2008-12-10, 04:56
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
[...]
Att människor omkom och därmed "försvann" är oomtvistat.
Jo.. Men då kan du väl börja underhålla (?) dig själv med att börja räkna lite på hur många som omkom och därmed "försvann"!
Citera
2008-12-10, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jo.. Men då kan du väl börja underhålla (?) dig själv med att börja räkna lite på hur många som omkom och därmed "försvann"!

Det är bara några få som blev mördade i Auschwitz,inte alls 6 mil.
Citera
2008-12-10, 10:36
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Då kan ju resorna inte ha varit speciellt "outhärdliga" som vittnen vill göra gällande? Reser man i godsvagnar i två dygn utan mat och vatten ser man nog inte lika pigg och fräsch ut som dina "vänner" från Karpaterna.
Hur vet du att de är pigga och fräscha? De är vid liv helt enkelt.
På vissa resor fanns föda och vätska, och på vissa fanns det mindre av detta, vilket kan vara förödande för t.ex åldringar om de färdas under usla förhållanden en längre tid. Vissa resor tog mycket längre tid än två dygn.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Personerna går inne i Birkenau!
Citat:
Har jag påstått något annat?
Så vad menade du med påståendet om järnvägspåret då?
Citat:
Hur kan du vara så säker på att de är på väg till "gaskammaren"?
Citat:
De kom ju direkt från tågen!
Citat:
Hur vet du det? Hade inte den långa tågresan i boskapsvagnar utan mat och vidriga omänskliga förhållanden tärt på dem?
Bilden är enligt uppgift tagen i maj 1944, hade inte järnvägsspåret förlängts ända fram till Birkenau då?

Citat:
Jag undrar hur lätt det kan ha varit för en krigförande makts armé att "invagga falsk säkerhet" hos sina fångar som dessutom 'degraderats' med gula sexuddiga stjärnor?
Sade man till fångarna att det var avlusning som skulle ske, så ville de nog hoppas att det inte var värre än så.

Citat:
Att avslöja för dessa människor vad som skulle ske med dem var belagt med straffet att bli levande kremerad! Du blandar nog ihop med de personer som utvaldes för arbete. Det var dessa som senare fick höra av medfångar vad som antogs hade hänt med deras anhöriga.
Citat:
Så ryktet om "att gå upp i skorstensrör" - för att parafrasera Robban Broberg - spreds alltså inte i lägret som vittnen gör gällande enligt dig?
Men läs min replik igen!

Citat:
Det är ju inget svar på min fråga om de dödades direkt, eller om du så vill, strax efter ankomsten, så som vittnen påstår! Måste ju ha tagit en himla tid att raka tusentals och förse dem med fångkläder, som sedan skulle tas av innan själva akten, innan man gasade dem?
Vad undrar du egentligen?
Om det tog en timma, eller två, eller tre??

Citat:
Vilka är dessa vittnen och hur kan du bevisa att de talar sanning?
Jag har hittat några överlevande här:
Israel Orenstein från Tacovo
Istvan Balasza från Tecso
Ella Guttman från Uzhgorod
Magdalena Grunfeld
Daniel Fettman
Lili Berkovits
Herczi Berkovits
Hildegard Taussig

Det finns nog fler personer, och alla dessa har förmodligen försökt finna sina anhöriga i lägret, och delat sina erfarenheter med varandra i den mån det gick.

Som vi har talat om tidigare, så väljer man själv vad man vill tro på. Jag tycker att det är osannolikt att mängder av dessa vittnesmål skulle vara falska. Brottslingar som snackar ihop sig om en historia blir ofta avslöjade.

Citat:
Att människor omkom och därmed "försvann" är oomtvistat.
Exakt.
Och på bilderna syns det att man har gjort en uppdelning av människorna i tre grupper.
Människor från de grupper som tvingades till tvångsarbete säger att de inte sett dem från den tredje gruppen sedan selektionen. Jag känner inte heller till något fall där någon avslöjat att dessa personer tvärt emot skulle synts till efter kriget.
Varför tror du att det främst var åldringar och barn som försvann?
Varför går dessa i riktning mot 'bårhusen' på bilderna?
Varför står fyra av personerna utanför Krema IV på en bild?
Varför såg en tysk kvinnlig tandläkare på avstånd en jättebrand i lägret en natt sommaren 1944?
Varför sa dagen därpå en sudettysk SS-man till henne efter några glas konjak att det var för att de brände gasade judar från Ungern och Rumänien?
Varför sa Hitler till Horthy att de judar i Polen som inte kan arbeta måste gå under?

Jag vägrar att tro att du inte kan se sambandet. Jag tror att du spelar ett spel.
Senast redigerad av Deanna 2008-12-10 kl. 20:02.
Citera
2008-12-10, 11:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Här finns alla bilderna från albumet:

http://www.ushmm.org/uia-cgi/uia_query/photos/key/auschwitzalbums/noframes?max_docs=all&page_len=25
Citera
2008-12-10, 13:31
Medlem
FritzDaCats avatar
SS-utredaren Konrad Morgen vittnar om hur processen i Birkenau gick till.
Ca 18:40

Citat:
http://www.guba.com/watch/3000089266
Citera
2008-12-10, 15:53
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Till de revisionister som efterfrågar dokument kan ni titta efter ca 7:25 då dokument för nerskjutna fångar och deras banemän visas upp.

/VV
Citera
2008-12-10, 19:48
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makt-Pengar-Bos
Det är bara några få som blev mördade i Auschwitz,inte alls 6 mil.
Oavsett om man menar att (bara) 200 000, 500 000 eller omkring 1,3 miljoner (judar) mördades i Auschwitz-komplexet så är det knappast "några få" man talar om!!

Om man däremot menar att över huvud icke någon mördades där så kan jag väl hålla med.. Då är det väl.. "några få"!
Citera
2008-12-10, 20:22
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

En tung video, Fritz.
Tack för den för jag har aldrig sett den tidigare.

De som påstår att det inte finns några dokument eller bilder kan gott avsätta lite drygt 50 minuter för att få en insikt över sin egen idioti och dumhet.

/VV
Citera
2008-12-10, 20:30
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
En tung video, Fritz.
Tack för den för jag har aldrig sett den tidigare.
You're welcome!

För tjugo år sedan fick man springa på biblioteket för att hitta ...dokumentation.
Men idag...
Senast redigerad av FritzDaCat 2008-12-10 kl. 21:14.
Citera
2008-12-10, 20:55
Medlem
Citat:
You're welcome!

För tjugo år sedan fick man springa på biblioteket för att hitta ...dokumentation.
Men idag...

Konrad Morgens Nürnbergvittnesmål är gammal 'trådmat'. Ezzelino postar här ( bl a ) :

https://www.flashback.org/showpost.php?p=2268837&postcount=1136

Han påstod i Nürnberg att Förintelsen skedde i Monowitz, och att den sköttes helt och hållet av fångarna själva (fast en SS-man fick introducera gasen), med sporadisk övervakning av ukrainare och estländare.

Säjer han så på videoupptagningen också?
Senast redigerad av Erleb 2008-12-10 kl. 20:58.
Citera
2008-12-10, 21:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Ja, det verkar som om Morgen har blandat ihop namnen på Monowitz och Birkenau.

Men om han nu hade varit 'instruerad' att ge 'den vanliga falska versionen' så hade han garanterat sagt rätt namn.
Eller??
Citera
2008-12-10, 21:23
Medlem
Nu har jag lyssnat på guba-videon 18:40 ff (Morgens berättelse, som angivet av FritzDaCat i inlägget ovan - inte hela videon), och han tycks inte ha bevittnat någon gasning.

Han beskriver hur snyggt och prydligt putsat allt var i gaskammaren och vid krematorieugnarna.

Han får beskrivet av andra hur gasen/zyklon B introduceras i gaskammaren. Men han var inte ett ögonvittne till gasningar, verkar det som.

Jämför Clara S i De Dödsdömda Vittnar (Bevistråden). Hon såg folk gasas via fönster, och visste att "gaspaketen" introducerades samma väg.

Vem har rätt?

Båda två?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in