Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-25, 12:35
  #1
Medlem
NickLidstroms avatar
Igår var det julklappsutdelning som vanligt på julafton, ett ångestfyllt moment bland oss vuxna. Har en halvbror som kommer hem en gång per år i princip, och det är under jul och nyår.

Varenda jul ska han bevisa att han är den rike i familjen, och ger oss sjukt onödigt dyra julklappar. Då vi andra har satt en gräns på typ 300kr så kommer han med sina julklappar som ligger på minst 2500:- och uppåt.

Jag är tacksam för telefonen jag fick igår, men det är samtidigt jävligt jobbigt att ta emot någonting så dyrt när man själv inte har råd att ge bort så mycket.

Det förstör julkänslan lite bland oss vuxna, alla tycker som jag.

Vi har naturligtvis sagt åt halvbrodern att inte ge bort så dyra presenter.

Det är framförallt min syster som är besvärad över att barnen får så dyra grejer av han.

Hoppas nu att ni förstår mitt resonemang och inte ser mig som otacksam.

Så har någon här liknande problem inom familjen? I-landsproblem javisst. Men det är jobbigt varje gång.
Citera
2011-12-25, 12:38
  #2
Medlem
A.Strindbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Igår var det julklappsutdelning som vanligt på julafton, ett ångestfyllt moment bland oss vuxna. Har en halvbror som kommer hem en gång per år i princip, och det är under jul och nyår.

Varenda jul ska han bevisa att han är den rike i familjen, och ger oss sjukt onödigt dyra julklappar. Då vi andra har satt en gräns på typ 300kr så kommer han med sina julklappar som ligger på minst 2500:- och uppåt.

Jag är tacksam för telefonen jag fick igår, men det är samtidigt jävligt jobbigt att ta emot någonting så dyrt när man själv inte har råd att ge bort så mycket.

Det förstör julkänslan lite bland oss vuxna, alla tycker som jag.

Vi har naturligtvis sagt åt halvbrodern att inte ge bort så dyra presenter.

Det är framförallt min syster som är besvärad över att barnen får så dyra grejer av han.

Hoppas nu att ni förstår mitt resonemang och inte ser mig som otacksam.

Så har någon här liknande problem inom familjen? I-landsproblem javisst. Men det är jobbigt varje gång.

Eftersom att han envisas med att fortsätta, och inte tar någon hänsyn till vad ni andra säger.
Passa då på, att börja önska er riktigt dyra julklappar.
På så sätt kanske han känner att han inte räcker till, när han bara har råd med sånt som inte är "jättedyrt" - även för honom.
Citera
2011-12-25, 12:40
  #3
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Men det är jobbigt varje gång.

Sälj grejerna ni fått av honom, sen köper ni en sjukt dyr julklapp till honom nästa år, från er alla, en som ligger på typ 15-20 tusen, då får han svårt att mäta sig med sina presenter, mot er present Och dessutom kan han inte ana att det är hans egna pengar som kommer tillbaka till honom.

Jag själv har reflekterat över detta med att ge bort julklappar, försöker helt seriöst att övertyga min släkt att detta är helt jävla onödigt. Det räcker med att samlas och äta gott. Det värsta jag vet är att behöva stå i nån sorts tacksamhetsskuld till en människa. Jag tycker att julen är ett jävla hysteri. Människor stressar sönder sig över julen, det har liksom blivit en kollektiv mental sjukdom som dyker upp just vid jul, julstress.
__________________
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2011-12-25 kl. 12:46.
Citera
2011-12-25, 12:41
  #4
Medlem
Niccoos avatar
Det finns en generositet i att kunna ta emot en present också, det verkar som om ni har gjort det klart för honom var ni har lagt ribban, om han sedan vill fortsätta hoppa högt över så är det upp till honom om han vill lägga pengarna på presenter till er. Var glada för att ni är present-worthy istället!
Citera
2011-12-25, 12:42
  #5
Medlem
-japp-s avatar
Va glad att han vill ge er lite dyrare julklappar ist..
Citera
2011-12-25, 12:44
  #6
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -japp-
Va glad att han vill ge er lite dyrare julklappar ist..

Mmm så kan man ju se det, men nu klarar de inte av att vara glada utan blir besvärade av det.

OT: Var jävligt tydliga med att ni inte tolererar att han envisas med att inte håller sig inom de ekonomiska ramarna som är uppsatta, jag förstår precis känslan av trist stämning
Citera
2011-12-25, 12:54
  #7
Medlem
NickLidstroms avatar
Hade det inte varit barn involverade så hade vi kanske inte reagerat så starkt. Men när de får en Iphone 4 av honom och något för kanske tusen kronor av föräldrarna så blir det såklart jobbigt.

Det får helt enkelt bli ett snällt men bestämt samtal med honom senare idag. Kanske att han lyssnar mer på mig än syrran.
__________________
Senast redigerad av NickLidstrom 2011-12-25 kl. 12:56.
Citera
2011-12-25, 12:55
  #8
Medlem
Dagens i-landsproblem, snyft...jag får för dyra julklappar.
Citera
2011-12-25, 12:55
  #9
Medlem
auto607989s avatar
I min värld är julafton med julklappar något för barnen. Att som vuxen ens bry sig om att sitt/sina
tomtepacket inte va tillräckligt dyr eller tvärtom. HAHA väx upp för fan.
Förväxta jävla jättebebisar det finns.

mvh
Citera
2011-12-25, 12:58
  #10
Medlem
Pissmadames avatar
2500kr?.. Sälj dom dagen efter till nån pundare på plattan(så blir säkert han lite glad oxå, eller ge bort så är det kvickt bortsopat) och köp sprit för dom pengarna, jag lovar att du kommer känna dig tillfredställd vid ett inte allt för frånvarande tillfälle, din glorpiga halvbrossas inkonsekventa julklapp till trots..

Det är ju bara materiella ting ändå, vad gör det om du råkar tappa ner dom i en vulkan, liksom.. Det är bara att ge bort till nån som, t.o.m uppskattar att få det från en främling-santaklaus, svårare än så är det inte att befria sig från nått, ge bort det till en pelikan..
__________________
Senast redigerad av Pissmadame 2011-12-25 kl. 13:02.
Citera
2011-12-25, 12:58
  #11
Medlem
Presenter ger man bort utan krav på motprestation i min värld, och annars kanske ni skulle satsa på att fira utan klappar, eller bara till barnen och se dem vara glada över sina presenter oavsett vem dom kommer ifrån.
Citera
2011-12-25, 12:59
  #12
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
I min värld är julafton med julklappar något för barnen. Att som vuxen ens bry sig om att sitt/sina
tomtepacket inte va tillräckligt dyr eller tvärtom. HAHA väx upp för fan.
Förväxta jävla jättebebisar det finns.

mvh
Det är inte mina paket jag stör mig över, det är hur han överöser mina systersbarn med dyra julklappar och födelsedagspresenter som stör mig men framförallt min syster.

Hon vill inte att barnen ska förvänta sig att man ska få julklappar och födelsedagspresenter för 10 000:- varje gång de fyller år och det är jul.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback