2011-12-15, 22:45
Medlem
Jazzphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Noterar också att denne lättkränkta negroid bär på samma efternamn som Mogge (Sseruwagi), ni vet han som är musiker, c-skådis och varit programledare för idol för något år sedan.

Han (Richard right?) spelar även Mogges pappa i Tre Kronor.
Citera
2011-12-15, 23:20
Bannlyst
Ordet neger kommer från ordet negro som på spanska betyder färjen svart. Det gör ju inget om man säger svart till någon...
Citera
2011-12-15, 23:35
Medlem
KapabelApas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka500
Ordet neger kommer från ordet negro som på spanska betyder färjen svart. Det gör ju inget om man säger svart till någon...

Jag vet inte om man får säga svart heller längre. Färgad får man dock säga än, vilket är konstigt för det låter som dom har blivit målade.

Vit får man säga om vita iaf.
Citera
2011-12-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapabelApa
Jag vet inte om man får säga svart heller längre. Färgad får man dock säga än, vilket är konstigt för det låter som dom har blivit målade.

Vit får man säga om vita iaf.
och spanska ordet "negro" kommer ifrån latins "niger=svart".
dvs nigger = svart på latin.
Citera
2011-12-15, 23:56
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
På mitt jobb använder vi uttrycket "veckans neger" om den som får ta skitjobben, typ städa lagret och diska etc. Lite rasistiskt, ja.

(Vi har inga riktiga negrer på jobbet, vi är alla högavlönade infödda svennar)

En debatt har förekommit huruvida vi skulle anställa en riktig neger för att slippa tjafset om vem som skall vara "veckans neger", men just nu lutar det åt att det blir en snygg öststatstjej istället...
Citera
2011-12-16, 00:00
Medlem
rimmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag tycker inte man ska använda ordet neger. Eftersom det aldrig används
i något annat än i negativ bemärkelse. Ingen här kan med handen på hjärtat
komma och påstå att de säger neger i en neutral eller än mindre positiv
bemärkelse.

Argumentet att det är vi som gör fel (jag är inte själv färgad, men jag använder
inte gärna ordet neger), att det är vi som laddar ordet neger med en negativ betydelse
håller inte heller.

Förr om åren sades neger med nedsättande attityd. Att det plötsligt på 2000-talet
skulle vara neutralt att säga neger, det vet vi alla här inne är ren lögn.

Det första du skriver stämmer inte!
Jag själv använder neger som ett neutralt ord, en god vän till mig är en så kallad blåneger, han tar aldrig illa upp för en vanlig människa kan nog utskilja om man säger neger neutralt eller ej..
Citera
2011-12-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilEfterbliven
Blir de kränkta när vi säger neger - sluta använd det, whats the point?

"Vi var här först, vi bestämmer vad som är rätt"mentaliteten passar snarare i sandlådan.
Det är märkligt hur lättvindigt folk ger ifrån sig sin frihet vid minsta möjliga provokation.
Det är min förbannade frihet att utrycka mig som jag vill. Det är viktigt,förstår du inte det ?
Vi kan inte bara förbjuda saker för att folk blir kränkta,att inte var och en förstår det är helt obegripligt.
Citera
2011-12-16, 00:29
Medlem
StammandeRyttarens avatar
Skulle vara kul och veta vad som hänt om detta vissats idag.

http://www.youtube.com/watch?v=XmDIqcPKVTk
Citera
2011-12-16, 00:46
Bannlyst
Jag bli kränkt att inte få använda ordet neger. Detta är bara larvigt att man skall försöka förbjuda ett ord. Dagens niggers kan knappast bli kränkta av slaveriet som upphörde för 150 år sedan, så detta är bara bullshit. Det bör snarare vara tacksamma för att deras förfäder fick chansen att få komma till USA som Slav. Svenskar kommer om 150 år inte vara tacksamma emot oss för import av problem från afrika.

Att de finns onda krafter i vårt samhälle som bara väntar på att anordna bokbål med tintin i kongo, ture sventon och pippi böcker är inget nytt, när låtsa organisationer som centrum emot rasism bränner 50 miljoner årligen på att protestera emot lakrits glassar och dela ut suddgummin som enda resultat.

I Jan Guillou senaste bok brobyggarna så använder han ordet neger flitigt.
Citera
2011-12-16, 00:55
Medlem
Detta skrev han på sin facebook för en timme sedan
Citat:
Jag älskar negrer och negresser. Svart är skitsnyggt. Jag tycker att det är coola och kraftfulla ord som de ska ta tillvara istället för det där pinsamt töntiga amerikaniserade dravlet om "afrosvenskar" (vad fan det nu är). Så jag köper inte Nyamkos "kränkgnäll", det känns bara sunkigt och fantasilöst 1900-tal och vi har hört det nu till leda från alla möjliga grupper som ständigt ska tjata om hur synd det är om dem. Väx upp! Vi kan bättre än så. Kraft och kärlek är det som gäller på 2010-talet!
Citera
2011-12-16, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faku
Om du har något positivt att berätta om någon neger så är du välkommen. Oavsätt vad du kallar en neger så kommer det ordet också småningom bli negativt....fattar du inte det?

Vad snackar du om? Vilka ord kommer att bli negativa i framtiden? Mörkhyad, afrikan ?

Jag tror jag förstår vad du menar, om ni rasister kommer på ett nytt ord för neger, t.ex fladderläpp så kommer det att bli negativt. Är det så du menar?

I så fall är du väldigt korkad.
Citera
2011-12-16, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurka500

Nu är det inte riktigt så enkelt och det vet du också.

Nigger är 100% rasistiskt i usa, det finns olika kränkande namn för mörkhyade personer i många länder.

I Sverige finns svartskalle, neger.

Dock så används neger också av folk som inte är rasister.

Men har man nått i skallen så använder man inte det ordet eftersom det även används som skällsord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in