2005-01-13, 14:53
Medlem
farbror einars avatar
Nå mina herrar och damer hur intager ni denna gyllene dryck?
Är det helgerån att ha i vatten eller is i denna ädla dryck?

Själv anser jag att den skall drickas som den är.
Citera
2005-01-13, 14:55
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Nå mina herrar och damer hur intager ni denna gyllene dryck?
Är det helgerån att ha i vatten eller is i denna ädla dryck?

Själv anser jag att den skall drickas som den är.

Dricker inte gärna whiskey, men "experterna" påstår att man ska ha lite vatten i för att smaken ska framträda ordentligt.
Citera
2005-01-13, 14:56
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Oftast tar jag den som den är. Tyngre single malt häller jag lite vatten i när jag gitter. På sommaren kan jag tycka om att ta is i, men då alltid bara i billig skitwhisky. Helgerån? Bah! Jag har ingen större respekt för whisky. Vad mig anbelangar kan man spruta ketchup i den om man tycker att det förhöjer smaken.
Citera
2005-01-13, 14:59
Medlem
derangeds avatar
Dricker alltid min whisky ren.

Puritanerna hävdar att en liten del vatten ska tillsättas för smakens skull, men jag tror mest det är för att de inte tål sprit så bra och ändå vill verka tuffa.

Om du har is i skotsk single-malt så finns det speciella dödspatruller på varje destilleri som kommer hem till dig och misshandlar dig illa.
Citera
2005-01-13, 15:13
Medlem
Deannas avatar
Whisk(e)y ska drickas straight, om den inte har en högre alkoholhalt än 45%, då dricks den med vatten.
Däremot kan (ska) bourbon drickas med is..
Citera
2005-01-13, 15:16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deranged

Puritanerna hävdar att en liten del vatten ska tillsättas för smakens skull, men jag tror mest det är för att de inte tål sprit så bra och ändå vill verka tuffa.

Tycker inte om whisky överhuvudtaget, men nu är det väl så att det är meningen att det ska vara bara några droppar vatten i? Vilket inte torde påverka alkoholprocenten nämnvärt?
Citera
2005-01-13, 15:16
Medlem
derangeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tycker inte om whisky överhuvudtaget, men nu är det väl så att det är meningen att det ska vara bara några droppar vatten i? Vilket inte torde påverka alkoholprocenten nämnvärt?
Så sant, så sant.
Citera
2005-01-13, 15:18
Medlem
exerds avatar
Billig whiskey = lite is eller vatten.
Fin dyr whiskey = Inget alls.
Citera
2005-01-13, 15:20
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Jo det är faktiskt skillnad.. Prova att dricka en "cask" på mellan 55 och 60% så är den knappt drickbar, men med lite vatten blir det det..
Citera
2005-01-13, 15:39
Medlem
Nja

De som vet rekomenderar upp till en tredjedel vatten i bl a cask strength-varianter...
Citera
2005-01-13, 15:56
Medlem
själv är man ganska newbie i whiskey svängen.
förr så tyckte man inte om whiskey för fem öre, men nu så älskar man den
har la tatt några glas med is till för att testa skillnaden, men den är fan goare ren
det blir för blaskigt med is eller vatten tycker jag, typ som avslagen öl
Citera
2005-01-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Whisk(e)y ska drickas straight, om den inte har en högre alkoholhalt än 45%, då dricks den med vatten.
Däremot kan (ska) bourbon drickas med is..

Så sant som det var skrivet.......

Och ni ungdomar som inte förstår det här, det är lixom inte meningen att man har häften vatten och hälften whisky, utan bara lite, lite vatten.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in