Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-15, 10:48
  #1
Medlem
Rubriken säger ju allt, alltid när jag ska börja jogga på rullbandet på gymmet så får jag alltid en sån jävla värk efter 4-5 minuter. Jag har väldigt dålig kondis men jag tänkte bättra mig på det. Men det går ju inte om jag bara kan jogga i 5 min? För när värken väl kommer så måste jag sluta. Det kommer ingen värk om jag går i rask takt, men det är kondis jag är ute efter, och gå är nog det tråkigaste som finns. Har testat är springa 2 min sen gå 2 min. Det funkar inte heller. Någon som har varit med om samma sak?
Citera
2011-12-15, 10:52
  #2
Medlem
Det jag brukar göra innan jag utför någon fysisk aktivitet är att värma upp, även när jag ska jogga/springa.. jag brukar massera vaderna och smalbenen lite och stretcha försiktigt. Testat detta innan du ställer dig på bandet? Om inte så gör ett försök.. hade precis samma dilemma som dig tidigare, men efter att jag gjorde så här samt började lite försiktigt på bandet (gick dom första 5-6 minuterna och sen ökade takten eftersom) så är dom problemen borta.
Citera
2011-12-15, 10:56
  #3
Medlem
roppans avatar
Det är benhinnorna som bråkar med dig. Vad som kan vara orsaken till krånglet med dina benhinnor får du fundera på. Vanligaste är väl att du tränat för hårt, i kombination med att du tränat på för hårt underlag och/eller med för dåliga skor.

Jag som snedbelastar med mina hålfötter köpte ett par Nike Lunarglide, för pronerande fötter, och slutade springa på asfalt. Då försvann problemet helt och har inte återkommit.

Citat:
Det finns minst 4 ”externa” orsaker till dessa: Snedbelastning (t ex på grund av träningsfel eller ofördelaktigt löpsteg), för snabbt ökande belastning (inklusive för snabb ändring av träningstyp), skor (otillräckliga eller direkt felaktigt utformade) och underlag (framför allt vid hårt underlag och byte av underlag)

Äkta benhinneinflammation, är en reaktion på belastning, stress, med inflammation och smärta i benhinnan över underbensskelettets (tibia) mitt. Det som kallas för benhinneinflammation är inte sällan i stället muskelinflammation i den djupa vadmuskeln där den ligger an mot skenbenet. Båda tillstånden kan förekomma samtidigt. Stressen indikerar allvarliga problem, och kan så småningom i värsta fall följas av stressfraktur.

Vilken av de 3 huvudtyperna som är aktuell påverkar vilken behandling som bör sättas in. Fotbäddar är ingen bra behandling för stressfraktur, och inte heller rätt behandling om träningsfel är orsaken till besvären. Inte heller hjälper det med koordinationsträning om problemet är att man ökat löpningen på asfalt för snabbt.

http://blog.svd.se/maratonbloggen/20...nde-benhinnor/
Citera
2011-12-15, 11:07
  #4
Medlem
Benhinnesinflamation, gå till sjukgymnast så ger h*n dig någon salva som man ska smörja på. Två veckors tid för vila + smörja för mig.. Sen får man något långt gummiband som man ska göra övningar på så man stärker det inflammerade stället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback