Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-21, 17:50
Medlem
annanmedlems avatar
Fast det känns ju som att de borde kunnat tagit en normal skatt oavsett när och hur man satte in pengarna, inte flera gånger. Men det har väl att göra med att man kan ha smitit undan innan och således får betala den när man går in igen.

Men de kunde ju lika gärna haft skatt på uttag isf som på insättningar =P

Skatt på alla pengar som drogs ut under året med.

Men men

Det räknas ju knäppt från första början.
Citera
2011-12-21, 19:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Så om jag tar ut pengarna nu får jag skatta efter statslåneräntan i år och om jag sätter in dem i januari igen får jag skatta två gånger efter den statslåneränta som gällde för 30e november i år?

Är det inte så att man slipper skatten om man tar ut före årsskiftet, men som du säger åker man på insättningsskatten + den vanliga skatten för nästa år, eller har jag fel kanske?

Låter man pengarna vara så slipper man ju insättningsskatten men får skatta för både detta året samt 2012.
Citera
2011-12-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Är det inte så att man slipper skatten om man tar ut före årsskiftet, men som du säger åker man på insättningsskatten + den vanliga skatten för nästa år, eller har jag fel kanske?

Låter man pengarna vara så slipper man ju insättningsskatten men får skatta för både detta året samt 2012.

Skatten för detta året är redan betald som jag fattat det, så folk som vill använda kf även efter nyår borde väl sätta in pengarna innan årets början för att slippa insättningsskatten?
Citera
2011-12-22, 16:39
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Skatten för detta året är redan betald som jag fattat det, så folk som vill använda kf även efter nyår borde väl sätta in pengarna innan årets början för att slippa insättningsskatten?

Ja, så är det ju naturligtvis det är ju därför man tidigare tagit ut före årsskiftet.

Avkastningsskatten drogs ju 31 Januari iår
Citera
2011-12-22, 16:40
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn

Det bör ju vara så.
Citera
2011-12-22, 16:41
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ah, för att den togs lite då och då?

När betalades den? Eller då vid förra årsskiftet?

Såg på Avanza att de drog lite efterhand men det är ju lite ologiskt. Förklara gärna för då kanske jag låter bli att flytta ut / tom flyttar in mer.

Fan borde ringa Avanza istället.
Citera
2011-12-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Ah, för att den togs lite då och då?

När betalades den? Eller då vid förra årsskiftet?

Såg på Avanza att de drog lite efterhand men det är ju lite ologiskt. Förklara gärna för då kanske jag låter bli att flytta ut / tom flyttar in mer.

Fan borde ringa Avanza istället.

I slutet på januari i år?
Ja, ring gärna och fråga om den summan som drogs då var för i år eller för förra året.
Citera
2011-12-22, 21:06
Medlem
zoccers avatar
Citat:
I slutet på januari i år?
Ja, ring gärna och fråga om den summan som drogs då var för i år eller för förra året.
Beskattning sker bakåt liksom med dina övriga inkomster. Det du betalt skatt på i januari i år 2011 var den summa du hade i din KF vid årsskiftet 2010-2011, alltså 2010-års beskattning. Det som räknas nu vid årsskiftet gäller beskattningen för innevarande år - 2011 - och summan dras i slutet av januari.
Citera
2011-12-22, 22:35
Medlem
Celenos avatar
Skatt för KF betalas från och med nu i slutet av året, inte i början:

http://blogg.avanzabank.se/hemberg/2011/10/17/skattefri-k-forsakring-1-jan/
Citera
2011-12-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Beskattning sker bakåt liksom med dina övriga inkomster. Det du betalt skatt på i januari i år 2011 var den summa du hade i din KF vid årsskiftet 2010-2011, alltså 2010-års beskattning. Det som räknas nu vid årsskiftet gäller beskattningen för innevarande år - 2011 - och summan dras i slutet av januari.
Nja det är väl en av sakerna som ändras. Nordnet skriver:
Citat:
Tidpunkten då avkastningsskatten dras skjuts upp
Fortsättningsvis kommer du att betala avkastningsskatt för din Kapitalförsäkring i slutet av året, med undantag för när uttag begärs. Tidigare betalades hela avkastningsskatten i början av året.
https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/inforarskiftet7.html?cmpi=startnyhet_KF_beskattnin g

Andra banker, som Swedbank och Avanza, skriver dock att de kommer ta ut avkastningsskatten löpande under året:
http://www.swedbank.se/privat/pension-och-forsakring/kapitalforsakring/index.htm?contentid=CID_417349
https://www.avanza.se/aza/kundcenter/kundsupport/vanligafragor.jsp?category=10000&question=1786

Sen om det är upp till varje försäkringsbolag att bestämma när skatten ska tas ut eller om vissa har fattat fel återstår att se...
Senast redigerad av bzo 2011-12-22 kl. 22:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in