Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-20, 16:44
  #1
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag brukar aldrig skriva i denna delen av forumet, så kanske frågan är på¨fel ställe?
I så fall ber jag om ursäkt och hoppas den flyttas!

Nu till problemet:

Jag har två datorer som är identiska och komponenterna har jag själva monterat.
För en vecka sedan.
Jag är ingen expert på datorer och tyckte det skulle vara en utmaning att själva bygga datorer.

Moderkorten är Asus M4A87TD/USB3
CPU är AMD 6 kärnig 1090T
Grafikkorten är två olika, Asus EAH6850 DC/ 2DIS/ 1GD5/ V2 och den andre har Sapphire redon HD5450
Minnena är Corsair XMS3 minne - 4 GB 2 st på vardera. alltså 8 GB per dator.
Operativt Vista Ultimate 32-bit Oarginal med nyckel.

Varför visar den datorn med Sappire grafikkort 8 GB medan den andra lägger sig mellan 3,1 0ch 3,3 GB i ram minne?
Har flyttat runt minnena mellan datorerna och byta mellan blåa och svarta platser, men det ger samma resultat.
Den som har alla 8 GB hemma kan både spela tunga spel och redigera bilder medan den andra hackar när minnet är fullt.
Har även provat att lägga alla minnena på den med Sapphire kortet och då visar den 16 GB, gör jag samma med den andra med Asus kortet så blir det fortfarande drygt 3 GB.
Asus kortet är dubbelt så starkt som Sappire kortet så den borde väl gå bäst men så är inte fallet.

Vad är det för fel ?
Är det en inställning?
Är moderkortet "paj" , nytt i juni månad ?
Är grafikkortet "paj" , nytt förra veckan ?
Är minnena "paj" , nya förra veckan på den ena, men verkar till att fungera ( tror jag ) ?
Är CPU på den ena "paj", nya i juni månad och bland dom starkaste AMD hade då.
Valde jag dåliga grejer - ej kompatibla denna gång ?
Behöver jag ett bättre märke på minnena eller annan hastighet, med tanke på Asus grafik ?

Ja frågorna är många, har hållit på i 2 dagar med "dator djävulen" som bara klyddar.

Tacksam för hjälp!

Rullkragen
__________________
Senast redigerad av rullkragen 2011-12-20 kl. 16:47.
Citera
2011-12-20, 17:02
  #2
Medlem
Dirty.s avatar
Låter som du har 64 bitars operativsystem på den ena. 32bitars brukar ge runt 3.1-3.3 Ram minne max precis som du säger.
Citera
2011-12-20, 17:09
  #3
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Låter som du har 64 bitars operativsystem på den ena. 32bitars brukar ge runt 3.1-3.3 Ram minne max precis som du säger.

Tjenis!

Nej det är 32 bitars i båda.

Så en 32 bitars stöder bara drygt 3 ?

Kan den andra visa fel som visar 8, till och med 16 när jag satte i alla minnena.

Kanske måste jag köpa nya Windows för det skall fungera.
Lite tråkigt när grejerna är rent nya och inte dom billigaste, försökte verkligen att köpa bra grejer denna gång.

Rullkragen
Citera
2011-12-20, 17:26
  #4
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Nej det är 32 bitars i båda.

Så en 32 bitars stöder bara drygt 3 ?

Kan den andra visa fel som visar 8, till och med 16 när jag satte i alla minnena.

Kanske måste jag köpa nya Windows för det skall fungera.
Lite tråkigt när grejerna är rent nya och inte dom billigaste, försökte verkligen att köpa bra grejer denna gång.

Rullkragen

Ja, det måste visa fel i den som visar 8-16GB. Bara att ladda ner windows 7 64bit
Citera
2011-12-20, 17:42
  #5
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Ja, det måste visa fel i den som visar 8-16GB. Bara att ladda ner windows 7 64bit

Jag tackar så mycket för svaren!

Om jag laddar ner Windows 7 , så fungerar väl inte dom nycklarna jag har till Vista?
Måste jag då köpa två nya 7 - or?
Ja, kan nog låta lite "korkad" på datorer, men är en gubbe på 50 år som är självlärd.
Tycker trots allt det är mycket kul med datorer och byggde dessa för att lära mig mer.

Rullkragen
Citera
2011-12-20, 18:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Jag tackar så mycket för svaren!

Om jag laddar ner Windows 7 , så fungerar väl inte dom nycklarna jag har till Vista?
Måste jag då köpa två nya 7 - or?
Ja, kan nog låta lite "korkad" på datorer, men är en gubbe på 50 år som är självlärd.
Tycker trots allt det är mycket kul med datorer och byggde dessa för att lära mig mer.

Rullkragen


Går ju ladda ner.
Citera
2011-12-20, 18:50
  #7
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag skall försöka hitta nycklarna!
För jag vill ha i gång datorerna och kunna använda dem fult ut.

Tackar!

Rullkragen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback