Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-23, 20:57
  #1
Medlem
Ja namnet säger väl allt. Jag såg en tv-dokumentär om franska Främlingslegionen på kunskapskanalen häromdagen. Är det någon som känner till något om hur det gått för Bernt, Roger, Pedro, Leif och de andra svenskar som syntes i dokumentären? De verkade inte knivskarpa allihopa kan man ju lugnt säga. Dokumentären var från 1990 och hette just Främlingslegionen. Deltagarna såg ut att vara mellan 20-30 så de lär ju vara mellan 40-50 idag.
Citera
2011-12-25, 09:21
  #2
Medlem
chromacors avatar
Intressant dokumentär, kollade på den nu efter att jag läste ditt inlägg. Jag undrar om inte jag sett den tidigare, kanske när den sändes första gången. Har ett svagt minne av hur en enhet skulle hitta en gränsstolpe mitt ute i djungeln i Franska Guyana, men det kan ju ha filmats i andra dokumentärer för det är väl en av de vanligaste och minst glamorösa uppdragen som legionen sysslar med där...

Några av dem kan ju ha tjänstgjort under Opération Daguet i Irak under Gulfkriget, där sattes flera enheter ur Främlingslegionen in.

Jag skulle också tycka att det vore kul att veta vad som hände med dom. Vad hände t.ex med Bernt som var besviken på svenska armén och den placering han fick där men som kom att spela bastuba i en musikpluton i legionen?
Citera
2011-12-25, 10:58
  #3
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Intressant dokumentär, kollade på den nu efter att jag läste ditt inlägg. Jag undrar om inte jag sett den tidigare, kanske när den sändes första gången. Har ett svagt minne av hur en enhet skulle hitta en gränsstolpe mitt ute i djungeln i Franska Guyana, men det kan ju ha filmats i andra dokumentärer för det är väl en av de vanligaste och minst glamorösa uppdragen som legionen sysslar med där...

Några av dem kan ju ha tjänstgjort under Opération Daguet i Irak under Gulfkriget, där sattes flera enheter ur Främlingslegionen in.

Jag skulle också tycka att det vore kul att veta vad som hände med dom. Vad hände t.ex med Bernt som var besviken på svenska armén och den placering han fick där men som kom att spela bastuba i en musikpluton i legionen?
Han med bastuban deserterade strax efter filmen spelades in har jag för mig och återvände till Sverige.
Citera
2011-12-25, 12:12
  #4
Medlem
Blarggs avatar
Vore verkligen intressant att veta vad dessa personer har för livssituation idag! Hoppas det kommer fram lite mer info...
En bekant till mig deserterade efter 1 (!) hel dag.. Förberedd var ordet
Citera
2011-12-25, 13:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Vore verkligen intressant att veta vad dessa personer har för livssituation idag! Hoppas det kommer fram lite mer info...
En bekant till mig deserterade efter 1 (!) hel dag.. Förberedd var ordet
Vad händer om man blir påkommen?
Citera
2011-12-25, 13:20
  #6
Medlem
Skyrocketins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggrandfather
Vad händer om man blir påkommen?
Har du inte spelat battlefield? "You are leaving the battle field soldier. Return to your post or you will be shot".

OnT: Jag tror det är olika för olika länder. Ibland ställs man inför lagen eftersom man svär eder osv. i olika land. Andra alternativ är att man tas ur tjänst.

Under vietnamnkriget förekom det stor desertering (inom amerikanska armén) pga. krigets natur och att det inte gick att vinna. Många soldater kom t.ex. till Sverige för att här kunde de inte ställa inför krigsrätt eftersom Amerikansk lag inte gällde här. Vad som bäntade i USA vet jag inte men det lär ha varit något otäckt.

Sen beror det nog på hur mycket känslig information man "sitter på". En vanlig fotsoldat utan meriter kanske kommer lindrigare undan än en major eller sergeant?
__________________
Senast redigerad av Skyrocketin 2011-12-25 kl. 13:24.
Citera
2011-12-25, 14:21
  #7
Medlem
persbrandt2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggrandfather
Vad händer om man blir påkommen?

Du riskerar antagligen fängelse straff men jag skulle anta att de mest blir glada utav att bli av med dig då du som deserterar inte är intresserad utav att vara där.
Citera
2011-12-25, 15:53
  #8
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggrandfather
Vad händer om man blir påkommen?

Vad jag har förstått (Vet inte om detta är sant dock), så är faran över om du lyckas lämna landet.
Återvänder du och du åker fast, eller om de kommer på dig innan du hunnit utomlands, har du dock krigsrätt att vänta?
Citera
2011-12-25, 19:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Vore verkligen intressant att veta vad dessa personer har för livssituation idag! Hoppas det kommer fram lite mer info...
En bekant till mig deserterade efter 1 (!) hel dag.. Förberedd var ordet
Deserterade betyder ju att han gjort något olagligt, den första tiden är det väl mer eller mindre fritt fram att bara gå därifrån. Om du nu inte menar att han gjort alla tester och sedan skrivit på kontraktet, vilket låter jävligt konstigt eftersom man trots allt har lite betänketid.
Deras hemsida http://www.legion-recrute.com/en/chronologique.php?SM=0
Citera
2011-12-25, 20:47
  #10
Medlem
Tuba Bernt deserterade. Han gjorde sedan BA01 UNPROFOR på TL efter det har jag ingen aning.
Pedro var kvar LÄNGE, åkte fram och tillbaka mellan Fastland och Guyane. Har för mig han blev Adj lr Adjch till slut.Han har kärring och barn som alla är Franska medborgare..Leif hängde i Trollhättan/Sjuntorp(hans fd kommer därifrån) när han kom hem och har inte hört något efter det.
Citera
2011-12-25, 20:55
  #11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggrandfather
Vad händer om man blir påkommen?

Enligt uppgift från en (icke-deserterad) främlingslegionär jag samspråkat med, så är konsekvenserna inte så stora, rent straffrättsligt.

Tydligen är ett permanent avvikande i fred och i samband med t e x en permission inte direkt något som bestraffas annat än symboliskt. För att ertappas måste man sedan gripas av fransk polis och sedan skickas man till FL:s huvudförläggning för ett kortare arreststraff och en avveckling från Legionen. En kortare frånvaro (dvs, man kommer tillbaka frivilligt) innebär disciplinstraff i vanlig ordning. Vad som inträffar under skarp tjänst (ofred, krigsliknande uppdrag) kan vara något annat. Likadant anses det mycket mycket allvarligt om man deserterar med sitt vapen.

Notera nu att detta är andrahandsuppgifter. Men de bär (i mina öron) sannolikhetens prägel.

De flesta västkrigsmakter hanterar desertörer genom att återföra dem till ett lämpligt förband och formellt bestraffa dem ytterligare då kriget upphör. Att själv skjuta dem då fienden inte lyckats kan ju vara en smula meningslöst.
Citera
2011-12-25, 22:43
  #12
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FCP
Tuba Bernt deserterade. Han gjorde sedan BA01 UNPROFOR på TL efter det har jag ingen aning.

Jag känner en person som känner Tuba Bernt tämligen väl. Enligt honom utbildade sig Bernt till lärare efter FN-insatsen, men dog en hastig och fullständigt naturligt död i höstas. Min bekanting är en tämligen trovärdig källa och frankofil, men jag har inte precis sett dödsattesten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback