Lambertz idag.
Lambertz skriver att det finns "starka indicier" för att Quick är skyldig. Vilka dessa indicier skulle vara säger han inget om.
Citat:
Ursprungligen postat av Mejl från Göran Lambertz ang. Thomas Quick
Det finns starka indicier mot honom i ytterligare några fall (som Thomas Blomgren, Marianne Rugaas och Magnus Nork - jag nämner inte namnen) där det inte räckt för åtal.
Mejlen finns här:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ha...ng_7512908.svd
Citera
2014-07-30, 09:46
  #11
Medlem
Emzans avatar
Hela första rättegången samt förundersökning, bygger på mycket spekulationer och indicier.
Man bör inte kunna fälla någon för vare sig dråp eller misshandel utan bevis. Vilket andra rättegången inte heller gjorde, utan friade.

För mig låter det här som ett dåligt polisiärt arbete som leder till att många trådar inte följs upp tillräckligt. Och då baserar man en hel rättegång på indicier.
__________________
Senast redigerad av Emzan 2014-07-30 kl. 09:48.
Citera
2014-08-03, 21:00
  #12
Medlem
Måste ju rimligen vara i huset han blev mördad och en utomstående ska ha gjort det i trappuppgången verkar oerhört osannolikt. Tror man hade klarat upp det hela idag.

Så barnvakten blev konstnär, ja, konstnärer har ofta ett känsloliv som många andra saknar, mycket ångest de tar ut via sin kreativitet. Gissar att hon heller aldrig fått några barn....det skulle påmint henne för mycket om Magnus...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback