Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Men rätta mig om jag har fel.... ytor med blåmissfärgningar av den här typen orsakas alltid av cyanväte - men cyanväte orsakar inte alltid blåmissfärgningar? Vad jag förstod tittade inte Krakowinstitutet efter färgen, utan efter riktiga spår av cyanväte, visst stämmer det?
Några har tyckt att färgen kom från någon typ av målarfärg, men det är inte troligt - på vissa ställen har det trängt igenom hela muren. Jag håller med med Rudolf att orsaken måste ha varit HCN.
Men för en reaktion till berlinerblått behövs det också järn. Järn finns nästan överallt: i lera till exempel. Det är järn som ger tegel den röda färgen. Men genomoxiderat järn Fe3+ som i Fe2O3 osv ger inget berlinerblått - reaktionen går bara om det också finns Fe2+. Nu är Fe2+ inte stabil i vanlig atmosfär, så frågan är var det kommer ifrån.
Rudolf säger att blåsyran själv kan reducera Fe3+ till Fe 2+ vid hög pH (basisk miljö). Jag vet inte om det är så att reaktion gått, men uppenbart måste det ha hänt något sådant. Men det är klart att det behövs en hel rad ingredienser för att den blåa färgen ska uppstå.
I gaskammarna hände det inte. Det kan det finnas många orsaker till. Koncentrationen HCN var nog lägre, och den varade under kortare tid (typ en kvart eller halvtimme per dag). Människorna tog upp en stor del av den, och resten ventilerades ut. En avgörande skillnad kan ha varit de mycket höga koncentrationerna av kolsyra pga utandningsluften av alla människor. Den sänkade pH i murbruket, så att kanske därför reaktionen till berlinerblått aldrig kunde ske.
Om man vill uppskatta koncentrationerna efter alla dessa år är Krakow-labbets metod (som inte mäter berlinerblått men flyktiga spår av HCN) nog det bästa sättet för att få ett intryck om koncentrationerna för 60 år sedan. Men även där finns det förstås inget enkelt samband mellan koncentrationen då och koncentrationen nu.