Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-30, 00:29
  #157
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Om du syftar på mitt inlägg

Det gjorde jag. Men ta inte illla upp, det var mer för att visa hur svårt det är att fastställa vad som är husmanskost eller konservativ mat.

Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Därför kan pizza inte vara svensk husmanskost eftersom den inte har något att göra med svensk matkultur, medan toast skagen, kan det.

Skulle inte kunnat uttrycka mig bättre i dagens kontext, men ha i åtanke vad potatisens intåg gjorde både för att frigöra säden från sprittillverkning och som stapelföda och kom hit runt 1618–1648 (30-åriga kriget). Men man kan nog tacka Eva De la Gardie som påvisade att potatis var användbart till att framställa brännvin, så säden gick helt plötsligt att baka bröd med igen. Att pärena gick att lagra och äta var kanske en skänk från ovan eller inte.

Och nu går jag lite ur ämnet med en anekdot från arbetsplatsen; men vi säger att det blir troligen "mat och potatis" om nån frågar vad som serveras på restaurangen.

Men både "fläsk med lösksås och potatis" eller en "S.O.S " med en klar (
kommer från brännvinsbordet) är i mina ögon konservativ mat.

Men om S.O.S med en klar är husmanskost i alla fall på arbetstid är nog inte så vanligt. Den har nog sin plats på julbordet nuförtiden.

Hur livet ser ut 2376 vågar jag inte sia om
__________________
Senast redigerad av christery 2012-06-30 kl. 00:47.
Citera
2012-07-03, 02:42
  #158
Medlem
christerys avatar
Skulle vara lite roligt med mer inputs på vad som kan räknas som konservativ mat, är det mat som inte ändrats på långa tider (60 år) eller som vi ätit i urminnes tider (rötter, fisk och vilt) samt om tillagningsmetoderna (stenugn, kokgrop, mikrovågsugn, långkok) är avgörande.


Jag anser att vår kulinariska sfär sträcker sig i alla fall över Finland, Sverige och Norge även om det på senare tid har blivit skillnader så är ursprunget, klimatet och troligen sinnelaget detsamma.

Min efterforskning hamnar ofta i korsbefruktning där man tar det bästa av det man hittar under vandringar. Rakfisken och vår lutfisk ger samma resultat, finnarnas simma har jag inte sett här men svagdricka borde finnas.

För att spetsa till frågan, när blir en kebab pizza konservativ? Eller en tonfisksallad....

Kan man se samma likheter i drycken till maten, stockholmarna var nog före oss i norra delarna med att inmundiga vin till middagen.

Frågan kvarstår var är egentligen konservativ jämfört med konservativt.

En stilla undrar såhär i natten. Räcker TS definition för att täcka in vidden av frågan.
Citera
2012-07-09, 01:49
  #159
Medlem
christerys avatar
Kanhända inte så konservativ, men informativ. Iduns kokbok

Tex Soppa ala Hedin med kalbräss
Citera
2012-07-09, 19:40
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kanhända inte så konservativ, men informativ. Iduns kokbok
Jag gillar att de flesta rätterna är för 6 pers. Numera är recepten i kokböcker för 1-2 pers.
Citera
2012-07-09, 19:58
  #161
Medlem
Samsungs-Ipads avatar
Konservativ mat om det nu finns någon sådan tycker jag borde vara självodlat eller närodlat men även att djuren behandlats med stor respekt.

Liberaler och vänster borde tycka det är modernt och progressivt med diverse E-tillsatser och djuren bör ej respekteras som levande varelser då djur endast är själlösa produktionsmedel.

Vilken maträtt som är mest konservativ borde vara den som organiskt växt fram i området eller gruppen som äter den.

Mitt svar blir därför pannkaka som är gjord på frigående hönsägg från min bakgård samt mjölk från grannens ko och mjöl från den lokala mjölnaren. Lingonen är självklart plockade runt hörnet. Kocken för dagen är mormor. Innan vi i familjen sätter i oss denna underbara sommarrätt så ber vi bordsbön och tackar Herren för hans gåvor samt ägnar en tanke åt tidigare generationer så att barnen blir väl införstådda med kontinuiteten.
Citera
2012-07-13, 16:34
  #162
Medlem
christerys avatar
Kan väl hålla med Samsungs-Ipad om att det som finns i vår närhet, rätt behandlat och med åtanke om vad de som gick före har lärt oss om matlagning i sanning är konservativ mat.

De gamla anor som finns kring hur man sår, sköter och skördar råvaror som faktiskt finns i vår närhet är en kunskap som jag räds att den kommer att gå förlorad. Kalvbräss eller för den delen gädda ratas av många som något man inte ens vill smaka. Hemgjord korv med naturligt korvskinn och varför inte blanda in korngryn och få den rökt till isterband.

Jag känner att mina kunskaper om hur man ens skulle klara sig ett år i min mors gamla hem, där hon och nästan ett dussin syskon växte upp med vad jag förstått endast nötkreatur och häst(ar?) som proviant. Om det fanns höns på gården har jag inte sett ett spår av, men gamla hästdrivna jordbruks"maskiner" som vi dragit bakom traktorn har fungerat tillfyllest, men det är mer jobb med att hässja hö än att göra "jätteägg" som sen används som ensilage. Och slå delar av sjökanten där inte maskinerna kom åt gjordes ju med lie.

Det är med stor respekt som jag åser bara en sån enkel sak som en timrad lada. Mitt ute på en myr (för att samla in det man fick ifrån myrslåttern). Hur många timmar skulle det ta mig med handsåg, häst och yxa att tillverka något liknande? åratal! Med moderna verktyg och snöskpoter så skulle projektet ta minst hela min semester på 4 veckor och utforsling, samt montage året efter. Om den sedan skulle duga som lada? knappast.

Detta fyller mig med skam, att vi så lätt kastar bort den kultur som finns med att ha konservativa värderingar i mångt och mycket.

Att ens överleva en mild vinter om strömmen och vattenförsörjningen skulle sluta fungera i en storstad rör sig om dagar. Sedan finns fara för människoliv.
Citera
2012-07-17, 10:11
  #163
Medlem
Aversions avatar
Det första ni bör göra är att stödja er lokala slaktare.
Vet ni inte var han finns så kolla upp detta!

Priset är i normala fall på samma nivå som i matvarubutikerna, eventuellt lite högre, men köttet är oftast så mycket bättre och du kan kolla upp exakt var köttet kommer ifrån.
Börjar fler använda lokala slaktare så kommer det också bli mer attraktivt med sådan verksamhet.

Likadant med frukter, grönsaker och fisk. Använd er lokala handlare före stormarkader och matvarubutiker!
Citera
2012-07-28, 11:37
  #164
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsungs-Ipad
Konservativ mat om det nu finns någon sådan tycker jag borde vara självodlat eller närodlat men även att djuren behandlats med stor respekt.

Liberaler och vänster borde tycka det är modernt och progressivt med diverse E-tillsatser och djuren bör ej respekteras som levande varelser då djur endast är själlösa produktionsmedel.
Frågan är dock varför Saddam aldrig laddade sina scuds med dessa hemska ämnen?
Citat:
Ursprungligen postat av Samsungs-Ipad
Vilken maträtt som är mest konservativ borde vara den som organiskt växt fram i området eller gruppen som äter den.

Mitt svar blir därför pannkaka som är gjord på frigående hönsägg från min bakgård samt mjölk från grannens ko och mjöl från den lokala mjölnaren. Lingonen är självklart plockade runt hörnet. Kocken för dagen är mormor. Innan vi i familjen sätter i oss denna underbara sommarrätt så ber vi bordsbön och tackar Herren för hans gåvor samt ägnar en tanke åt tidigare generationer så att barnen blir väl införstådda med kontinuiteten.
Låter ju enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback