2011-12-21, 14:10
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterClockwise
Rensa bort lite PM

hmm?
Citera
2011-12-21, 14:19
Medlem
Chaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Det beror på hur man mäter fattigdom. Om jag vill ha en liten flaska 96% alkohol för att rengöra mina instrument är detta helt omöjligt att anskaffa i det teknologiska utvecklingslandet med alla rikedomar: om jag vill äta ren mat är även det snart på omöjligt: om jag vill andas ren luft och få sol är även det mycket svårt: om jag vill höra tystnaden i naturen är även det omöjligt då det inte finns några tysta platser längre; om jag vill vara ensam ett tag någonstans är även det omöjligt o s v - allt på grund av "hur vi har utvecklats materiellt och spirituellt" om du förstår piken.

Jag tror inte på världsbanken.

Nu kanske någon tycker att dessa saker är oväsentliga så länge alla får sex och kan proppa magen full med skit, men det tycker inte jag då jag faktiskt erkänner att jag är en biologisk varelse - eller jag befinner mig i en kropp - som behöver vissa grundläggande saker vilka saknas i det som man kallar rikedom.

Därför kallar jag vårt samhälle för det fattigaste av det fattiga. Här finns INGENTING av värde så länge inte dessa grundläggande behov kan tillfredställas.
Du slipper dock agera boning för x-antal parasiter och du slipper vandra igenom en öken/soptipp varje dag för att överleva, vårat samhällen är långt ifrån det "fattigaste av det fattiga". Dra ned till Afrika och lev på jord och smutsigt vatten i ett år så lovar jag att du därefter kommer att känna dig väldigt mycket tacksammare.
Citera
2011-12-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
hmm?

Din inkorg är full
Citera
2011-12-21, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chased
Du slipper dock agera boning för x-antal parasiter och du slipper vandra igenom en öken/soptipp varje dag för att överleva, vårat samhällen är långt ifrån det "fattigaste av det fattiga". Dra ned till Afrika och lev på jord och smutsigt vatten i ett år så lovar jag att du därefter kommer att känna dig väldigt mycket tacksammare.

Givetvis finns det områden som har drabbats ännu värre av det tekno-vetenskapliga vansinnet. Men det kan lika gärna slå ner här också. Det är ju på väg; köpkraften har ju minskat något ofantligt sedan 60-talet. Idag är det omöjligt att få en lägenhet om man är arbetslös och har en anmärkning - något som hade varit OTÄNKBART på 70-talet..i Helsingfor har det dykt upp en stor affärsverksamhet som heter "second-hand", något man hade förbjudit på 70-talet med motiveringen "folk skall väl inte behöva gå med gamla kläder på sig" o s v.
Citera
2011-12-21, 20:21
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Det kan vara på det viset att man är determinerad att bli svenne ( normal ) eller eremit. Dom sociala faktorerna under uppväxten kan ha en stor betydelse åt vilket håll man driver. För mig har det gått så pass långt att fastän jag skulle få bostad, och fastän jag skulle få ett välbetalt jobb skulle jag under inga omständigheter längre idag återvända till det där livet. Jag har hittat mig själv och min tälttillvaro gör att jag är fri och självständig: jag har hittat den egna vägen - min väg och avslägsnar mig konstant från i princip allt som svenne håller kärt ( inklusive lagliga och olagliga droger, tv, sprit, hund, flickvän, barn, bostad, jobb, ). Och jag är inte ett dugg rädd utan känner mig stark, kraftig och frisk. Aldrig så att jag skulle åka på en förkylning även om jag sover ute varje natt. Knock on wood!

Men nu till poängen. Jag tror att om tillräckligt många blir som jag, d v s följer sitt eget samvete och sitt eget öde, då blir det en slags värdekonflikt mellan dom normala och vi avvikande. Länge har jag misstänkt att det är denna fundamentala tvist som Nietzsche siar om: kriget mellan slavarna och dom som är herrar över sig själva.

Nietzsche fick liksom kontakt med sig själv när han vistades där i bergen och slapp svenne. Det är samma upplevelse som väntar var och en av oss som ärligt och fast går denna väg - och jag skulle i vilja kalla den filosofens väg.

Vad ska man göra då? Bli buddhistmunk? Där får du väl både harmoni i själen och förbud mot allt som är kul.

Angående att leva som eremit måste jag erkänna att jag beundrar sådana personer och också ibland går i dessa tankebanor. Men tänk på att även självaste Thoreau fuskade...
Citera
2014-09-07, 23:20
Medlem
Fattar inte heller hur man kan orka svenssonliv
Citera
2014-09-07, 23:31
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Vi bor i ett land där det kryllar av svenskar, hur har dom gjort för att överleva så länge, dom föder ju inte så många barn och alla nästan är ensamstående. Man kan kalla folk för svennar hit och dit, men det är hatkärlek, det gör man för att på nåt sätt överleva, vad gjorde dom jo dom drack alkohol, det tror jag inte att alla gör. Men många tar sig gärna en sup eller två när det är helg och kommer bakfulla till jobbet på måndagarna och samma visa igen på helgen. Det blir ingen produktivitet.
Citera
2014-09-07, 23:41
Medlem
Det finns garanterat folk som är nöjda med sitt svenssonliv men egentligen så kanske många förtränger att det är just tråkigt & tragiskt liv vad vet jag? Obegripligt att man kan nöja sig med svenssonliv genom alla dessa år
Citera
2014-09-07, 23:41
Medlem
orrecrists avatar
har halva foten i svensson livet, men skulle aldrig ta klivet helt in.. sluta nu, livet är för kort för att följa strömmen!
Citera
2014-09-09, 08:37
Medlem
derivats avatar
Vad är det ni andra gör som är så förbannat skoj istället för svenssonlivet?
Citera
2014-09-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Vad är det ni andra gör som är så förbannat skoj istället för svenssonlivet?
Låt mig gissa, resa jorden runt // knulla nya varje vecka // avslappnad atmosfär utan några band kring flickvän & barn // göra vad som helst utan att känna sig tvingade att stanna i sin s.k 'svenssonstad' // studera till läkare osv

Fem starka orsaker skulle jag säga
Citera
2014-09-09, 21:13
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 733215
Låt mig gissa resa jorden runt // knulla nya varje vecka // avslappnad atmosfär utan några band kring flickvän & barn // göra vad som helst utan att känna sig tvingade att stanna i sin s.k 'svenssonstad' // studera till läkare osv

Fem starka orsaker skulle jag säga

Resa, vissa verkar gilla det personligen förstår jag inte nöjet i det. (har rest en del själv)

Knulla nya varje vecka, jo visst det låter najs. Tyvärr utanför mina möjligheter om vi inte tar med prostituerade.

avslappnad atmosfär utan några band kring flickvän & barn + göra vad som helst utan att känna sig tvingade att stanna i sin s.k 'svenssonstad'
Låter som det ensamma singellivet. Ingen höjdare.

studera till läkare ? Det är väll typiskt svensson trodde jag.

Kanske är jävligt tråkig, jag har alla möjligheter att göra vad fan jag vill. Jag kommer inte på något.
Förutom att glidflyga, men det tänker jag vänta med tills jag är närmare döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in