2011-12-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Om nu de svenskarna skulle ha väldigt starka skäl till att fly Sverige: extrem fattigdom; förtryck; förföljelse; svält och så vidare, samt att Somalia har en så pass fast struktur, välfärd och utrymme att det är möjligt att härbärgera de svenska flyktingarna så ja! Varför inte?
Om det på lång sikt skulle bli samma problem i Somalia så vore det bättre att hjälpa Sverige i stället.
Senast redigerad av kroppskultur 2011-12-15 kl. 13:22.
2011-12-15, 13:23
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Om det på lång sikt skulle bli samma problem i Somalia så vore det bättre att hjälpa Sverige i stället.

Absolut, men vad gör man med alla de som i nuläget inte klarar sig?
2011-12-15, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Rasist är man när man värderar människor olika efter rastillhörighet.

Rasism bygger i grund och botten på att vakna varje dag med ett leende och ställa sig ner på sina bara knän och tacka gud för livet han givit oss.
2011-12-15, 13:26
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkaren
Rasism bygger i grund och botten på att vakna varje dag med ett leende och ställa sig ner på sina bara knän och tacka gud för livet han givit oss.

Ja, alabastervit hy och ögon med färgen av himmelen! :')
2011-12-15, 14:09
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Okej tänk dig att du har en båt. Den rymmer 10 000 personer men just nu sitter det bara 300s. Runt dig har du några båtar med 4-5 personer som sjunker och på dom sitter människor med andra hudfärger. Vad hade du gjort? Enligt SD är lösningen att låta dom klara sig själva och det är enligt mig en av flera anledningar varför SD är rasistiska.
Jo, men det är bostadsbrist i Sverige, det lär inte bli så att de bygger sina egna hus när de kommer, det har inget med sig. Vem ska bygga dessa hus tycker du? Kanske inte är direkt bostadsbrist i Norrland men migranterna som kommer hit vill inte till Norrland, de vill vara med sin släkt i t.ex Malmö, och det vore synd att tvångsförflytta.

Citat:
Ursprungligen postat av inertia.
Hänger inte med alls. Är Sverige den flytande båten och alla andra länder sjunkande båtar? Om jag har tolkat dig rätt så kan man isf. rättfärdiga att man begränsar svenskars rätt att föröka sig i större utsträckning eftersom Sverige bara kan flyta med en besättning mindre än 1000 personer.
Gz leka rolig.

Citat:
Ursprungligen postat av orkabrysig
Sådär kan du inte jämföra då din båt(Sverige) har plats för samtliga 10 000 som ska komma in. Hela jävla norrland är ju öde så packa in dom där så flyttar dom nog snart hem igen p.g.a. kylan!
Men att säga att det inte finns plats eller resurser för det är ju bara trångsynt
Okej, men hur många tycker du Sverige kan ta in, och ta med tidsaspekt. Typ + en miljon per år etc..
2011-12-15, 14:13
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av predditor
Båten Sverige tar utan problem 100.000.000 sittande med gott om utrymme för benen.
Så du tycker det vore realistiskt med 90miljarder invånare i Sverige?
2011-12-15, 14:31
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momity
Jag tror att vi föds som rasister eller får det inlärt som småbarn...-Du får aldrig prata med främmande, hur många barn har inte hört den meningen?
Vår dotter var 4 år, när hon gick förbi tv-en, vi satt och tittade på konståkning med den franske världsmästarinnan,som var mörk. Dottern stirrade en lång stund och sa sedan högt och tydligt- det passar inte att en svart åker skridskor.
Vi hade aldrig pratat om något sådant, men det var hennes första reaktion.
Sedan i skolan får man ju intutat i sig att alla människor är snälla och lika mycket värda.
Men i naturen är det likadant, min travhäst var livrädd för ljusa och vita hästar. de flesta travare är bruna eller svarta, och en vit...han fick panik -s-
Mitt sto som jag har nu tål inte små shettisar, de är också hästar ju, men inga hon vill umgås med i alla fall.

När jag gick i skolan på 60-talet, sjöng vi sånger om 10 små negerpojkar, läste om tjuvaktiga zigenare, snedögda kineser...homosexualitet var en sjukdom...

Att skolan nu, politiker, media ändrat sin uppfattning, vad som är rätt och fel, vad man ska tycka, och tycker du instinktivt något annat är du rasist.

Att Sd nu har starka invändningar mot flykting och invandrarpolitiken, ja det gör dem nog till rasister enligt media och den norm vi nu uppfostrar våra barn.

Det var inte bättre förr, men ändå kan jag längta tillbaka till den tiden, när vi hissade vår svenska flagga, hade skolavslutning i kyrkan, aldrig sett en moske eller hört talas om halalslakt....

Jo, det var bättre förr!

Fy fan, jag började nästan gråta i slutet!
2011-12-15, 14:37
Medlem
waters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av predditor
Båten Sverige tar utan problem 100.000.000 sittande med gott om utrymme för benen.
ja, just det och alla (det bör vara få) som inte är entreprenörer och inte platsar i någon yrkeskategori är det ju bara att sätta på välfärd.
2011-12-15, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Om nu de svenskarna skulle ha väldigt starka skäl till att fly Sverige: extrem fattigdom; förtryck; förföljelse; svält och så vidare, samt att Somalia har en så pass fast struktur, välfärd och utrymme att det är möjligt att härbärgera de svenska flyktingarna så ja! Varför inte?

Ja jag är säker på att Svenskar skulle kriga runt där som galna tuppar, våldta de somaliska kvinnorna, personråna folket och gå runt med tröjor där det står "2030 tar vi över!!"
2011-12-15, 15:30
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbergstrom
Kan börja med att jag inte är vänster och inte höger och inte center så ni behöver inte hoppa på mig för det.

Många här frågar sig hela tiden varför SD kallas rasister? Nu ska jag förklara varför

"Rasism är inte när man säger; Alla från Somalia pratar skithögt på bussen och luktar illa, alla kineser är skitsmarta, alla zigenare snor allting och alla från Afghanistan är våldsbenägna"

MEN det är rasism att säga att de personerna är mindre värde pga en personlig fördom.

Och det är ju faktiskt precis det SD gör? Inte bokstavligt talat såklart, men hela grejen med "Mitt land och ditt land" är ju en tanke som enkelt skapar rasism, därav anser också många från vänstern att Nationalism är rasistiskt. Tyvärr, för jag är själv en glad patriot som vill kunna älska mitt land precis som ni.

Så att inte vilja ta in fler invandrare till "sitt" land är ju ganska rasistiskt, även om man vill sin nations bästa. Det är ju faktiskt en sorts av ned-värdering att säga "Du får inte tillgång till detta landet då du är av en annan ras, detta landet tillhör inte dig" och när en ned-värdering inkluderar ordet ras, ja det är då det är rasism. Sen gör det ju självklart inte bättre att SDU hade konferens tillsammans med det Italienska Lega Nords ungdomsparti som OFFENTLIGT på deras hemsida står öppet och heilar, men värre är väl att SDU beskriver att de hade mötet för att "Finna inspiration" från andra ungdomspartier i Europa. (Detta var förövrigt i somras)

Sen är självklart de länder som inte vill ha in oss Kaukasier i deras nationer också rasister om man utgår från samma tanke, och jag säger inte heller att jag är emot denna sorts av rasism, men många av er här ställer (Iallafall enligt mig) väldigt ofta frågan varför SD anklagas för rasism. Nu fick ni svaret.
Nu blir jag fan förbannad.
Du är lika jävla kass som övriga medier är på att rapportera sanningen.

Sverigedemokraterna HAR ALDRIG SAGT ATT MAN SKA STOPPA INVANDRINGEN.
Kan ni jävla SD-motståndare inse det någon gång?

De vill komma ner till samma nivåer som övriga skandinaviska länder.

Sverigedemokraterna driver en mer human flyktinpolitik i och med att de vill hjälpa folket på plats.
Inte plocka hit en av hundra och skita i resten som sker idag.
2011-12-15, 16:00
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopSecret
Tänk dig att du kan hjälpa 200 000 utsatta människor på plats istället för 10 000 här hemma i Sverige. SD är det enda humana partiet i Sverige.

Du däremot är en ond person som inte kan blicka utanför Sveriges gränser.
Krig och konflikter löser sig om man kastar lite pengar på dom?

Citat:
Ursprungligen postat av dQJQb
Haha okej jag hade tänkt att fortsätta på det här med "båt-spåret", men det blev så dumt, ologiskt och löjligt så jag släpper det.

Man kommer iallafall aldrig kunna "rädda världen" om man bara tar en liten grupp från problemet istället för att leta upp problemet och göra någonting åt det där på plats, vi kan kalla det att "täppa igen hålet på de sjunkande båtarna", detta hjälper mest människor och alla vinner på det i längden.

Jag är human och menar att vi ska bidra i den mån vi klarar av för att försöka göra världen till en bättre plats.
När jag säger "täppa igen hålet på de sjunkande båtarna", menar jag att vi måste bidra med pengar till utsatta områden för att de ska få fungerande rättsväsenden, utbildning, inte minst akuta förnödigheter, sätta press på statsregimer för att styra det i en mer jämställd och rättvis riktning och självklart finns det ännu mer områden det behövs hjälp på, men detta är några utav de viktigaste.
Bara sedan 1990-92 har antalet som lever på svältgränsen ökat med 80 miljoner, TROTS att Sverige har "lekt hjältar". "källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Starvation"

Men du Salford verkar inte vara ute efter att hjälpa så många människor som möjligt utan du vill bara hjälpa dem genom låta de komma till Sverige(Och ja självklart ska vi hjälpa de i akut skyddsbehov och då främst olika former av förföljese, men idag är endast 5 - 10 % av de som kommer till Sverige i den situationen).
Och du vet varför det ena försämrar det andra (Hjälpa människor genom att låta de invandra kontra hjälpa de på plats).
Källor som gör att man får en hint av vad jag menar:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/utrikesfodda-har-blivit-storsta--gruppen-fattiga
http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-utlandsfodda-pa-gymnasiet
Översikt på olika undersökningar där man kollar vad invandringen kostar

Du är en bra människa Salford, men ibland tror jag att du har lite svårt att tänka om för att du vill bevara din stolthet, du är helt enkelt för "stolt" för att erkänna att din åsikt kanske kan vara fel sätt att tackla problemen på.

Jag har sett sig skriva saker som att du i princip hatar SD och inte ens skulle umgås med någon som stod ens i närheten utav deras åsikter. Men jag står för att jag sympatiserar med SD på vissa områden, och om du då ser ner på mig pga av det är det ju väldigt olyckligt, men hoppas att du någon gång kommer kunna se saker från ett annat perspektiv.

// Adam
Återigen så anser jag inte att man bara kan skänka pengar och lösa konflikterna som flyktingarna kommer ifrån. När det gäller svält och fattigdom i fungerande länder så är det ett bra alternativ dock. Men att skicka pengar som enda lösningen är ju snarare som att stå och hiva vatten ur båten medan den har massa hål. Temporär lösning och alternativet att rädda människorna ur båten blir därför bättre. Men SD och liknande producerar ju en massa tabeller där man grovt förenklar och säger "såhär mycket hade vi kunnat hjälpa i Afrika om vi inte hade invandring". Alla invandrare är inte svältande barn som behöver välling, man skickar inte bara pengar ner och så får dom pengarna och mår bra.
Vet att SD vill dra sig ur Afghanistan men hur skall den situationen lösas med bistånd? SD är ju USA vänliga som startade det kriget och konflikten.

Sen så säger du det själv att flyktingar är bara runt 10% av invandringen. Dom andra delarna består av studenter, personer som rör sig inom EU och liknande. Att tala om ett massinvandring i dessa sammanhang blir felaktigt och jag tycker inte att Sverige skall öppna alla gränser. Anser dock att minska invandringen kraftigt för att istället skänka pengar till konfliktområden inte kommer ha en positiv verkan.

Respekterar att du är artig i din framtoning och håller god ton. Men jag känner inte igen mig i påståendet att jag skulle ha en stolthet som förblindar mig. Det är sant att lösningen att ta hit flyktingar inte gör mycket för den stora hela befolkningen av dom utsatta men det är en garanti som räddar livet på många.

Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Du tror alltså att deras politik bygger helt på rasmoraliska motiveringar och rasism?
Det är snarare så att dom ser oss svenskar som en familj (även de svenskar med andra hudfärger än vita) där etnicitet inte spelar någon roll och att vår familj alltid går före andras familjer (t.ex. familjen "Kina", "Italien", "USA" eller "Irak").
Jag anser att SD försöker ta sig så långt ifrån begrepp med stigman dom kan. Sen försöker dom också underminera begreppen som alltid följt dom. Att nu säga att vissa "kulturer" inte passar sig i Sverige är deras passande omskrivning. Att kalla invandrare för nedsättande ord, se problem och orsak till kriminalitet i folks etniska bakgrund eller genetik anser jag vara rasistiskt. Bara för att SD inte har "Vi anser negrer vara mindre värda" som punkt ett i partiprogrammet så betyder det inte att dom inte är rasister.

Ansiktet utåt säger att SD har nolltolerans mot rasism sen så säger SD-politiker liknande citat gång på gång:
”Under många tusentals år har negern kunnat softa i värmen, käka lite bananer, våldta nån förbipasserande kvinna eller unge, slåss med andra negerhannar och äta upp dem, spela lite trumma, springa omkring lite, fånga nån antilop, käka lite bananer, knulla lite, berusa sig på jästa frukter eller örter, osv. Så har det hållit på under årtusendena utan att något evolutionärt tryck i form av miljöfaktorer har tvingat negern att utvecklas i en annan riktning.”

Citat:
Ursprungligen postat av löken69
Salford !!! Kan du inte svara på till vilket pris invandringen ska ske på istället ... det är juh det han menar!! Alltså hur mycket sämre ska skolan tex bli innan vi fattar. Invandrare fyller skolor till bredden och drar ner betyg och kunskaper för alla, detta händer juh redan och det blir fan inte bättre.

Dom går rakt in i vår välfärdskarusell som våra föräldrar och deras föräldrar jobbat ihop.
Visst vi behöver arbetskraft kanske men vad kostar det att fylla vårt land med parasiter..... det måste finnas gränser !

kram på dig
Löken !!!
Om vi inte hade haft några invandrare så hade vi haft en annan underklass. Den har och kommer alltid gå i samma spår, vara kriminell, har dåliga betyg, vara i behov av hjälp och så vidare. Just nu har vi invandrare som man ofta kan se fysisk skillnad på och då blir effekten mycket starkare och det associeras lätt(med hjälp av lite skrämselpropaganda) att det är något med just invandrare som är problemet. Dom till hör den fattiga underklassen som alltid varit överrepresenterad bland brott, dåliga betyg och beroende till bidrag. Det och inte någon genetisk defekt anser jag vara orsaken.
2011-12-15, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet1
Men det är inte 300 st i båten utan 11000 och om man plockar på 4 invandrare till så kommer skeppet och sjunka,

Hur får du det till det? Till ytan är Sverige Europas 5e största land, samtidigt har vi ett väldigt lågt befolkningsantal jämfört med andra länder, så plats finns det absolut. Och vi har inte heller dålig ekonomi så varför skulle inte Sverige kunna försörja mer invånare??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in