2005-01-20, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
, precis som pappa. ( )

Självklart.
Citera
2005-01-21, 03:10
Medlem
Pjäxs avatar
Skotsk malt dricks, enligt mig, gladeligen med en liten liten skvätt vatten i eftersom det ofta tar bort den spritigaste tonen och bibehåller merparten av smakerna. Alkoholen gör (åtminstone min) tunga något bedövad, och mindre känslig för diverse smaknyanser.

Men vad fan, som gänget på Laphroig säger - "Allt är bara en fråga om personlig smak. Så länge du dricker whiskyn är vi nöjda... "
Citera
2005-01-21, 11:21
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Intressant läsning. Ska testas. Ska villigt erkänna att mina argument kommer ifrån besök på tre olika distillerier i Skottland, är inte på nåt sätt nån expert.

Intressant att han menar att men hela tiden måste tillsätta mer och mer vatten för att frigöra smakämnena och oljorna? Blir ju bara blask kvar till slut i så fall, givetvis beroende på hur mycket vatten man tillsätter, men ändå.

I rättvisans namn skall väl tilläggas att det finns andra sakkunniga som är av en annan åsikt. Som ofta, så ligger kanske sanningen någonstans mitt i mellan.

Personligen så brukar jag tillsätta ett par droppar när jag är missnöjd med doften. Då kan det hända saker. Smakmässigt tillför vatten inte mycket, om det inte är en cask strength, d v s. Det händer dock att jag dricker även cask strength outspädd - dock inte av macho-skäl. Varierar väldigt mycket från whisky till whisky...
Citera
2005-02-14, 15:20
Medlem
Vädurs avatar
Det bör kanske tilläggas att seden med att peta i is i sin bourbon kommer från USA. Anledningen var helt enkelt för att dämpa de illasmakande/luktande ämnena i den "slarvigt" destillerade bourbonen, som har en helt annat destilleringsprocess än den mer "fin"-smakande skotska maltwhiskyn.

Processerna för framställning är helt enkelt olika, och den som druckit sig rejält berusad på billig bourbon vet vad jag talar om. Morgondagens baksmälla och stank från munnen är inte att leka med.

Så skall man gå efter de klassiska sederna så drickes Bourbon med is, (för att dämpa vissa smaker och få en trevligare helhetssmak på en ganska rivig dryck), en högoktanig maltwhisky tas med fördel tillsammans med en lagom liten slatt vatten för att sätta fart på smakämnena (som du annars inte har möjlighet att känna av i sin koncentrerade form), medan en "färdigspädd" maltwhisky med fördel kan drickas som den är utan att förlora i smak.
Det är ju synd att spä en rökig whisky för mycket, liksom det är synd att inte ha i de där "magiska" dropparna som tar fram en formidabel smakexplosion ur en annars väl kompakt whisky.

Sedan är det helt upp till whiskyns ägare att bestämma hur den skall drickas. Anser man att den blir godare med hallonsaft skall man inte tveka att dricka den så, och anser man att ljummen outspädd JD är det enda raka så är även det upp till den som skall dricka den.
Det finns ju folk som käkar pannkakor med ketchup, så varför orera om folks udda whisky- och whiskey-läggningar?

(men sedan kan det alltid vara trevligt att känna till och ha provat på de klassiska dryckessätten innan man börjar experimentera med worchestersauce eller andra underliga tillbehör)
Citera
2005-02-14, 15:47
Medlem
hubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Nå mina herrar och damer hur intager ni denna gyllene dryck?
Är det helgerån att ha i vatten eller is i denna ädla dryck?

Själv anser jag att den skall drickas som den är.

man ska dricka den som den är och den ska ha rumstempratur.
Citera
2005-02-18, 02:25
Medlem
nebutsdutss avatar
Whiskey är enbart vidrigt.
Citera
2005-02-18, 06:57
Medlem
En Jack Daniels sitter aldrig fel. Serveras direkt ur "spritskåpet" inge hummel och Joll. ett äkta glas och svepa.
Citera
2005-02-18, 07:54
Medlem
Tesans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Nå mina herrar och damer hur intager ni denna gyllene dryck?
Är det helgerån att ha i vatten eller is i denna ädla dryck?

Själv anser jag att den skall drickas som den är.

Enligt min far som är skotte och medlem i en whiskeyklubb ska whiskey drickas med en tesked vatten i.
Citera
2005-02-18, 07:56
Bannlyst
mycket prat om "min pappa" just nu
Citera
2005-02-18, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Blended har man bara i drinkar, inget man dricker "straight up"

Herr expert, gäller det alla blended i övre 20000 kronorsklassen oxå? Finns ju olika kvalitet på blends oxå...
Citera
2005-02-18, 08:42
Medlem
Wittgensteins avatar
Fy fan för whiskey. Jag hade en period då jag drack skiten alldeles för ofta och alldeles för mycket. Nu kan jag spy bara jag luktar på ett glas whiskey. Samma sak med konjak. Blärg!

Men on topic så ska den naturligtvis drickas utan is och utan vatten. Möjligtvis kyld med stenar från frysen. Allt annat är barbariskt.
Citera
2005-02-19, 21:45
Medlem
Jag fick tipset att ha en skvätt sodavatten i whiskeyn. Jag testade med proportionerna 90-10 ungefär och måste säga att det blev mycket lyckat. Den "kolsyrade" whiskeyn satte verkligen fart på smaklökarna...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in