2011-12-25, 22:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Jag känner en person som känner Tuba Bernt tämligen väl. Enligt honom utbildade sig Bernt till lärare efter FN-insatsen, men dog en hastig och fullständigt naturligt död i höstas. Min bekanting är en tämligen trovärdig källa och frankofil, men jag har inte precis sett dödsattesten.
Han kan inte varit speciellt gammal vid sitt frånfälle?
Citera
2011-12-25, 23:08
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Han kan inte varit speciellt gammal vid sitt frånfälle?

Nix. Skulle gissa på högst 45, troligen några år yngre.
Citera
2011-12-26, 04:11
Medlem
Jo bergakungen det är många skrönor i omlopp.
Jag kan bara svara för hur det var på min tid -90talet. Har tillbringat minst en månad per år
i Frankrike de sista åren och inte fått någon annan info ännu.
1. Under 30dagar är du satt som saknad och åker in på en fin tur Atule när du kommer tillbaka.
2. Efter 30dagar till 90 så får du åka till Aubagne och sitta där,under tiden de beslutar om du är värd att behålla. Har du väl kommit till Aubagne's håla så är inte chansen stor att du får stanna kvar efter straff.
3. Max straff för Bannanes är fortfarande 45dagar? vad jag kommer ihåg. Över dt måste gå till "Tingsrätt Civilt".
4.Efter 90dagar så är ditt ärende en Polisiär sak i Frankrike. Skulle du göra något dumt då och åka dit, så är det värsta som kan hända är att Gendarmeriet kör dig till Aubagne och de ber dig fara åt H-E eller sätter in dig på maxtid.

Allt detta fritt ur minnet (lite kronenburg förstörd) en jul natt med mycket calvados och pasti's
Citera
2011-12-26, 04:15
Medlem
MPLE Bernt Aka "Tuba Bernt", Tja jag är ** så han borde varit född 69-72 gissar jag på
Citera
2011-12-26, 04:35
Medlem
Håller på att "låna" dokumentären nu! Tack till TS för tipset! Återkommer med funderingar kring denna när som! God jul på er, svin.
Citera
2011-12-26, 18:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FCP
Jo bergakungen det är många skrönor i omlopp.

Du bekräftade ju de uppgifter jag också fått, men jag litade inte på minnet avseende arreststraffens längd. Men det handlar uppenbart inte om ensamcell och vatten och bröd under resten av kontraktstiden eller "Franska Lagens strängaste straff"...
Citera
2011-12-26, 20:00
Medlem
jizzbombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Jag känner en person som känner Tuba Bernt tämligen väl. Enligt honom utbildade sig Bernt till lärare efter FN-insatsen, men dog en hastig och fullständigt naturligt död i höstas. Min bekanting är en tämligen trovärdig källa och frankofil, men jag har inte precis sett dödsattesten.

Tjänstgjorde med Bernt på BA01, en mycket bra kamrat. Han gick bort i cancer 2010.

R.I.P Loffe
Citera
2011-12-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
Tyckte synd om Leif som kom hem och kände sig vilsen
Någon som vet hur det gick för honom?

http://www.transport.se/home/trp2/ti...2570A8002DE14B
Citera
2011-12-26, 23:52
Medlem
förlåt alla som tjänstgjort och kände "bernt", men var det inte en massa snack om hans politiska läggning i samband med någon BA-misson?

det var iaf tal om att någon av svenskarna i dokumentären hade högerextrema kontakter, och jag har ett vagt minne av att det var "bernt".

dock måste vi se på detta i historiens ljus, i början av 90-talet var det mycket högerextremism och det var många som blev anklagade för rasism bara genom att lyssna på ultima thule.
ett musikaliskt fenomen som i dag nog kan jämställas med lilla lovis eller annat youtube-fenomen.

jag dömer ingen för vad de hade för åsikter i ungdomen, det finns nog rätt många som hyste tankar om "vi och dom" under 90-talet, som idag helt har ändrat åsikt.
Citera
2011-12-27, 19:38
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
förlåt alla som tjänstgjort och kände "bernt", men var det inte en massa snack om hans politiska läggning i samband med någon BA-misson?

det var iaf tal om att någon av svenskarna i dokumentären hade högerextrema kontakter, och jag har ett vagt minne av att det var "bernt".

dock måste vi se på detta i historiens ljus, i början av 90-talet var det mycket högerextremism och det var många som blev anklagade för rasism bara genom att lyssna på ultima thule.
ett musikaliskt fenomen som i dag nog kan jämställas med lilla lovis eller annat youtube-fenomen.

jag dömer ingen för vad de hade för åsikter i ungdomen, det finns nog rätt många som hyste tankar om "vi och dom" under 90-talet, som idag helt har ändrat åsikt.

Christoffer Ragne (stavning?) som blev rikskänd genom dokumentären om Stockholms skins i slutet av 80-talet och sedan var någon höjdare inom VAM var ju främlingslegionär. Skulle tro att det var under tidigt 90-tal han låg därnere. Vill minnas att han tillhörde något fallskärmsjägarregemente som var baserade på Korsika.
Citera
2011-12-27, 19:47
Medlem
var han vid 2 REP, så hade han nog gjort fler än fem år iaf.
man blir väl inte ens uttagen till fallskärmsjägare i legionen, utan att ha gjort ett antal år som "skytteslusk"?
Citera
2011-12-27, 19:58
Medlem
jizzbombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2

Som sagt, jag tjänstgjorde tillsammans med Bernt under 8 månader, och jag märkte inga som helst högerextrema drag från honom, i dokumentären som gjordes, försökte man att vinkla det så att han uppfattades som högerextrem. Minns dock att det spelades en hel del Ultima Thule på Campradion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in