Citat:
Ursprungligen postat av TopSecret
Tänk dig att du kan hjälpa 200 000 utsatta människor på plats istället för 10 000 här hemma i Sverige. SD är det enda humana partiet i Sverige.
Du däremot är en ond person som inte kan blicka utanför Sveriges gränser.
Krig och konflikter löser sig om man kastar lite pengar på dom?
Citat:
Ursprungligen postat av dQJQb
Haha okej jag hade tänkt att fortsätta på det här med "båt-spåret", men det blev så dumt, ologiskt och löjligt så jag släpper det.
Man kommer iallafall aldrig kunna "rädda världen" om man bara tar en liten grupp från problemet istället för att leta upp problemet och göra någonting åt det där på plats, vi kan kalla det att "täppa igen hålet på de sjunkande båtarna", detta hjälper mest människor och alla vinner på det i längden.
Jag är human och menar att vi ska bidra i den mån vi klarar av för att försöka göra världen till en bättre plats.
När jag säger "täppa igen hålet på de sjunkande båtarna", menar jag att vi måste bidra med pengar till utsatta områden för att de ska få fungerande rättsväsenden, utbildning, inte minst akuta förnödigheter, sätta press på statsregimer för att styra det i en mer jämställd och rättvis riktning och självklart finns det ännu mer områden det behövs hjälp på, men detta är några utav de viktigaste.
Bara sedan 1990-92 har antalet som lever på svältgränsen ökat med 80 miljoner, TROTS att Sverige har "lekt hjältar". "källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Starvation"
Men du
Salford verkar inte vara ute efter att hjälpa så många människor som möjligt utan du vill bara hjälpa dem genom låta de komma till Sverige(Och ja självklart ska vi hjälpa de i akut skyddsbehov och då främst olika former av förföljese, men idag är endast 5 - 10 % av de som kommer till Sverige i den situationen).
Och du vet varför det ena försämrar det andra (Hjälpa människor genom att låta de invandra kontra hjälpa de på plats).
Källor som gör att man får en hint av vad jag menar:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/utrikesfodda-har-blivit-storsta--gruppen-fattiga
http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-utlandsfodda-pa-gymnasiet
Översikt på olika undersökningar där man kollar vad invandringen kostar
Du är en bra människa
Salford, men ibland tror jag att du har lite svårt att tänka om för att du vill bevara din stolthet, du är helt enkelt för "stolt" för att erkänna att din åsikt kanske kan vara fel sätt att tackla problemen på.
Jag har sett sig skriva saker som att du i princip hatar SD och inte ens skulle umgås med någon som stod ens i närheten utav deras åsikter. Men jag står för att jag sympatiserar med SD på vissa områden, och om du då ser ner på mig pga av det är det ju väldigt olyckligt, men hoppas att du någon gång kommer kunna se saker från ett annat perspektiv.
// Adam
Återigen så anser jag inte att man bara kan skänka pengar och lösa konflikterna som flyktingarna kommer ifrån. När det gäller svält och fattigdom i fungerande länder så är det ett bra alternativ dock. Men att skicka pengar som enda lösningen är ju snarare som att stå och hiva vatten ur båten medan den har massa hål. Temporär lösning och alternativet att rädda människorna ur båten blir därför bättre. Men SD och liknande producerar ju en massa tabeller där man grovt förenklar och säger "såhär mycket hade vi kunnat hjälpa i Afrika om vi inte hade invandring". Alla invandrare är inte svältande barn som behöver välling, man skickar inte bara pengar ner och så får dom pengarna och mår bra.
Vet att SD vill dra sig ur Afghanistan men hur skall den situationen lösas med bistånd? SD är ju USA vänliga som startade det kriget och konflikten.
Sen så säger du det själv att flyktingar är bara runt 10% av invandringen. Dom andra delarna består av studenter, personer som rör sig inom EU och liknande. Att tala om ett massinvandring i dessa sammanhang blir felaktigt och jag tycker inte att Sverige skall öppna alla gränser. Anser dock att minska invandringen kraftigt för att istället skänka pengar till konfliktområden inte kommer ha en positiv verkan.
Respekterar att du är artig i din framtoning och håller god ton. Men jag känner inte igen mig i påståendet att jag skulle ha en stolthet som förblindar mig. Det är sant att lösningen att ta hit flyktingar inte gör mycket för den stora hela befolkningen av dom utsatta men det är en garanti som räddar livet på många.
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Du tror alltså att deras politik bygger helt på rasmoraliska motiveringar och rasism?
Det är snarare så att dom ser oss svenskar som en familj (även de svenskar med andra hudfärger än vita) där etnicitet inte spelar någon roll och att vår familj alltid går före andras familjer (t.ex. familjen "Kina", "Italien", "USA" eller "Irak").
Jag anser att SD försöker ta sig så långt ifrån begrepp med stigman dom kan. Sen försöker dom också underminera begreppen som alltid följt dom. Att nu säga att vissa "kulturer" inte passar sig i Sverige är deras passande omskrivning. Att kalla invandrare för nedsättande ord, se problem och orsak till kriminalitet i folks etniska bakgrund eller genetik anser jag vara rasistiskt. Bara för att SD inte har "Vi anser negrer vara mindre värda" som punkt ett i partiprogrammet så betyder det inte att dom inte är rasister.
Ansiktet utåt säger att SD har nolltolerans mot rasism sen så säger SD-politiker liknande citat gång på gång:
”Under många tusentals år har negern kunnat softa i värmen, käka lite bananer, våldta nån förbipasserande kvinna eller unge, slåss med andra negerhannar och äta upp dem, spela lite trumma, springa omkring lite, fånga nån antilop, käka lite bananer, knulla lite, berusa sig på jästa frukter eller örter, osv. Så har det hållit på under årtusendena utan att något evolutionärt tryck i form av miljöfaktorer har tvingat negern att utvecklas i en annan riktning.”
Citat:
Ursprungligen postat av löken69
Salford !!! Kan du inte svara på till vilket pris invandringen ska ske på istället ... det är juh det han menar!! Alltså hur mycket sämre ska skolan tex bli innan vi fattar. Invandrare fyller skolor till bredden och drar ner betyg och kunskaper för alla, detta händer juh redan och det blir fan inte bättre.
Dom går rakt in i vår välfärdskarusell som våra föräldrar och deras föräldrar jobbat ihop.
Visst vi behöver arbetskraft kanske men vad kostar det att fylla vårt land med parasiter..... det måste finnas gränser !
kram på dig
Löken !!!
Om vi inte hade haft några invandrare så hade vi haft en annan underklass. Den har och kommer alltid gå i samma spår, vara kriminell, har dåliga betyg, vara i behov av hjälp och så vidare. Just nu har vi invandrare som man ofta kan se fysisk skillnad på och då blir effekten mycket starkare och det associeras lätt(med hjälp av lite skrämselpropaganda) att det är något med just invandrare som är problemet. Dom till hör den fattiga underklassen som alltid varit överrepresenterad bland brott, dåliga betyg och beroende till bidrag. Det och inte någon genetisk defekt anser jag vara orsaken.