2005-04-07, 23:01
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Men nu frågar jag ju dig. Du skrev att det fanns spår av cyanväte i bostadsbaracker och andra lokaler. Var det alltså något du hittade hos Rudolf? Och varför fanns det, enligt dig, spår av cyanväte i krematorierna där alltså ingen gasning skett?

Ska du delta i diskussionerna får du orientera dig lite i faktamaterialet och analyserna, det är inte svårare än så. De som tvivlar på "den industriella massgasning" du och andra mainstreamindoktrinerade tror på med sådan religiös lidelse har svarat alldeles tillräckligt i dessa trådar, tills en ändring sker av de gasningstroendes beteende blir det nog lite snålt med svaren.
Citera
2005-04-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ska du delta i diskussionerna får du orientera dig lite i faktamaterialet och analyserna, det är inte svårare än så. De som tvivlar på "den industriella massgasning" du och andra mainstreamindoktrinerade tror på med sådan religiös lidelse har svarat alldeles tillräckligt i dessa trådar, tills en ändring sker av de gasningstroendes beteende blir det nog lite snålt med svaren.

Du vet alltså inte. Krakowrapporten hävdar i varje fall att krematorierna innehåller så mycket kvarvarande cyanvätespår man kan förvänta sig efter ett halvt sekel under bar himmel. De tog också vad jag kan bedöma riktiga kontrollsamples, till skillnad kanske ska nämnas, från Leuchter. Rudolf hittade mycket riktigt höga halter av cyanväte i avlusningkamrarna. Som vad jag förstår var hela - alltså inte sprängda av nazisterna i slutet av kriget, vilket var fallet med krematorierna.

/KT
Citera
2005-04-07, 23:16
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Ja, självklart var det glasplåtar.

Att Irving lade dem ute i buskarna någonstans är förstås oförsvarbart.

På din fantasibeskrivning låter det som om det rörde sig om glasplåtar utslängda i buskarna av en galning, och inte ett väl övervägt och klokt genomfört beslut att inte låta arkivpersonalen försnilla delar av de rätt sensationella Goebbelsdagböcker Irving funnit:

Citat:
"Irving's denial that the plates were put at risk of damage

12.19 In relation to the first occasion on which he removed plates from the archive, Irving testified that he took them out of the archive at lunchtime. He said that the plates were carefully packaged in plastic and cardboard. He hid them during the afternoon on waste ground about 100 yards from the Institute. Apart from that, there was no risk of damage to the plates. The plates were returned the next morning, after they had been copied.

Men vad har dina fördomar mot Irving att göra med Auschwitztråden? Läs lite krigshistoria, inklusive Irvings verk, så kanske du får något annat att gnälla över än den tyfusdöda Anne Frank. Du kanske rentav får ett lite vidare perspektiv på de förföljelser som drabbade judendomen under kriget, så att de inte utgör det centrala skeendet. Det var nämligen endast en mindre del av en historisk tragedi.
Citera
2005-04-07, 23:20
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
---avlusningkamrarna. Som vad jag förstår var hela - alltså inte sprängda av nazisterna i slutet av kriget, vilket var fallet med krematorierna.

Vem som sprängde och brände vad, och när det skedde, är på intet sätt klarlagt. Mängder av byggnader i Birkenau var brända eller sprängda vid krigsslutet, inklusive fångbaracker och förrådslokaler. Det skulle förvåna mig om alla desinfektionskammare var helt intakta - men det som behövs för att ta prover är alltså murbruket, och det finns ju tillgängligt även i de hoprasade krematorierna/bårhuslokalerna.
Citera
2005-04-07, 23:29
Medlem
quarks avatar
Citat:
Rudolf hittade mycket riktigt höga halter av cyanväte i avlusningkamrarna. Som vad jag förstår var hela - alltså inte sprängda av nazisterna i slutet av kriget, vilket var fallet med krematorierna.
Han hittade inte mer än vad redan var synligt med blotta ögat.

Av någon anledning uppstod i (en del av?) avlusningskamrarnas väggar berlinerblått. Även om dessa hade blivit språngda, hade det inte försvunnit, eftersom berlinerblått är ett mycket stabilt färgämne.
Citera
2005-04-07, 23:39
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nu har jag tvingats radera lite OT igen.

SNÄLLA - håll er till ämnet.

/Mod
Citera
2005-04-07, 23:40
Medlem
Citat:
stängslet som skiljer sig från de befintliga stängslen i Auschwitz).

Inte alls.

Här är en modern bild tagen vid Krema V.

http://simplethinking.com/home/images/birk_crema_5.jpg

Jämför det med stängslet på bilden tagen utanför Krema V 1944.
Lägg märke till skogsområdet och stängslet.
http://simplethinking.com/home/images/ausSonder-66.jpg
(och lägg gärna märke till byxorna på männen, för dig som undrade. De är uppdragna till över naveln ungefär)
Citera
2005-04-07, 23:51
Medlem
Här är en bra SS-bild tagen 1943, som visar området utanför Krema 4. Notera högarna med aska som man forslade ut till området vid efter bränning.

http://simplethinking.com/home/images/ausKrematIV.jpg

Än i dag finns det askgropar synliga utanför Krema 4.

http://simplethinking.com/home/images/birk_crema_4_pond.jpg
Citera
2005-04-08, 08:15
Bannlyst
Citat:
-----
Ukrainare och balter med kulsprutor skulle nog inte ha haft några problem med att meja ner dem de uppfattade som fiender. Om de otaliga infantilt morbida greuelhistorierna om godtyckligt lustmördande SS-män vore sanning, vilket du väl tror, så motsägs ju ditt påstående även därigenom indirekt.----
Dina ansträngningar att bagatellisera nazisternas krigsförbrytelser är verkligen påfrestande!

Varför skulle SS-männen skilja sig från t.ex. de som mördade "de andra" i Uganda, Kambodja o.s.v., från de som plågade och mördade "de andra" i Jugoslavien-krigen o.s.v.?

Det dåvarande tyska nazistiska samhället var ju genompyrt av ett officiellt, propagandistiskt och legaliserat hat mot judarna som beskrevs som onda och t.o.m. som paratiserande råttor som lämpligen borde utrotas!

Så visst torterades och mördades det även i nazi-Tyskland och i de ockuperade länderna av ideologisk övertygelse som väl ibland för tankarna tilll lustmord och kanske oftast av fanatiska SS-män!

Du skulle kanske besvära dig att ta del av
http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm

Där finns det massor av domar om de nazistiska krigsförbrytelserna, med många sökmöjligheter (sök på namn, KZ-läger o.s.v.)

Västtyska domar: http://www1.jur.uva.nl/junsv/JuNSVEng/JuNSV%20English%20homepage.htm

Östtyska domar: http://www1.jur.uva.nl/junsv/ddr/ddrtatortengfr.htm
Citera
2005-04-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Han hittade inte mer än vad redan var synligt med blotta ögat.

Av någon anledning uppstod i (en del av?) avlusningskamrarnas väggar berlinerblått. Även om dessa hade blivit språngda, hade det inte försvunnit, eftersom berlinerblått är ett mycket stabilt färgämne.

Men rätta mig om jag har fel.... ytor med blåmissfärgningar av den här typen orsakas alltid av cyanväte - men cyanväte orsakar inte alltid blåmissfärgningar? Vad jag förstod tittade inte Krakowinstitutet efter färgen, utan efter riktiga spår av cyanväte, visst stämmer det?

/KT
Citera
2005-04-08, 10:05
Medlem
Citat:
Men rätta mig om jag har fel.... ytor med blåmissfärgningar av den här typen orsakas alltid av cyanväte - men cyanväte orsakar inte alltid blåmissfärgningar? Vad jag förstod tittade inte Krakowinstitutet efter färgen, utan efter riktiga spår av cyanväte, visst stämmer det?

/KT

Det är en riktig uppfattning.

Dr Tinnitus
Citera
2005-04-08, 10:15
Medlem
quarks avatar
Citat:
Några har tyckt att färgen kom från någon typ av målarfärg, men det är inte troligt - på vissa ställen har det trängt igenom hela muren. Jag håller med med Rudolf att orsaken måste ha varit HCN.

Men för en reaktion till berlinerblått behövs det också järn. Järn finns nästan överallt: i lera till exempel. Det är järn som ger tegel den röda färgen. Men genomoxiderat järn Fe3+ som i Fe2O3 osv ger inget berlinerblått - reaktionen går bara om det också finns Fe2+. Nu är Fe2+ inte stabil i vanlig atmosfär, så frågan är var det kommer ifrån.

Rudolf säger att blåsyran själv kan reducera Fe3+ till Fe 2+ vid hög pH (basisk miljö). Jag vet inte om det är så att reaktion gått, men uppenbart måste det ha hänt något sådant. Men det är klart att det behövs en hel rad ingredienser för att den blåa färgen ska uppstå.

I gaskammarna hände det inte. Det kan det finnas många orsaker till. Koncentrationen HCN var nog lägre, och den varade under kortare tid (typ en kvart eller halvtimme per dag). Människorna tog upp en stor del av den, och resten ventilerades ut. En avgörande skillnad kan ha varit de mycket höga koncentrationerna av kolsyra pga utandningsluften av alla människor. Den sänkade pH i murbruket, så att kanske därför reaktionen till berlinerblått aldrig kunde ske.

Om man vill uppskatta koncentrationerna efter alla dessa år är Krakow-labbets metod (som inte mäter berlinerblått men flyktiga spår av HCN) nog det bästa sättet för att få ett intryck om koncentrationerna för 60 år sedan. Men även där finns det förstås inget enkelt samband mellan koncentrationen då och koncentrationen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in