Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-06-04, 14:50
  #1
Medlem
Laments avatar
Catharina Grünbaum på DN svarar på frågan om huruvida "färst" egentligen är språkligt korrekt:

"Superlativen "färst" behöver vi egentligen inte uppfinna. Den var levande, om än sällsynt, i svenskan ända in på 1800-talet. Sedan försvann den ur språkbruket. Men jag får inte så sällan frågan om formen "färst" _ och om den går att använda.

Jo, det gör den om tillräckligt många språkbrukare törs. Och visst behövs den! "Färst" är dessutom en alldeles språkriktig form. "Vårt lag hade inte många poäng, lag två hade ännu färre men lag tre hade färst" skulle gå utmärkt. Det är egentligen bara en fråga om att vänja sig. Vi kan ju lyssna till danskarna som är lyckliga nog att ha formen "færrest", "de færreste".

Som språkvårdare är jag alltså villig att stödja alla som tar "färst" i sin mun. Man kan ju börja med talspråket, där så många språkvanor föds"


Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=264621
Citera
2005-01-13, 14:54
  #2
Medlem
damienthorns avatar
Klargörande ang. eventuellt superlativ av få

... färst? Jag skulle använda mig av detta i en mening häromsisten. Det jag skulle förklara var att min kollega har få anställningsår, en annan färre och jag... färst?

Finns det något ord för detta? Annars föreslår jag färst

och kom nu inte med minst... det är få som gäller

Förstår ni?
Citera
2005-01-13, 15:16
  #3
Medlem
JazzyJamess avatar
Enligt Svenska Språknämnden (www.spraknamnden.se) är det helt ok:

Kan man böja adjektivet få i superlativ, och vad heter det då?

Ja, man kan böja det få, färre, färst. Det är ovanligt, men försvarar väl sin plats. Man kan jämföra med illa, värre, värst och stor, större, störst.

Färst är en gammal svensk böjningsform som det senaste seklet fallit i glömska. I stället har mer eller mindre omständliga omskrivningar kommit i bruk, som "lägst antal", "det minsta antalet" etc. Färst är både kortare, smidigare och naturligare. Använd det!
Citera
2005-01-13, 15:19
  #4
Medlem
East Clintwoods avatar
Vi skall slå ett slag för färst! Har en kamrat som använder det så ofta han kan.
Citera
2005-01-13, 15:21
  #5
Medlem
damienthorns avatar
precis. vi slår ett slag för färst!
Citera
2005-01-13, 21:49
  #6
Medlem
Deannas avatar
Få, färre, inga?
Citera
2005-01-13, 21:52
  #7
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Få, färre, inga?
Men det heter ju inte många, fler, alla?

Frågan är å andra sidan om det ens heter många i början. Hmm.
Citera
2005-01-13, 22:29
  #8
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Få, färre, færrest. Færrest funkar på både norska och danska! Mer skandinaviska!

http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=704&shw=TOBAKK
Citera
2005-01-13, 22:37
  #9
Medlem
Finns redan förklarat här på Flashback. Upprepning är ifs aldrig fel.
Citera
2005-01-14, 07:53
  #10
Medlem
damienthorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illdåd
Finns redan förklarat här på Flashback. Upprepning är ifs aldrig fel.

Kunde inte hitta något om det. När man söker på "färre" så kommer det upp en rysligt massa träffar
Citera
2005-01-14, 08:00
  #11
Medlem
TheMPGs avatar
få, färre, minst (antal år tex)?
Citera
2005-01-14, 08:50
  #12
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damienthorn
... färst? Jag skulle använda mig av detta i en mening häromsisten. Det jag skulle förklara var att min kollega har få anställningsår, en annan färre och jag... färst?

Finns det något ord för detta? Annars föreslår jag färst

och kom nu inte med minst... det är få som gäller

Förstår ni?

Personligen säger jag tyvärr "minst antal", men jag skulle nog egentligen vilja säga färst. För jag tycker ju att ordet saknas, och då det är de som talar ett språk som bestämmer ett språks utveckling, kanske man skulle sluta ses på med konstiga ögon om fler i samhället började använda ordet! Kanske dags för en liten FB-revolution i all tysthet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback