Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-20, 21:21
Medlem
ZhongNanHais avatar
hallå
jag startade en kapitalförsäkring i sommar precis innan börsen började gå åt helvete. lyckligtvis investerade jag inte pengarna jag satte in där, utan de har bara stått där och samlat damm.

måste jag skatta på dessa om jag har kvar dem över nyåret? hur mkt?

jag har hört att det kommer att beskattas att sätta in pengar på kapitalförsäkring med nya reglerna. Hur mycket?

om jag tror att jag kommer investera i kapitalförsäkring under nästa år, ska jag låta pengarna sitta kvar, eller ska jag ta ut dem och sätta in dem igen när jag tror det är läge?
Citera
2011-12-21, 01:48
Medlem
19109216s avatar
Ja, du måste skatta på dessa pengar. Procentsatsen ligger väl runt 0,7-0,8%, har jag för mig.

Vore jag du skulle jag ta ut pengarna innan 1 Januari för att sedan sätta in dem igen efter 1 Januari.
Citera
2011-12-21, 06:19
Medlem
Ta ut dem.
Citera
2011-12-21, 07:29
Medlem
Kurt1s avatar
Jag skulle ta ut dom nu och inte sätte tillbaka dom. Sätt in dom på vanlig aktiedepå istället. Det finns aktiedepåer som har 9 kronor i courtage när man gör aktieaffärer, vilket är billigt.
Citera
2011-12-21, 08:19
Medlem
Har du för avsikt att föra tillbaka pengarna till kapitalförsäkringen inom första halvåret nästa år spelar det ingen roll om du tar ut dom nu eller inte, du får skatta lika mycket iaf. Det är dock fullkomligt idiotiskt att ha pengarna på en KF om du inte investerar dem.
Citera
2011-12-21, 13:01
Medlem
annanmedlems avatar
Är det på Avanza kan du ta ut allt förutom 1000 kr.

Du får skatta insättningar men det är väl inte ett helt års skatt som tillkommer? Är det inte 2 (KF) och 4 (ISK) mätpunkter nu med?

Isf kan jag tycka att skillnaden blir istället för att skatta för hela året i år och hela året nästa år att du slipper skatt i år men för skatta insättningen för ett halvår nästa år + hela året nästa år. Men borde ju bli 1.5 mot 2 år isf.

Men jag kan ha fel.
Citera
2011-12-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Är det på Avanza kan du ta ut allt förutom 1000 kr.

Du får skatta insättningar men det är väl inte ett helt års skatt som tillkommer? Är det inte 2 (KF) och 4 (ISK) mätpunkter nu med?

Isf kan jag tycka att skillnaden blir istället för att skatta för hela året i år och hela året nästa år att du slipper skatt i år men för skatta insättningen för ett halvår nästa år + hela året nästa år. Men borde ju bli 1.5 mot 2 år isf.

Men jag kan ha fel.
Det är en mätpunkt för KF fortsättningsvis också. Men du kommer skatta för insättningar till 100 % första halvåret och till 50 % andra halvåret. Antingen man låter pengarna ligga kvar i KF över årsskiftet eller tar ut dom nu och sätter in dem igen någon gång första halvåret nästa år spelar alltså ingen som helst roll skattemässigt.
Citera
2011-12-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det är en mätpunkt för KF fortsättningsvis också. Men du kommer skatta för insättningar till 100 % första halvåret och till 50 % andra halvåret. Antingen man låter pengarna ligga kvar i KF över årsskiftet eller tar ut dom nu och sätter in dem igen någon gång första halvåret nästa år spelar alltså ingen som helst roll skattemässigt.

Så det lönar sig alltså att ta ut pengarna man har i räntefonder och liknande även fortsättningsvis och sätta tillbaka de efter den 1 jan och bara betala insättningsskatten?

Vilka är de andra tre mätpunkterna?
Citera
2011-12-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Så det lönar sig alltså att ta ut pengarna man har i räntefonder och liknande även fortsättningsvis och sätta tillbaka de efter den 1 jan och bara betala insättningsskatten?

Huh, nej jag skrev ju nyss att det INTE lönar sig att ta ut och sätta in några igen om du gör det första halvåret i KF då insättningen beskattas lika mycket som om du har kvar pengarna.

För KF är det EN mätpunkt. 4 mätpunkter gäller för ISK.
Citera
2011-12-21, 16:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Hur gör jag då på bästa sätt när jag sparar 1000/månad till barnen?

12000 före årsskiftet verkar ju inte vara fördelaktigare än att sprida ut insättningarna
månadsvis, men minst avgifter måste väl bli att sätta in allt efter 1 Juli?

Man missar ju dock eventuell avkastning på första halvåret som statistiskt brukar vara
det starkaste, men nu är det väl många andra faktorer som talar emot...
Citera
2011-12-21, 17:42
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Ah, vad pissigt =P

Ingen fri lunch någonstans.

Vet inte hur jag tänkte när jag tänkte att man bara betalade för ett halvt år. Det var ju ett år om det är mer än ett halvt år och ett halvt år om det är mindre än ett halvt år pengarna är insatta mao.

Eller ja, för det blir kaka på kaka dessutom? Både insättning + att pengarna är där?

Så om jag tar ut pengarna nu får jag skatta efter statslåneräntan i år och om jag sätter in dem i januari igen får jag skatta två gånger efter den statslåneränta som gällde för 30e november i år?

För det är föregående år? Eller är det efter 30e november nästa år för nästa skattetillfälle?

Låter ju knas att det skulle vara året före men eftersom folk snackar om 0.5% så ..

Rimligtvis bör ju ännu en runda av skatten det blir för nästa år vara lägre än skatten för i år sett till statslåneräntans utveckling, förutsatt att det är 30e november i år som gäller _NÄSTA GÅNG_.

Nyår 11-12: Genomsnittliga statslåneräntan 2011.
Nyår 12-13: Statslåneräntan 30e november 2011?

Högst begränsad skillnad dock men ändå någon
Citera
2011-12-21, 17:48
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Nej, för det får som sagt ingen effekt. Det lönar sig däremot att ta ut dem nu och aldrig sätta in dem igen. Då slipper du ju iaf skatten för i år och med dålig avkastning så lönar det sig ändå inte.

Nu är ju iofs skatten för nästa år bara 0.5% vilket gör att om du plockar typ 2% i avkastning på räntefonderna så löser det sig väl ändå. Men å andra sidan har du kvar dem över nyår får du skatta bort nästan 1 procent och väljer du istället att sätta in pengarna igen får du betala runt 2*0.5% vilket kanske ger orimliga avkastningskrav på dina räntefonder ändå.

Beroende på vad det är för räntor naturligtvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Hur gör jag då på bästa sätt när jag sparar 1000/månad till barnen?

12000 före årsskiftet verkar ju inte vara fördelaktigare än att sprida ut insättningarna
månadsvis, men minst avgifter måste väl bli att sätta in allt efter 1 Juli?

Man missar ju dock eventuell avkastning på första halvåret som statistiskt brukar vara
det starkaste, men nu är det väl många andra faktorer som talar emot...
Efter 1a juli ger ju bara att pengarna är på kontot halva tiden med.

Vill man försöka undvika att betala skatt för sex månader utan att ha haft pengarna på kontot mindre än 6 månader för man väl rimligtvis peta in dem 1a januari och 1a juli och spara ihop pengarna däremellan.

Vad som lönar sig bäst av 30% kapitalskatt på att ha pengarna någon annanstans under tiden eller sätta in dem och hur stor skillnad det verkligen gör är väl en annan femma.

Skatten för nästa år blir ju riktigt låg, dock för insättningar med som sagt.

Tänker du sätta in dem alls kan du ju lika gärna göra det i januari som i juli. Tycker du att det är värt att betala halv skatt för ett halvt år borde du ju tycka att det var värt att betala hel för ett helt ... Eller ja, det är väl tom än värre då du betalar helt + insättningar dvs "två" skatter om du sätter in i början av året men "en och en halv" om du sätter in efter halva =P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in