Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-23, 20:55
  #1
Medlem
Hur kommer branschen som du jobbar inom att ha förändrats om 5 respektive 10 år? Kommer det vara i det närmaste oförändrat, eller kommer ni t.ex konkurrera mer med utländsk arbetskraft eller kanske t.o.m maskiner/robotar?

Skriv vad ni jobbar med och om ni tror att det alltid kommer behövas svenskar som utbildar sig/börjar jobba med det.

Skulle gärna börja med att skriva om mitt jobb. Om jag hade nåt.
Citera
2011-12-23, 21:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
Hur kommer branschen som du jobbar inom att ha förändrats om 5 respektive 10 år? Kommer det vara i det närmaste oförändrat, eller kommer ni t.ex konkurrera mer med utländsk arbetskraft eller kanske t.o.m maskiner/robotar?

Skriv vad ni jobbar med och om ni tror att det alltid kommer behövas svenskar som utbildar sig/börjar jobba med det.

Skulle gärna börja med att skriva om mitt jobb. Om jag hade nåt.

Min bransch då, civilingenjör inom datateknik har en god utsikt. Läste på DI häromdan att marknaden kommer att öka de närmsta tio åren och att det finns så lite sådana så att de stora företagen måste kämpa för att få några. En kusin till mig fick häromdan som ingångslön närmare 63", det är nästan det trippla av vad en läkare får i ingångslön. Men han visade även på kvalitéer som andra inte hade så..

Själv är jag på andra året i utbildningen.
Citera
2011-12-23, 21:20
  #3
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
Hur kommer branschen som du jobbar inom att ha förändrats om 5 respektive 10 år? Kommer det vara i det närmaste oförändrat, eller kommer ni t.ex konkurrera mer med utländsk arbetskraft eller kanske t.o.m maskiner/robotar?

Skriv vad ni jobbar med och om ni tror att det alltid kommer behövas svenskar som utbildar sig/börjar jobba med det.

Skulle gärna börja med att skriva om mitt jobb. Om jag hade nåt.

Jag jobbar som lastbilschaufför i Norge. Just mitt jobb är jag inte orolig för sålänge min befraktare jobbar då han är närmast allergisk mot östeuropéer, men generellt sett är vi ett döende släkte som redan gett upp alla våra rättigheter bara för att stå oss i konkurrensen. Får jag gissa så finns vi kvar om fem år, möjligtvis några kvar om tio år, men utrotningshotade om femton.
Citera
2011-12-23, 21:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Min bransch då, civilingenjör inom datateknik har en god utsikt. Läste på DI häromdan att marknaden kommer att öka de närmsta tio åren och att det finns så lite sådana så att de stora företagen måste kämpa för att få några. En kusin till mig fick häromdan som ingångslön närmare 63", det är nästan det trippla av vad en läkare får i ingångslön. Men han visade även på kvalitéer som andra inte hade så..

Själv är jag på andra året i utbildningen.

Oj! Måste man ha 20.00 för att komma in på en sån utbildning eller?
Citera
2011-12-23, 21:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
Oj! Måste man ha 20.00 för att komma in på en sån utbildning eller?

Nej det måste man inte ha. Det beror helt enkelt på vilket lärosäte det är. KTH har 19.53, det är där jag går just nu. Men om vi tittar på Chalmers så ligger siffran på 18.5 eller något sådant, och det är Sveriges två "bästa" skolor, tittar vi på andra går siffran ner och ner. Men det är klart, en utbildning hos KTH går alla dagar i veckan över en i en annan skola, men eftersom att det finns så lite civ. ingenjörer så tar företaget vad de får.
Citera
2011-12-24, 23:05
  #6
Medlem
Boredbynoobss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Nej det måste man inte ha. Det beror helt enkelt på vilket lärosäte det är. KTH har 19.53, det är där jag går just nu. Men om vi tittar på Chalmers så ligger siffran på 18.5 eller något sådant, och det är Sveriges två "bästa" skolor, tittar vi på andra går siffran ner och ner. Men det är klart, en utbildning hos KTH går alla dagar i veckan över en i en annan skola, men eftersom att det finns så lite civ. ingenjörer så tar företaget vad de får.

Lies, LTH > Chalmers.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback