2005-01-18, 14:48
Bannlyst
Till dom som dricker sin single malt ren: titta i glaset och häll i några droppar vatten och se vad som händer. Det finns alltså en mycket god anledning till att ha vatten i en single malt, det är så långt ifrån snobbism det går att komma.

Men visst fan är det manligt att dricka en cask strenght utan vatten!
Citera
2005-01-18, 20:12
Medlem
Brukar ha vatten i...gör whiskeyn mer njutbar och lättdrucken...

...helst blandar jag dock med cola, men det får man väl inte säga...
Citera
2005-01-18, 20:26
Medlem
Barschs avatar
Efter att vid något tillfälle druckit vattenskadad whiskey är jag väldigt försiktig med att blanda in främmande vätskor...
Citera
2005-01-18, 20:27
Medlem
Nockes avatar
Först och främst gäller att dricka den som man tycker....

Själv blandar jag ut "vanlig" billig blend med is....dämpar spritsmaken...

En bra single malt med ca 1/3 vatten. Vattnet tar fram nya smaker och minska alkoholhalten som annars bedövar smaklökarna.

En cask strenght blir mer vatten upp till 1/2 utav samma anöedning som ovan.

Visst, man kan blanda med cola eller ketchup men ganska onödigt att ta en dyr variant......

/Nocke
Citera
2005-01-18, 20:50
Medlem
Renegades avatar
Blended har man bara i drinkar, inget man dricker "straight up"

Alltid någon droppe vatten i. Det FINNS en anledning till det.
Citera
2005-01-18, 21:50
Medlem
Ciceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Till dom som dricker sin single malt ren: titta i glaset och häll i några droppar vatten och se vad som händer. Det finns alltså en mycket god anledning till att ha vatten i en single malt, det är så långt ifrån snobbism det går att komma.

Men visst fan är det manligt att dricka en cask strenght utan vatten!

Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Blended har man bara i drinkar, inget man dricker "straight up"

Alltid någon droppe vatten i. Det FINNS en anledning till det.

Visst, vatten i whiskyn frigör smakämnen. Vill man ha en smakrik whisky finns det alltså en bra anledning att ha i vatten. Vill man å andra sidan ha en lenare smak finns det en god anledning att kyla ned med is. Är man inte helt bekväm med den rena whiskysmaken utan gillar mer sötsliskiga groggar finns det anledning att hälla i cola osv osv. Vissa "whiskyexperter" (läs: varit på whiskyprovarkväll) menar att single malt med några droppar vatten i är det enda godtagbara. Jag kan inte få det till något annat än snobberi. Att säga att blended bara duger till att blanda drinkar med är trams.
Citera
2005-01-18, 22:11
Medlem
-jOE!s avatar
Jag tar gärna en isbit eller två i min whiskey.
Citera
2005-01-18, 22:24
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicero
Visst, vatten i whiskyn frigör smakämnen. Vill man ha en smakrik whisky finns det alltså en bra anledning att ha i vatten. Vill man å andra sidan ha en lenare smak finns det en god anledning att kyla ned med is. Är man inte helt bekväm med den rena whiskysmaken utan gillar mer sötsliskiga groggar finns det anledning att hälla i cola osv osv. Vissa "whiskyexperter" (läs: varit på whiskyprovarkväll) menar att single malt med några droppar vatten i är det enda godtagbara. Jag kan inte få det till något annat än snobberi. Att säga att blended bara duger till att blanda drinkar med är trams.

Att säga att det är snobberi är bara trams...
Citera
2005-01-18, 22:42
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Att säga att det är snobberi är bara trams...

Att tramsa på detta sätt är allt bra snobbigt! Eller var det tvärtom...?
Citera
2005-01-18, 23:51
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave
Att tramsa på detta sätt är allt bra snobbigt! Eller var det tvärtom...?
Nej, du har förstått det hela rätt.

EDIT. Eller kanske inte snobbigt, utan snarare ... nånting annat...

Nu har jag inget vettigt att säga så nån mod kan gärna ta bort det här inlägget.
Citera
2005-01-18, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cicero
Jag kan inte få det till något annat än snobberi. Att säga att blended bara duger till att blanda drinkar med är trams.

1. Det är inte alls snobberi. Vatten frigör en massa smakämnen som annars skulle gått förlorade. Men gillar man sin single malt bättre utan vatten så vem är jag att döma?

2. Finns fina blended också som verkligen duger till att dricka. Helt klart.
Citera
2005-01-18, 23:56
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
1. Det är inte alls snobberi. Vatten frigör en massa smakämnen som annars skulle gått förlorade. Men gillar man sin single malt bättre utan vatten så vem är jag att döma?

2. Finns fina blended också som verkligen duger till att dricka. Helt klart.

1. Exakt.

2. Det är därför det finns Irish Coffee.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in