Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-21, 15:21
  #1
Medlem
cerns avatar
Jag har kommit på idén att jag ska klara hela Final fantasy serien.

Har påbörjat första Final Fantasy fast till Iphone istället för NES och det är skit kul!

-Vilket Final Fantasy tycker ni bäst om? Svåraste? sämsta?

-Vilka Konsoler behöver jag för att spela igenom hela serien?

HeJ!
Citera
2011-12-21, 15:59
  #2
Medlem
Kashis avatar
Det skulle ju vara smidigt om PS3an faktiskt var bakåtkompatibel som PS2an var, så skulle du kunna lira FFVII - FFXIII på bara en konsol.

Blir nog en mäktig upplevelse att plöja igenom hela serien, har själv bara spelat 7-10 vilka betyder otroligt mycket, ska forsätta nu med IX bara jag får igång emulatorn.
Sjuan är ju såklart det som ligger närmast om hjärtat, tror det gör hos väldigt många.
Åttan är seg men tror jag var lite för ung när jag gav mig på det (fastnade sönt på nån boss).
Nian upplever jag som det friaste spelet, lite busigare karaktärer och smartast system.
Tian var en fröjd, mäktigt och snyggt!

NES - SNES - PS2 - PS3 så ska du kunna lira hela serien.
__________________
Senast redigerad av Kashi 2011-12-21 kl. 16:05.
Citera
2011-12-21, 19:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jag har kommit på idén att jag ska klara hela Final fantasy serien.

Har påbörjat första Final Fantasy fast till Iphone istället för NES och det är skit kul!

-Vilket Final Fantasy tycker ni bäst om? Svåraste? sämsta?

-Vilka Konsoler behöver jag för att spela igenom hela serien?

HeJ!
Final Fantasy X på PS2 knöt min mage många gånger, så att säga. Det är nog det bästa spelet jag spelat, trots att alla "cutscenes" är ganska ostiga. Och att Tidus och Yuna är ganska platonska i sin kärlek. Men vilket par är inte det i offentliga sammanhang?

Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Det skulle ju vara smidigt om PS3an faktiskt var bakåtkompatibel som PS2an var, så skulle du kunna lira FFVII - FFXIII på bara en konsol.
Jag har lirat FFVII på min PS3:a (på originalskivorna alltså), men det har nog att göra med att den är första generationens konsol.
Citera
2011-12-22, 18:56
  #4
Medlem
cerns avatar
Tänkte lira igenom FF och FFII på iphone sen tänkte jag skaffa en Nintendo DS för att köra FFIII-FFVI, sen tänket jag självklart köra FFVII på playstation.

Föredrar mest handhållet då jag har lång resväg till plugget.
Citera
2011-12-22, 18:59
  #5
Medlem
Fnordss avatar
Playstation Store har hela serien 1-9 + en del franchise-spinoffs att köpa för PS3 och PSP (kör i emulator som ingår).
http://finalfantasy.wikia.com/wiki/PlayStation_Network
Citera
2011-12-22, 23:38
  #6
Medlem
shitmagnets avatar
som vanligt för spel så gäller (generellt sett) ju längre tillbaka i tiden desto svårare och final fantasy serien är sannerligen inget undantag. bäst och roligast var så klart 3:an (jap 6:an) och 7:an.
Citera
2011-12-23, 00:22
  #7
Medlem
brainfluids avatar
För mig är det FFIX som ligger närmast om hjärtat. FFVII är underbart, men FFIX slår det för mig.
Citera
2011-12-23, 13:37
  #8
Medlem
Kautings avatar
Ett du absolut inte bör missa är FF 5. För att lira den bästa versionen av det bör du faktist göra det med en emulator på datorn! Men finns nog till PSX någonstans med.

Det spelet ligger mig varmast om hjärtat, efter det blir det nog FF7.
Citera
2011-12-23, 23:38
  #9
Medlem
Som sagt emulera på din pc upp till ff6 (gratis)
Sen ps2 (kostar inte många kronor) och kör upp till ff12 ps2 är bakåtkompitabelt till ff7 vad jag vet.
Efter det så är det väl bara ff13 kvar? det funkar enbart på ps3?

Tröttnar du mitt i allt, så prova gärna Chrono Trigger (snes,psone)
Citera
2011-12-23, 23:42
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tänkte lira igenom FF och FFII på iphone sen tänkte jag skaffa en Nintendo DS för att köra FFIII-FFVI, sen tänket jag självklart köra FFVII på playstation.

Föredrar mest handhållet då jag har lång resväg till plugget.

FFIII-FFVI går väl att köra i emulator på telefonen annars?
Fast det är klart, det är ju lite trevligare med fysiska knappar och kontroller.

Har man en nyare telefon bör väl även VII-IV gå att emulera på telefonen.
Citera
2011-12-24, 02:15
  #11
Medlem
saftad_burks avatar
Skall du spela I-XIII eller skall du även plöja igenom de andra spelen (tactics, mystic quest osv.)?

Spontant skulle jag nog avråda dig från att spela det första spelet till NES. Det har inte åldrats med värdighet. Som tur är gjordes det en remake till GBA, där man finslipat spelet ordentligt. I & II på samma kasett. Rekommenderas. För övrigt har jag fått för mig att V (topp tre på min lista) endast släppts till GBA och emulator.

Edit:

... och SNES, såklart, men då med japansk text.

Bästa:

FF V, FF VI och FF X.

Sämsta:

Mystic Quest, FF XIII och FF I till NES. XII verkar för jävligt det med.
__________________
Senast redigerad av saftad_burk 2011-12-24 kl. 02:19.
Citera
2011-12-24, 06:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Skall du spela I-XIII eller skall du även plöja igenom de andra spelen (tactics, mystic quest osv.)?

Spontant skulle jag nog avråda dig från att spela det första spelet till NES. Det har inte åldrats med värdighet. Som tur är gjordes det en remake till GBA, där man finslipat spelet ordentligt. I & II på samma kasett. Rekommenderas. För övrigt har jag fått för mig att V (topp tre på min lista) endast släppts till GBA och emulator.

Edit:

... och SNES, såklart, men då med japansk text.

Bästa:

FF V, FF VI och FF X.

Sämsta:

Mystic Quest, FF XIII och FF I till NES. XII verkar för jävligt det med.

jag tyckte XII var roligt ändå, storyn är långt ifrån den bästa i serien men det är inget fel gameplay/mechanics. det har definitivt blivit lite av en dominoeffekt där folk klagar på spelet för att andra gör det, lite som med X och X-2 — som är mina favoritspel i serien tillsammans med VIII. måste även inflika att VII är överskattat och har åldrats riktigt illa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback