Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Visst kan svenssonlivet tyckas tragiskt ur en aspekt, men ur en annan aspekt kanske det inte är lika tragiskt, för jag frågar mig vad alternativen är. Att skaffa fruga och kids och villa samt vilja ha ett stabilt jobb, är det svenssonliv? Alternativen till detta är att bli eremit, eller resa runt som en tok eller dylikt. Det känns inte som något alternativt för mig, utan jag accepterar svenssonlivet med öppna armar, därför att det i praktiken är få förunnat att undvika det. Acceptera svenssonlivet och se det som en möjlighet att kunna få känna trygghet och vid behov kan ni öka risknivån genom att ta med frugan och kidsen på en industrisemester till Östberlin tre veckor varje sommar.
Det kan vara på det viset att man är determinerad att bli svenne ( normal ) eller eremit. Dom sociala faktorerna under uppväxten kan ha en stor betydelse åt vilket håll man driver. För mig har det gått så pass långt att fastän jag skulle få bostad, och fastän jag skulle få ett välbetalt jobb skulle jag under inga omständigheter längre idag återvända till det där livet. Jag har hittat mig själv och min tälttillvaro gör att jag är fri och självständig: jag har hittat den egna vägen - min väg och avslägsnar mig konstant från i princip allt som svenne håller kärt ( inklusive lagliga och olagliga droger, tv, sprit, hund, flickvän, barn, bostad, jobb, ). Och jag är inte ett dugg rädd utan känner mig stark, kraftig och frisk. Aldrig så att jag skulle åka på en förkylning även om jag sover ute varje natt. Knock on wood!
Men nu till poängen. Jag tror att om tillräckligt många blir som jag, d v s följer sitt eget samvete och sitt eget öde, då blir det en slags värdekonflikt mellan dom normala och vi avvikande. Länge har jag misstänkt att det är denna fundamentala tvist som Nietzsche siar om: kriget mellan slavarna och dom som är herrar över sig själva.
Nietzsche fick liksom kontakt med sig själv när han vistades där i bergen och slapp svenne. Det är samma upplevelse som väntar var och en av oss som ärligt och fast går denna väg - och jag skulle i vilja kalla den
filosofens väg.