2011-12-15, 17:42
Medlem
ProfessorOaks avatar
Oavsett vilket ord man använder som substitut för "neger" kommer negern att ta illa vid sig. Negrer tål helt enkelt inte att bli påminda om sin ras. Detta eftersom att de vet om att de är underlägsna mer eller mindre alla andra raser på planeten. Det kommer alltså inte att spela någon roll vad vi kallar dem så länge som ordet hänvisar till deras ras eller ursprung. Åtminstone så länge som de själva känner skam över vad de är.
Citera
2011-12-15, 17:44
Medlem
Chockerande att vi fortfarande har en diskussion ang. ett ord! Vem som helst kan hitta på ord och begrepp som gör att de känner sig kränkta. Hur fan ska man veta vad man "får" och inte "får" säga? Jo, genom att tillåta allt (inte trakasseri)!
Citera
2011-12-15, 17:54
Medlem
Christopher.s avatar
Tragiskt att det ska krävas en bög för att säga det självklara. Ordet bög och neger är i grund och botten samma sak. Ett ord som funnits länge och är ett beskrivande ord av en sexuell läggning/ras. Båda grupper har fått utstå en del prövningar genom historien. Bögarna har till skillnad från negrerna valt att acceptera det dom är och därav vunnit en relativt stor respekt i samhället.

Ser man sig som ett offer blir man ett offer.
Citera
2011-12-15, 17:55
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musicbanger
Du försöker dra finstil teori i praktik och det fungerar inte. Mest eftersom ordet neger i sig är väldigt laddad och är ett skällsord lika mycket som det är ett namn på svarta/mörkhyade så fungerar det inte. "Vit" är knappast ett skällsord och har knappast den laddningen och även om någon säger det så vet du att i det här samhället och i 99% av alla andra samhällen så värderas du mer än en svart, lättare med jobb, lättare hitta partner etc. Att vara vit är idealet.

Vilket fall som helst så tror jag inte många här någonsin kommer förstå hur det kan irritera vissa då ni sitter på den andra ändan av det hela, mycket lättare att tala i praktik och teori om "hur det bör vara" när man inte får samma bemötelse som "negrer"
Men fattar du inte? VARFÖR har ordet neger blivit kränkande? Varför har ordet neger, som du säger blivit ett skällsord? Jo, för att någon hittade på det. Någon fick för sig att ordet neger skulle gå från att vara en neutral benämning på negrer till att bli en nedsättande benämning på negrer.

Neger var inte laddat förut, det var ett ord, en benämning på negrer, inget mer med det. Sen hittade någon helt plötsligt på att neger skulle bli laddat. Tror någon i tråden pratade om att neger använts som skällsord, eftersom det inte finns något positivt med negrer utan att negrer associeras med negativa saker, och att detta är orsaken till varför ordet neger blivit laddat. Men det är ju exakt samma sak som turk, arab, blatte, zigenare, jude, bög, etc. Dessa ord används som skällsord också, men inte fan blir turk helt plötsligt ett kränkande ord i sig bara för att många svenskar ogillar turkar, associerar turkar med något negativt och därför använder det som skällsord, ex; "jävla turk".
Citera
2011-12-15, 18:16
Medlem
musicbangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
En svart person som växt upp i ett helsvart samhälle och inte har någon kunskap om ordet "neger" kommer inte att ta illa upp, utan kommer i stället att fråga vad ordet betyder. Då man säger "det är ett ord som betecknar mörkhyade" kommer han mest troligt att säga "Jaha. okej." och sen lugnt leva sitt liv vidare. För honom är ordet inget negativt. Det är bara ett annat ord för mörkhyad. Precis så är ordet för mig också.

Alexander Bard tar inte illa upp när någon kallar honom bög, för han tycker att han själv är bög och han tycker inte att det är fel att vara bög. Alexander Bards bror tar inte illa upp när någon kallar honom neger, för han tycker att han själv är neger och han tycker inte att det är fel att vara neger.

Du å andra sidan tar illa upp när någon kallar dig neger, för du anser att det är fel att vara neger.
Läser du om det jag skrev tidigare så ser du att jag är accepterande vid att någon använder neger normalt och naturligt, det är lätt att se skillnaden när det är naturligt och inte använt för att försöka kränka en.

En väns farsa sa "Fan vilken skön neger du är" och tog inte illa upp men mamman/min vän blev lite sne på honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Men fattar du inte? VARFÖR har ordet neger blivit kränkande? Varför har ordet neger, som du säger blivit ett skällsord? Jo, för att någon hittade på det. Någon fick för sig att ordet neger skulle gå från att vara en neutral benämning på negrer till att bli en nedsättande benämning på negrer.

Neger var inte laddat förut, det var ett ord, en benämning på negrer, inget mer med det. Sen hittade någon helt plötsligt på att neger skulle bli laddat. Tror någon i tråden pratade om att neger använts som skällsord, eftersom det inte finns något positivt med negrer utan att negrer associeras med negativa saker, och att detta är orsaken till varför ordet neger blivit laddat. Men det är ju exakt samma sak som turk, arab, blatte, zigenare, jude, bög, etc. Dessa ord används som skällsord också, men inte fan blir turk helt plötsligt ett kränkande ord i sig bara för att många svenskar ogillar turkar, associerar turkar med något negativt och därför använder det som skällsord, ex; "jävla turk".
Första delen, ja? Någon hittade inte på att det skulle bli laddad, det blev som "japs" i USA som är kränkande benämning på japaner som användes i WW2, "men japaner är japaner, dom ska ju inte ta illa upp" - ord har historia och neger, japs t.ex är kränkande och laddade ord just nu. Som sagt ovan så bryr jag mig inte alls om någon säger det naturligt men gör någon det för att kränka mig eller för att använda det som ett skällsord, så tar jag det som ett skällsord och reagerar på det.

Hursomhelst så tycker jag att det är skrattretande att folk talar om för mig vad jag får reagera på och vad jag inte får reagera på - tänkte bara ge synpunkter från det andra hållet vilket inte verkar omtyckt här eller behövd. Ni vet ju allt om allt. I'm out.
Citera
2011-12-15, 18:17
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill74
De kan användas vid signalement för att till utseende beskriva en person men när man talar om personer kan man försöka tänka på andra saker först. T ex: han är flintskallig, han är smal, han är lång istället för att bara säga att han är neger.

Han är flintskallig, smal och lång. Ja just det, sen är han kolsvart också, höll på att missa den lilla detaljen. Skärp dig!
Citera
2011-12-15, 19:02
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musicbanger
Läser du om det jag skrev tidigare så ser du att jag är accepterande vid att någon använder neger normalt och naturligt, det är lätt att se skillnaden när det är naturligt och inte använt för att försöka kränka en.

En väns farsa sa "Fan vilken skön neger du är" och tog inte illa upp men mamman/min vän blev lite sne på honom.

Så problemet är inte att folk använder ordet neger, utan att folk försöker förolämpa dig. Du skulle alltså ta lika illa upp om någon skrek "DU DIN JÄVEL" i stället för "DU DIN NEGER".
Citera
2011-12-15, 21:12
Medlem
papperskulas avatar
Inte okej, säger han att han känner sig kränkt av att bli kallad neger så är det väl bara ge fan i att kalla han det, drygBard.
Citera
2011-12-15, 21:23
Bannlyst
Noterar också att denne lättkränkta negroid bär på samma efternamn som Mogge (Sseruwagi), ni vet han som är musiker, c-skådis och varit programledare för idol för något år sedan.
Citera
2011-12-15, 21:37
Moderator
Strix m/94s avatar
I Sverige har av ålder den allmänna beteckningen på svarta afrikaner varit neger. Det faktum att en betydande mängd av dessa negrer nu invandrat till vårt land är så klart ingen anledning för oss att använda andra ord för att beskriva samma företeelse. Det är bara i komiska sammanhang man använder begrepp som t ex Nopplissar.

Men det är ändå litet tråkigt för negrerna, som så litet uppskattar att vara negrer att de vill hindra oss från att säga att de är det de är.
Citera
2011-12-15, 21:50
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Mången debattör menar att anledningen till att man inte skall bruka epitetet neger är för att det är nedsättande. Värför bör det spela någon roll?
Citera
2011-12-15, 22:29
Medlem
EmilEfterblivens avatar
Blir de kränkta när vi säger neger - sluta använd det, whats the point?

"Vi var här först, vi bestämmer vad som är rätt"mentaliteten passar snarare i sandlådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in