• 1
  • 2
2011-12-17, 14:58
Medlem
Nu behöver jag lite hjälp..

Jag fick en HEL LAX från jobbet igår. Den e färdig att äta som den är så vitt jag förstått..
Den e så stor att den inte får plats i varken kyl eller frys, men jag har lyckats möla in den i kylen tillfälligt.. =den kommer inte hålla så länge..

Nu e frågan: vad kan jag laga på den? Har ingen aning om hur man käkar lax, vad man äter till, om/hur man tilllagar??

-Hjälp?..
Citera
2011-12-17, 15:21
Medlem
Nu när det är jul passar det ju perfekt med en gravad lax. Enkelt och kräver inte mycket ingredienser

Salt, socker, vitpeppar och dill.
Citera
2011-12-17, 16:15
Medlem
christerys avatar
Skär ner den i 300-400g bitar. Gravad? passar perfekt på mackan, 4 mm skivor ett par stycken på en leksands knäcke och lite kaffe så är dagen räddad.
runt 200g stekt i panna och pulvermos (fusk, men nu pratar vi snabbhet) när den är vit nästan hela vägen vänd, kör 20 sek och servera. kanske lite bostongurka till. Men det är salt som synden.
Citera
2011-12-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelikatKotlett
Nu när det är jul passar det ju perfekt med en gravad lax. Enkelt och kräver inte mycket ingredienser

Salt, socker, vitpeppar och dill.

ska man äta bara lax? bara?? blää...
Citera
2011-12-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Skär ner den i 300-400g bitar. Gravad? passar perfekt på mackan, 4 mm skivor ett par stycken på en leksands knäcke och lite kaffe så är dagen räddad.
runt 200g stekt i panna och pulvermos (fusk, men nu pratar vi snabbhet) när den är vit nästan hela vägen vänd, kör 20 sek och servera. kanske lite bostongurka till. Men det är salt som synden.

går det inte att göra någon pasta/pastasallad eller något kul?
Citera
2011-12-17, 16:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFinnigFarfar
Lax i ugn:
Skär till laxkotletter eller portionsbitar, vänd dem i olivolja, strö på rikligt av citronpeppar.
Lägg i en ungsfast form och stoppa in i ugnen 200 grader i ca 10 minuter. Ha dem inte inne för länge, för då blir de torra.
Romsås:
Rör ihop creme fraisch med lite stenbitsrom eller annan rom du gillar, och en liten klick majonnäs. Klipp i dill, pressa i citron, salta och peppra. Rör ihop.
(Denna sås kan ju varieras i evighet. Byt t ex ut rom mot pepparrot, eller rosépeppar, eller vitlök och annat kryddgrönt.)
Servera:
Servera laxbitarna direkt ur ugn, tillsammans med kokt potatis och lite romsås.
Senast redigerad av Byline 2011-12-17 kl. 16:41.
Citera
2011-12-17, 16:39
Medlem
rayraviolis avatar
Vad är det för lax? Färsk (förmodligen inte), varmrökt (förmodligen inte) gravad (troligt), kallrökt (troligt)?
Citera
2011-12-17, 16:51
Medlem
om jag fattat rätt är den kallrökt ?? :P
Citera
2011-12-17, 17:04
Medlem
Kallrökt lax är färdig att ätas som den är.
Älskar kallrökt lax på grovt bröd med pepparrotsvisp och övriga garnityr.
Annars kan man göra en pastarätt på kallrökt lax.

1 burk crème fraiche
1/2 knippa dill
Några skivor lax
Lite kryddor (vad du känner för)

Såsen tar 2 min att göra, brukar göra den efter att pastan är klar. I med crème fräsen, lax osv i en stekpanna rör runt tills laxen delar lite på sig. Ha i dillen. Klart.
Citera
2011-12-17, 17:06
Medlem
Citat:
ska man äta bara lax? bara?? blää...
Nja, man kan ju äta annat till. Fast du kanske inte gillar gravad öht.
Citera
2011-12-17, 18:39
Medlem
christerys avatar
Citat:

Naturligtvis, men jag tänker fortare än jag skriver. Portionsbitar. Det du inte behöver just nu: In i frysen.

Är det gravat så kör bara grädde i såsen med pasta - den blir salt så in i ...

Varma mackor, eller som dom är på em knäckebröd macka... Men är den inte saltad - fixa det först. Troligen är den gravad/saltad. Så du behöver inte stoppa dit nåt mer.

Ska du göra pasta med okänd gravad så kör kokta morötter eller kokta ärtor med. Det tar bort lite av sältan ifall det bidde för salt.

Pottis är annars bra, men inte till pasta.
Citera
2011-12-17, 20:48
Medlem
seadogs avatar
E den kallrökt så tar du en lagom stor bit och tärnar ner den och blandar ned cantadous pepparotsost lite creme fraiche smaka upp med svartpeppar och salt (hackad dill...överkurs!!). smaska det på en skiva rostat bröd tillsammans med en kall öl och ev en snaps (utö)...

mvh
seadog
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här