Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Då kan ju resorna inte ha varit speciellt "outhärdliga" som vittnen vill göra gällande? Reser man i godsvagnar i två dygn utan mat och vatten ser man nog inte lika pigg och fräsch ut som dina "vänner" från Karpaterna.
Hur vet du att de är pigga och fräscha? De är vid liv helt enkelt.
På vissa resor fanns föda och vätska, och på vissa fanns det mindre av detta, vilket kan vara förödande för t.ex åldringar om de färdas under usla förhållanden en längre tid. Vissa resor tog mycket längre tid än två dygn.
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Personerna går inne i Birkenau!
Citat:
Har jag påstått något annat?
Så vad menade du med påståendet om järnvägspåret då?
Citat:
Hur kan du vara så säker på att de är på väg till "gaskammaren"?
Citat:
De kom ju direkt från tågen!
Citat:
Hur vet du det? Hade inte den långa tågresan i boskapsvagnar utan mat och vidriga omänskliga förhållanden tärt på dem?
Bilden är enligt uppgift tagen i maj 1944, hade inte järnvägsspåret förlängts ända fram till Birkenau då?
Citat:
Jag undrar hur lätt det kan ha varit för en krigförande makts armé att "invagga falsk säkerhet" hos sina fångar som dessutom 'degraderats' med gula sexuddiga stjärnor?
Sade man till fångarna att det var avlusning som skulle ske, så ville de nog hoppas att det inte var värre än så.
Citat:
Att avslöja för dessa människor vad som skulle ske med dem var belagt med straffet att bli levande kremerad! Du blandar nog ihop med de personer som utvaldes för arbete. Det var dessa som senare fick höra av medfångar vad som antogs hade hänt med deras anhöriga.
Citat:
Så ryktet om "att gå upp i skorstensrör" - för att parafrasera Robban Broberg - spreds alltså inte i lägret som vittnen gör gällande enligt dig?
Men läs min replik igen!
Citat:
Det är ju inget svar på min fråga om de dödades direkt, eller om du så vill, strax efter ankomsten, så som vittnen påstår! Måste ju ha tagit en himla tid att raka tusentals och förse dem med fångkläder, som sedan skulle tas av innan själva akten, innan man gasade dem?
Vad undrar du egentligen?
Om det tog en timma, eller två, eller tre??
Citat:
Vilka är dessa vittnen och hur kan du bevisa att de talar sanning?
Jag har hittat några överlevande här:
Israel Orenstein från Tacovo
Istvan Balasza från Tecso
Ella Guttman från Uzhgorod
Magdalena Grunfeld
Daniel Fettman
Lili Berkovits
Herczi Berkovits
Hildegard Taussig
Det finns nog fler personer, och alla dessa har förmodligen försökt finna sina anhöriga i lägret, och delat sina erfarenheter med varandra i den mån det gick.
Som vi har talat om tidigare, så väljer man själv vad man vill tro på. Jag tycker att det är osannolikt att mängder av dessa vittnesmål skulle vara falska. Brottslingar som snackar ihop sig om en historia blir ofta avslöjade.
Citat:
Att människor omkom och därmed "försvann" är oomtvistat.
Exakt.
Och på bilderna syns det att man har gjort en uppdelning av människorna i tre grupper.
Människor från de grupper som tvingades till tvångsarbete säger att de inte sett dem från den tredje gruppen sedan selektionen. Jag känner inte heller till något fall där någon avslöjat att dessa personer tvärt emot skulle synts till efter kriget.
Varför tror du att det främst var åldringar och barn som försvann?
Varför går dessa i riktning mot 'bårhusen' på bilderna?
Varför står fyra av personerna utanför Krema IV på en bild?
Varför såg en tysk kvinnlig tandläkare på avstånd en jättebrand i lägret en natt sommaren 1944?
Varför sa dagen därpå en sudettysk SS-man till henne efter några glas konjak att det var för att de brände gasade judar från Ungern och Rumänien?
Varför sa Hitler till Horthy att de judar i Polen som inte kan arbeta måste gå under?
Jag vägrar att tro att du inte kan se sambandet. Jag tror att du spelar ett spel.