Skotsk malt dricks, enligt mig, gladeligen med en liten liten skvätt vatten i eftersom det ofta tar bort den spritigaste tonen och bibehåller merparten av smakerna. Alkoholen gör (åtminstone min) tunga något bedövad, och mindre känslig för diverse smaknyanser.
Men vad fan, som gänget på Laphroig säger - "Allt är bara en fråga om personlig smak. Så länge du dricker whiskyn är vi nöjda... "