Citat:
Jodå i princip så är resonemanget riktigt men knappast då ett ögonvittne beskriver gasningar ett andra bränngropar och en tredje elektriska bad. I liknelsen om Poltava är vittnena överens om att det handlade om kulor, krut och blankvapen. Naturligtvis eftersom ett slag ofta är förvirrat och få har överblick om vad som händer inuti krutröken så uppfattar många saker olika. Det dyker dock inte upp skära stridselefanter, galärfartyg eller bastkjolar i vittnesmålen.
Ursprungligen postat av boba fett
Ett av revisionisternas argument är att överlevandes vittnesmål är motsägelsefulla. Men i själva verket talar motsägelserna för att vittnesmålen är sanna. De tyder nämligen på att de är oberoende av varandra. Eftersom två människor aldrig uppfattar samma sak exakt likadant, och eftersom minnet förändras över tid kan helt enkelt oberoende vittnesmål inte vara exakt likadana.
Om två vittnesmål är mycket lika varandra även i detaljer finns det skäl att misstänka att de har påverkats av varandra. Likaså bör man vara skeptisk, om flera vittnen till ett långt och komplicerat händelseförlopp har valt ut exakt samma episoder. Historiker har ägnat mycken möda åt att jämföra dokument och spåra beroende i form av likartat uttryckssätt och likartat faktaurval. Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.
Som historikern Peter Englund skriver skulle man kunna dra slutsatsen att slaget vid Poltava adrig har ägt rum "utifrån de osammanhängade och motsägelsefulla ögonvittnesskildringar som karolinerna lämnade efter sig efter Karl XLL:s ryska fälttåg.
Om två vittnesmål är mycket lika varandra även i detaljer finns det skäl att misstänka att de har påverkats av varandra. Likaså bör man vara skeptisk, om flera vittnen till ett långt och komplicerat händelseförlopp har valt ut exakt samma episoder. Historiker har ägnat mycken möda åt att jämföra dokument och spåra beroende i form av likartat uttryckssätt och likartat faktaurval. Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.
Som historikern Peter Englund skriver skulle man kunna dra slutsatsen att slaget vid Poltava adrig har ägt rum "utifrån de osammanhängade och motsägelsefulla ögonvittnesskildringar som karolinerna lämnade efter sig efter Karl XLL:s ryska fälttåg.
Vad det gäller Peter Englunds trovärdighet tycker jag att du ska läsa Åke Sandins blogg
http://vedebesegrade.blogspot.com/2006/02/vi-historiefrfalskare-behandlas-olika.html
Citat:
Men vad ska karstackarn göra? Det går inte både att vara ärlig och sitta i akademin samtidigt.
Jag berättade för mina elever att tyskarna industriellt i gaskamrar massmördat massor av människor också i Buchenwald, Dachau och andra förfärliga läger i det egentliga Tyskland. I Princetonprofessorn R.R. Palmers ”Nya tidens historia”, ansedd som ”bibel” för historiestudenter på min tid (liksom för min son en studentgeneration senare) hävdades ju detta. Men sedan dess har det visat sig vara en historieförfalskning. När vår mest uppburne historiker, Peter Englund, dristar sig att påpeka detta känner han sig för säkerhets skull tvingad att falskeligen påstå, att ”ingen historiker av facket” någonsin gått i god för dessa gaskamrar.
Var hittade du Peter Englunds liknelse mellan Poltava och förintelsen? Jag har för mig att den stod på hans egen hemsida förut men då jag letade sist kunde jag inte hitta den där.