2011-12-16, 14:40
Medlem
Rekas avatar
Oj, här har det hänt grejor. =) Ok, ska testa mig fram med era förslag. Hm, matolja? Jag trivs ganska bra med margarinet annars. Med med den nya teflonpannan körde jag utan fett.

Det är delade meningar om man ska tina eller inte ser jag. Nästa gång ska jag testa med tinade för att se. Jag har alltid hystat i dom direkt från frysen till pannan.

Det skulle ge sinnesro om inte paneringen släppte. Undrar resultat blir om man tinar dom i kylen över natten. Menar att tiningsprocessen går långsammare.
Citera
2011-12-16, 14:45
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Oj, här har det hänt grejor. =) Ok, ska testa mig fram med era förslag. Hm, matolja? Jag trivs ganska bra med margarinet annars. Med med den nya teflonpannan körde jag utan fett.

Det är delade meningar om man ska tina eller inte ser jag. Nästa gång ska jag testa med tinade för att se. Jag har alltid hystat i dom direkt från frysen till pannan.

Det skulle ge sinnesro om inte paneringen släppte. Undrar resultat blir om man tinar dom i kylen över natten. Menar att tiningsprocessen går långsammare.
Nej faen, tina inte fiskpinnarna. Paneringen blir bara geggig då.
Lita på mitt tips, jag är ju mamma och farmor och har stekt mer fiskpinnar i mitt liv än vad jag har lust att komma ihåg.
Citera
2011-12-16, 14:54
Medlem
Formsvackas avatar
Jag håller med DePaul och Byline. Fiskpinnar ska under inga omständigheter tinas innan stekningen. Håll bara en relativt hög temperatur, använd neutral olja och vänd inte pinnarna mer än nödvändigt. Räcker att du vänder dem en gång i princip.
Citera
2011-12-16, 14:55
Medlem
rayraviolis avatar
För många pinnar i pannan? I så fall kan det bli kallt och geggigt.
Citera
2011-12-16, 15:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Har du kört torrt utan fett i din teflonpanna så förstår jag varför du har misslyckats . Om du dessutom tinar pinnarna så får du ett ännu värre resultat än tidigare.

Det krävs rejält med olja/ister för ett bra resultat. Det har med värmespridningen att göra, samt bildandet av en fin skorpa. Det kan du tyvärr inte uppnå med torr panna eller en klick margarin.

Kör efter den punktlista jag har skrivit och jämför sedan med ditt eget resultat . Faktum är att du inte ens behöver köra i en stekpanna, det funkar i en gryta eller större kastrull. Hemligheten är som sagt att oljan har förhållandevis hög temperatur och att du inte lägger i alltför många pinnar på en gång. Pinnarna bör inte ligga på varandra heller!

~Paul~
Citera
2011-12-16, 15:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Jag håller med DePaul och Byline. Fiskpinnar ska under inga omständigheter tinas innan stekningen. Håll bara en relativt hög temperatur, använd neutral olja och vänd inte pinnarna mer än nödvändigt. Räcker att du vänder dem en gång i princip.
Precis. Detta tål att upprepas.

~Paul~
Citera
2011-12-16, 15:09
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis. Detta tål att upprepas.

~Paul~
Jag såg inte att du även hade svarat efter mig, men vi är eniga. Jag föredrar dock gjutjärnstekpanna och lika mängd olja/smör men det är väl en smaksak. Ordentligt med fett skall det dock vara, och hög temperatur, och ingen onödig extravändning av pinnarna.
Serverar man dem sedan med citronpeppar och en smaskig remoulad, så är det nästan så att vi vuxna står ut med att äta skiten.
Citera
2011-12-16, 16:19
Medlem
Rekas avatar
Ok, mycket matolja, hög temperatur och otinat. Det oroväckande är den där höga temperaturen. Har för många ggr sett ut som om en napalmbomb exploderat på armarne när man vräkt i pinnarna i en vulkanvarm stekpanna... aja, långärmströja på då.
Citera
2011-12-16, 16:25
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ok, mycket matolja, hög temperatur och otinat. Det oroväckande är den där höga temperaturen. Har för många ggr sett ut som om en napalmbomb exploderat på armarne när man vräkt i pinnarna i en vulkanvarm stekpanna... aja, långärmströja på då.

Neej! Du ska inte ha SÅ hög värme! Det ska inte ryka om oljan.. Då blir paneringen svart och fisken fortfarande djupfryst inuti. Medium-hög värme ska du ha! Ha gärna i en klick smör för smakens skull och olja för att smöret inte ska brännas. Olja tål som bekant högre värme än smör!

Du får ha lite känsla
Citera
2011-12-16, 16:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag såg inte att du även hade svarat efter mig, men vi är eniga. Jag föredrar dock gjutjärnstekpanna och lika mängd olja/smör men det är väl en smaksak. Ordentligt med fett skall det dock vara, och hög temperatur, och ingen onödig extravändning av pinnarna.
Serverar man dem sedan med citronpeppar och en smaskig remoulad, så är det nästan så att vi vuxna står ut med att äta skiten.
Haha OK. Som jag skrev tidigare så har jag lagat fiskpinnar i i stort sett varje gryta, kastrull och stekpanna som har funnits tillhanda utan att ha märkt någon skillnad i slutprodukten.

På alla de andra punkterna är vi överens .

~Paul~
Citera
2011-12-16, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Neej! Du ska inte ha SÅ hög värme! Det ska inte ryka om oljan.. Då blir paneringen svart och fisken fortfarande djupfryst inuti. Medium-hög värme ska du ha! Ha gärna i en klick smör för smakens skull och olja för att smöret inte ska brännas. Olja tål som bekant högre värme än smör!

Du får ha lite känsla
Precis. Jag får en känsla att TS kanske inte läser alla inlägg?

Jag upprepar därför proceduren:

1. Hetta upp neutral olja på 2/3 av maxvärmen i vilken stekpanna som helst

2. Oljan bör täcka pinnarna till ungefär halva deras höjd

3. Lägg i en pinne i taget från sida till sida så att du vet vilka du började med. På det här sättet sänker du inte temperaturen allt för mycket. Om temperaturen går ner för mycket så börjar pinnarna att koka i stället för att stekas. Detta resulterar i sin tur att panaden släpper

4. Stek ena sidan tills den är gyllene och vänd dem sedan. Undvik således att vända dem fram och tillbaka hela tiden. Ju mindre hantering i pannan, desto större chans till ett lyckat resultat

5. Ta ut pinnarna en och en med början i den änden där du började lägga in dem

~Paul~
Citera
2011-12-16, 16:31
Medlem
trickydicks avatar
Gör dom i ugnen istället, Annrs får du testa att göra dom i brödrosten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto