2020-11-23, 12:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Eftersom det av de svarta upplevs som kränkande att använda ordet neger undviker jag det.
Inte tjafsa om att jag har rätt att göra det, det gäller min yttrandefrihet, PK tar snart över landet, snart får man inte säga bla bla och annat strunt.
Alla vet att ordet är laddat och de som trots det använder det gör det säkerligen av samma skäl som Bard; att få uppmärksamhet och tillgodose det egna behovet av suveränitet. Kanske också för att hävda sig och ett antal för att de är hatande rasister.
Fånigt. Lika fånigt som Bard, fast han är en bra fånig typ.
ja ordet neger var okey att använda på 60-talet, men idag är nog alla överens om att det är ett av de mest nedsättande orden.
Säger du samer eller lappar?
Citera
2020-11-23, 12:46
Medlem
HipToBeSquares avatar
Det skulle betyda att alla som pratar spanska är rasister när de säger svart eftersom svart på spanka är negro. För några decennier sedan var det vanligt att man sa negro i engelsktalande länder, även de svarta själva använde det.

negro och svart är identiska och beskriver samma sak. Neger är en försvenskad version av ordet negro.
Citera
2020-11-23, 13:14
Medlem
Alltså, vårt ord "blåögd" kommer ju ifrån att MENA-folket tyckte blåa ögon fick en att se korkad ut, på den tiden då de ägde europeiska slavar.
Citera
2020-11-23, 13:25
Medlem
En neger kan kalla en neger för neger utan att det anses fel.
Det är den sjuka svenska dubbelmoralen.
Citera
2020-11-23, 13:55
Medlem
fejomots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Neger är det korrekta ordet, även om själva ordet betyder svart. Att säga afrikan är missvisande eftersom det bor flera raser i Afrika varav inte alla är negroida. Att säga svart är också missvisande då de är från beiga till kolsvarta. Hela upprördheten runt ordet är helt och hållet en konstruktion.

Helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av varbergs.bernt
Ja vi har yttrandefrihet, men det betyder ju inte att man kan säga exakt vad man vill. Att just säga neger kanske inte riktigt i dagsläget är hets mot folkgrupp om man då inte säger typ: "åk hem era negrer och klättra i djungeln".

Däremot är det ett väldigt förminskande ord att säga till en mörkhyad person. Jag brukar använda orden nysvensk eller färgglad.

Däremot vad man säger hemma och vad man tänker är ju såklart inget som någon kan ta ifrån en. Man får ju ganska många onda ögon om man skulle beställa en "negerboll" på ett fik, oberoende över hur många färgglada det är på fiket.

Det är så fel att man ska få onda ögon av att beställa en negerboll eftersom ordet innehåller "neger". Sverige måste seriöst ändra sig, om en invandrare säger svenne så händer ingenting... Logiken är ju bortblåst

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Eftersom det av de svarta upplevs som kränkande att använda ordet neger undviker jag det.
Inte tjafsa om att jag har rätt att göra det, det gäller min yttrandefrihet, PK tar snart över landet, snart får man inte säga bla bla och annat strunt.
Alla vet att ordet är laddat och de som trots det använder det gör det säkerligen av samma skäl som Bard; att få uppmärksamhet och tillgodose det egna behovet av suveränitet. Kanske också för att hävda sig och ett antal för att de är hatande rasister.
Fånigt. Lika fånigt som Bard, fast han är en bra fånig typ.
ja ordet neger var okey att använda på 60-talet, men idag är nog alla överens om att det är ett av de mest nedsättande orden.
Säger du samer eller lappar?

Du sitter och klagar på att PK snart tar över landet när du rader nedanför klagar på att bard är ett fån när han är en av de som mest står emot PK, dubbelmoralen blir ju total. Invandrare och svarta kallar svenskar för "svennar" så varför får inte jag då kalla dem för "neger". För mig har "svenne och "neger" samma laddning och det är samma princip.

Jag kallar väl samer för samer men det hade inte gjort någon som helst skillnad om jag kallade de för lappar. Man ska kunna prata klarspråk, det är aldrig farligt med klarspråk!
Citera
2020-11-23, 14:03
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejomot
Helt rätt!
Du sitter och klagar på att PK snart tar över landet Jag klagar ibte på det, men jag skriver att andra gör det här på Flashback.
när du rader nedanför klagar på att bard är ett fån när han är en av de som mest står emot PK, dubbelmoralen blir ju total. Nä, den blir ju obefintlig då, eller hur?
Invandrare och svarta kallar svenskar för "svennar" så varför får inte jag då kalla dem för "neger". För mig har "svenne och "neger" samma laddning och det är samma princip.
Det får du, det är inte det jag skrivit.
Jag kallar väl samer för samer men det hade inte gjort någon som helst skillnad om jag kallade de för lappar. Man ska kunna prata klarspråk, det är aldrig farligt med klarspråk!
Du uppfattade inte min poäng. du får göra vad du vill inom lagens råmärken. men behöver man göra allt som är lagligt bara utifrån det?
Nä jag tycker att man kan visa hänsyn till de som inte gillar att ordet neger används utom i de fall då man just diskuterar ordet i sig.
Annars är det ju bara lätt fånigt att hävda sin rätt.
Citera
2020-11-23, 14:10
Medlem
fejomots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du uppfattade inte min poäng. du får göra vad du vill inom lagens råmärken. men behöver man göra allt som är lagligt bara utifrån det?
Nä jag tycker att man kan visa hänsyn till de som inte gillar att ordet neger används utom i de fall då man just diskuterar ordet i sig.
Annars är det ju bara lätt fånigt att hävda sin rätt.

Nästa gång kanske du ska läsa igenom det du skriver en extra gång för att se så de hänger ihop, skriver inte detta för att jag är upprörd etc bara ett tips.
Jag slutar kalla dem för neger när de slutar kalla oss för svennar.
Citera
2020-11-23, 14:18
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejomot

Jag slutar kalla dem för neger när de slutar kalla oss för svennar.
Vilka de?
Det är ju oftast inte samma personer?
Bara för att vissa använder svennar behöver väl andra inte bli sårade?
Ok om en svart man kallar mig för svenne på ett nedsättande sätt då kanske jag också kontrar med neger möjligtvis. Om jag inte är i balans.
Nä, jag tycker man kan visa hänsyn istället för att ge igen på mestadels oskyldiga.
Citera
2020-11-23, 14:56
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2020-11-23, 15:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
''Neger'' har svenskar sagt i åratal, det är ju egentligen allmänt känt. Sen började det att poppa upp massa negrer till Sverige från andra länder och nu har negrerna bestämt att man inte får säga så. Allt det här får mig bara att vilja använda ordet ännu mer.

Tror inte det är negrerna som tabubelagt ordet.
Det är vita dygdsignalerare som gjort det misstänker jag.
Att negrerna reagerar på det nu är för att de blir hjärntvättade med att det är rasistiskt.
Citera
2020-11-23, 15:07
Medlem
Flammarions avatar
Det är ju inte orden som spelar roll, utan vad vi menar.
Fattar ni inte det era hjärntvättade zombies?
Citera
2020-11-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Färgglad??, svart är ju avsaknad av färg (eller rättare avsaknad av ljus så ingen färg kan uppstå). Det är väl jävligt missvisande?

Självklart är det missvisande i korrektheten. Men hur ofta säger man, idag har jag inte fått färg när man solar och blir lite brun. För i ärlighetens namn är väldigt få negrer svarta. De flesta är väl ändå bruna, eller mörkbruna eller blåa (typ blåneger från kongo).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in