2005-01-19, 00:04
Medlem
Ciceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
1. Det är inte alls snobberi. Vatten frigör en massa smakämnen som annars skulle gått förlorade. Men gillar man sin single malt bättre utan vatten så vem är jag att döma?

2. Finns fina blended också som verkligen duger till att dricka. Helt klart.

Jag tror vi pratar förbi varandra. Att det skulle vara snobberi med vatten i whisky har jag aldrig påstått. Jag dricker den själv så. Snobberiet består i att påstå att detta sätt att dricka skulle vara "finare" än andra sätt och med ett föraktfullt fnys se ned på de "bonnlurkar" som har is i whiskyn.
Citera
2005-01-19, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cicero
Jag tror vi pratar förbi varandra. Att det skulle vara snobberi med vatten i whisky har jag aldrig påstått. Jag dricker den själv så. Snobberiet består i att påstå att detta sätt att dricka skulle vara "finare" än andra sätt och med ett föraktfullt fnys se ned på de "bonnlurkar" som har is i whiskyn.

Aha ok. My bad där. Självklart ser jag inte ner på folk som har is i virren. Var och en blir salig på sin tro osv.

Det jag kan irritera mig på däremot är okunniga/envisa människor som inte har tillräcklig kunskap för att förstå att en stor del smakämnen i en malt frigörs av vatten, utan hävdar att "nänä det ska drickas rent, vatten är för kärringar" osv.

Faktum är att jag själv tycker att vissa sorter gör sig bättre med is än vatten.
Citera
2005-01-19, 00:41
Medlem
Ciceros avatar
Citat:
Det jag kan irritera mig på däremot är okunniga/envisa människor som inte har tillräcklig kunskap för att förstå att en stor del smakämnen i en malt frigörs av vatten, utan hävdar att "nänä det ska drickas rent, vatten är för kärringar" osv.

Där håller jag med dig.
Citera
2005-01-19, 00:47
Medlem
Villervalles avatar
You can drink Whiskey in 3 ways, som Skotten sa..

1, With water
2, Without water
3, Or like water

VillerValle

Citat:
Aha ok. My bad där. Självklart ser jag inte ner på folk som har is i virren. Var och en blir salig på sin tro osv.

Faktum är att jag själv tycker att vissa sorter gör sig bättre med is än vatten.
Citera
2005-01-19, 17:59
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Så här skriver Jim Murray i sin "Whiskey bible 2004":

"...I never need to add water to my whisky. Instead I find a stemmed glass, put my fingers underneath to warm the whisky.

As thousands of you who have attended my tastings will testify, the effect is dramatic. A whisky that may originally taste hard and bitter when first poured will open like a flower in the warmed glass and sweeten. Its overall complexity is exposed and for a much longer time than when you add water.

Granted, adding water can automatically lift the nose and release characters you had not previously spotted. But they quickly vanish and you need another splash again. Before you know it you have a stewed whisky with little discernible flavour on the palate."

Mina åsikter överensstämmer inte nödvändigtvis med Murrays. Han är dock ett stort namn i whiskyvärlden, kanske rentav det största så hans inlägg i debatten är i högsta grad relevant.
Citera
2005-01-19, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

"...I never need to add water to my whisky. Instead I find a stemmed glass, put my fingers underneath to warm the whisky.

As thousands of you who have attended my tastings will testify, the effect is dramatic. A whisky that may originally taste hard and bitter when first poured will open like a flower in the warmed glass and sweeten. Its overall complexity is exposed and for a much longer time than when you add water.

Granted, adding water can automatically lift the nose and release characters you had not previously spotted. But they quickly vanish and you need another splash again. Before you know it you have a stewed whisky with little discernible flavour on the palate."

Mina åsikter överensstämmer inte nödvändigtvis med Murrays. Han är dock ett stort namn i whiskyvärlden, kanske rentav det största så hans inlägg i debatten är i högsta grad relevant.

Intressant läsning. Ska testas. Ska villigt erkänna att mina argument kommer ifrån besök på tre olika distillerier i Skottland, är inte på nåt sätt nån expert.

Intressant att han menar att men hela tiden måste tillsätta mer och mer vatten för att frigöra smakämnena och oljorna? Blir ju bara blask kvar till slut i så fall, givetvis beroende på hur mycket vatten man tillsätter, men ändå.
Citera
2005-01-19, 18:10
Medlem
Hagriddens avatar
Jag förstår inte hur ni kan få ner isbitarna, flaskhalsen är max 2 cm i omkrets..
Citera
2005-01-19, 18:28
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagridden
Jag förstår inte hur ni kan få ner isbitarna, flaskhalsen är max 2 cm i omkrets..
Citera
2005-01-19, 19:35
Medlem
Carpe Diems avatar
Är ingen "expert" men själv föredrar jag några droppar vatten i en malt whiskey. Tycker det blir godast så helt enkelt.

En blend kan jag ta ren.

Sen finns det naturligtvis dålig whiskey som man bör använda till grogg/drinkar.
Citera
2005-01-19, 20:25
Medlem
Ciceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Tack för tipset!
Citera
2005-01-20, 23:00
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Farsan håller på mycket med sånt här. Brukar vara över på whiskey-resor i Skottland och sånt, så jag har fått lära mig litegrann.

Tydligen är det cirka 1 centiliter som är optimal för smakprov. Först skall man sniffa och analysera alla aromer, för att sedan smutta och låta smaken vandra igenom hela munnen.
När det sedan lagt sig så ska man droppa i lite vatten och repetera.
Hans polare har fått ovanan att vilja ha 7up (ingen annan lemon/lime läsk) istället för vatten, men det far farsan i taket över =)

Själv gillar jag inte smaken så värst, men det är intressant/kul att prova på olika märken.
Bäst är nog våran egna Springbank. Hittills har vi bara ½ flaska 3årig, men den största lasten kommer när den fyller 10. Jag och brorsan försöker övertyga farsan att låta hälften ligga minst 5 år till =)

Tillverkas ingen Whiskey i Skottland (bara i Irland/Nordamerika)

Citat:
1. Det är inte alls snobberi. Vatten frigör en massa smakämnen som annars skulle gått förlorade. Men gillar man sin single malt bättre utan vatten så vem är jag att döma?

2. Finns fina blended också som verkligen duger till att dricka. Helt klart.

Håller med till fullo!
Citera
2005-01-20, 23:01
Medlem
hagge3s avatar
Jag gillar inte Whiskey men om jag skulle göra det så skulle jag dricka den som den är, precis som pappa. ( )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in