• 1
  • 2
2011-12-16, 11:44
Medlem
Rekas avatar
Hej, jag har sökt i forum men ej hittat ngt som avhjälpa mitt problem.

Det gäller fiskpinnar. Mina fiskpinnar ser alltid ut att ha blivit beskjutna med hagelgevär när de är klara.
De faller isär, själva skalet lossnar, och de går av. Det är inga skitfiskpinnar a'la Eldorado från Willys utan Findus prima pinnar.
På Findus-förpackningen ser fiskpinnarna jättetrevliga ut, mina gör inte det. Jag tror inte ens ett svältoffer i Afrika hade velat ta emot dom.

Så här gör jag:
1) Värmer stekpanna på läge 3 eller 4 (medel).
2) I med en klick Milda-margarin som fräser runt och smälter.
3) I med fiskpinnarna som täcker ungefär 75% av stekpannan (stekpannan är teflon men teflonlagret är borta sedan länge)
4) Låter de stekas på ena sidan (vet ej tid) men vänder när de börjar ändra färg.
5) Samma som #4, men här kan problem uppstå. En del pinnar kan gå av vid vändning (jag använder stekspade av stål)

Och nu går moment #4 och #5 i en loop ända tills de är klara, men de blir i sämre och sämre skick.

De som inte går av tappar skinnet, det ser ut som det bubblar fram vatten som lossar själva skinnet så att säga.

Vad gör jag för fel? Läste ngt om ugn, men det tar sån tid.
Citera
2011-12-16, 12:01
Medlem
Steker du dem direkt när du tar ut dem från frysen eller har du tinat dem i rumstemperatur, eller micrat dem?

Jag brukar ta ut dem ur frysen, lägga dem på ett fat på elementet i 5-10 minuter och sen steker jag dem i olja på väldigt hög värme (6an) i några minuter tills varje sida har fått en fin stekyta. Då blir ytan välstekt och de håller ihop. Jag brukar köpa de billigaste, eldorado, euroshopper, ICAs egna osv, för de har mycket mer panering än de fina (som har mer fisk). Det är ju paneringen som är god på fiskpinnarna. Vill jag ha fisk köper jag hellre färsk/fryst fisk och gör egen panering.

Dessutom ska du inte ha i för många pinnar i åt gången. Har du en liten stekpanna kör du dem hellre i två omgångar än att packa dem tätt i en omgång. Lägg dem på ett galler/papper/duk så att fettet rinner av, då blir de extra krispiga.
Citera
2011-12-16, 12:06
Medlem
Dessutom kanske du ska tänka på att köpa en ny stekpanna. Det finns helt okej på IKEA för några tior, eller jättebra på ICA för 200 kr. Teflonpannor som är trasiga är dåliga. Vill man ha bra resultat måste man ha bra redskap, det är minst lika viktigt som råvarorna.
Citera
2011-12-16, 12:09
Medlem
Rekas avatar
Det ligger något i det du säger. Jag tog nu fram en annan stekpanna, en ny. Den andra som är helt utan teflon gillar jag för den är så stor.
Den nya pannan laddade jag med enbart 4 pinnar, täcker väl 50%, och steker på samma temp.
Det verkar faktiskt gå mycket bättre =)

Ehm, pinnarna är direkt från frysen. Stenhårda. Du menar att det blir bättre resultat om jag tinnar dom innan?

Tillägg: ska väl också säga att detta problem har jag nog haft genom mitt vuxna liv. Jag har trott det har varit fel märke på pinnarna, testat med margarin, oljor, etc, olika temperaturer...
Jag gillar ju fiskpinnar men dom ska ju inte se ut som en skopa hundskit... :-(
Senast redigerad av Reka 2011-12-16 kl. 12:11. Anledning: tillägg
Citera
2011-12-16, 12:14
Medlem
Rekas avatar
Ok, jag ser redan nu att det är mycket bättre resultat. Men jag är dock ej helt nöjd. Paneringen (det som jag felaktigt kallade 'skalet') visar tendens till att släppa.

Men det förklarar jag med ditt påstående att "dyrare" pinnar har tunnare panering.

Så eldorados pinnar i den här nya pannan = succé (?) =)
Citera
2011-12-16, 12:54
Medlem
Kan ha att göra med stekpannan, testa att köra de i ugnen annars.
Citera
2011-12-16, 12:55
Medlem
Om du tar ut dem direkt från frysen och lägger på stekpannan så kommer det ta tid innan de tinar upp. Isen i fisken kommer då släppa helt först efter några minuters stekning, och då blir paneringen saggig och släpper. Bättre att tina upp dem (i rumstemperatur eller micra dem några sekunder) kort innan så försvinner den överflödiga vätskan ur fisken fortare och "skalet" blir hårt och släpper inte när du stekt klart.

Ja, de billiga fiskpinnarna har mindre fisk än de dyrare varianterna. De är ju lika stora, men för att spara pernag så har man ersatt en stor del av fisken med det billigare panering.

En lyxvariant (som förvisso blir billigare än både findus och eldorados pinnar) är att köpa ett torskblock (alternativ alaska pollock) och skära den i tunna fiskpinneliknande stavar. Sen panerar du dem i ägg, mjöl och ströbröd (om du hittar panko är det bäst) och sen steka i olja. Serveras med majo och chiliketchup. Det tar bara 15 minuter extra, men ack så godare.
Citera
2011-12-16, 12:58
Medlem
Sen ska du inte använda för mycket fett. Steker du fiskpinnarna på medelhög värme så sugs oljan/fettet upp. Har du dessutom mycket vatten kvar i fisken blir det inte bra resultat.
Citera
2011-12-16, 13:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
4) Låter de stekas på ena sidan (vet ej tid) men vänder när de börjar ändra färg.
5) Samma som #4, men här kan problem uppstå. En del pinnar kan gå av vid vändning (jag använder stekspade av stål)

Och nu går moment #4 och #5 i en loop ända tills de är klara, men de blir i sämre och sämre skick.
Personligen så tror jag att det är loopen mellan punkt 4 och 5 som sabbar dina fiskpinnar.

Håll inte på och vänd dem på det där sättet. Stek ena sidan tills den fått färg, vänd dem sedan och stek andra sidan tills den fått färg. Servera, helst med lite citronpeppar strött över och en fin remoulad.

Det är i princip omöjligt att understeka en fickpinne pga av den mikroskopiska mängden fisk de innehåller. De blir genomstekta på några minuter från fryst tillstånd.
Citera
2011-12-16, 13:38
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Sen ska du inte använda för mycket fett. Steker du fiskpinnarna på medelhög värme så sugs oljan/fettet upp. Har du dessutom mycket vatten kvar i fisken blir det inte bra resultat.
Man ska med andra ord steka fiskpinnarna i hög temperatur?
Citera
2011-12-16, 13:43
Medlem
dePauls avatar
Pinnarna bör absolut inte tinas innan tillagning. Detta resulterar obönhörligen i en sörja i din stekpanna. Den iskalla konsistensen gör också att skorpan blir krispigare och inte suger åt sig lika mycket olja som när man kör på upptinade pinnar.

1. Hetta upp neutral olja på 2/3 av maxvärmen i vilken stekpanna som helst

2. Oljan bör täcka pinnarna till ungefär halva deras höjd

3. Lägg i en pinne i taget från sida till sida så att du vet vilka du började med. På det här sättet sänker du inte temperaturen allt för mycket. Om temperaturen går ner för mycket så börjar pinnarna att koka i stället för att stekas. Detta resulterar i sin tur att panaden släpper

4. Stek ena sidan tills den är gyllene och vänd dem sedan. Undvik således att vända dem fram och tillbaka hela tiden. Ju mindre hantering i pannan, desto större chans till ett lyckat resultat

5. Ta ut pinnarna en och en med början i den änden där du började lägga in dem

Gör du på det här viset så finns det inte en chans att dina pinnar blir ojämnt stekta eller att panaden ramlar av.

~Paul~
Citera
2011-12-16, 13:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Man ska med andra ord steka fiskpinnarna i hög temperatur?
I princip, ja. Fiskpinnen blir ju genomstekt på ett par tre minuter, så tricket är ju att hinna med att få fin färg på den korta tiden, annars blir de ju torra som kartong. Dock skall man inte ha så hög temperatur så oljan/smöret ryker och pinnen blir bränd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in