Flashback bygger pepparkakshus!
2013-04-22, 19:07
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GesusPettersson
Visst är det galet underligt att INGA INGA mördade eller försvunna personers "andar" vill göra sig hörda och hjälpa till att lösa tex olösta mord och hitta försvunna personer/kroppar och lösa det så deras anhöriga kan få frid. Inga oskyldiga skulle behöva sitta fängslade och mördare skulle kunna straffas för morden. Arvstvister skulle kunna lösas, så att inte familjer blir ovänner för resten av livet med mera med mera sorg och tragik som skulle kunna undvikas då... Vi snackar här om flera flera miljoners "andar"

MEN, tydligen "VILL" inga döda komma igenom och förmedla sådant som verkligen kan vara till sjukt mycket nytta. Just dom miljoners miljoner dödas andar DOM kommer aldrig igenom..!

Nej, dom som "vill" komma igenom dom berättar att man har köpt ny bil, eller reparerat den gamla, eller ska reparera den, eller byta däck på den... Och för att "bevisa" att det är döda som förmedlar så klämmer dom in att någon har fyllt år och har födelsedag, eller ska ha födelsedag. Alternativt att någon ska till tandläkaren, eller har varit hos tandläkaren..!

Allvarligt..?

Svaret är otroligt enkelt för de som upptäckt andevärlden, och otroligt oförståeligt för skeptiker.

ANDLIG UTVECKLING! ALLT det goda som sker ska ske, ALLT det onda som sker ska ske. Alla själar ska/kommer nå sitt högre jag, och det kan ENDAST ske genom att gå igenom himmel OCH helvete. Många jordeliv går alla själar igenom, hur märkligt det än låter.

Jag har sagt det 100 ggr snart, ni som inte tror på andevärlden ÄR unga, nyanlända själar. Därför tror ni inte på det här.

Men lugn, det är som det ska! Med tiden kommer även ni vakna och utveckla en klarare, renare syn på det andliga. Det gör ALLA till slut. Men alla ska/kan inte vara upplysta om andevärlden från början. Innan varje själ stiger ner på jorden för nästa liv, förutbestämmer man vilken typ av liv och förutsättningar man kommer ha. Motgångar, medgångar om man ska dö i tidig ålder, sen ålder, av sjukdom eller rentutav mördad. Eller DU kanske själv kommer mörda någon.

Allt det jag nämner är bara en bråkdel av allt som andevärlden innebär. Du väljer att antingen vara nyfiken eller skratta åt det. Välj precis vad du vill. Skrattar du åt det så är det inte dags för dig att upptäcka andevärlden just nu.

Ni kan försvara er hur mycket ni vill och idiotförklara de som talar om andevärlden. Men vi vet varför ni tvivlar och beter er som ni gör. Jag småler faktiskt när jag läser om allt som NI TROR att NI VET.

Jag har varit precis likadan som er. Tro mig.
Citera
2013-04-22, 19:35
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Ni kan försvara er hur mycket ni vill och idiotförklara de som talar om andevärlden. Men vi vet varför ni tvivlar och beter er som ni gör. Jag småler faktiskt när jag läser om allt som NI TROR att NI VET.

Men du? Här är det ju faktiskt DU som tror du vet. Nu kan jag inte tala för alla här, men jag personligen vet INTE. Vad jag VET är att inga som helst vetenskapliga eller ens "vanliga" bevis finns annat än personliga berättelser. Vad jag VET är väldigt många medier bevisats vara rena bluffar (vissa får ju för fan t.o.m. radiounderrättelser under seanserna).

Alltså, jag VET inte att andevärlden inte existerar. Jag VET att den inte är bevisad, och att de personliga berättelserna är ungefär lika mycket värda som begagnat dasspapper i bevissammanhang.
Citera
2013-04-22, 19:36
Medlem
Snorlyktans avatar
Det här med att småle är du inte ensam om, det försäkrar jag.
Senast redigerad av Snorlyktan 2013-04-22 kl. 20:23.
Citera
2013-04-22, 20:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Svaret är otroligt enkelt för de som upptäckt andevärlden, och otroligt oförståeligt för skeptiker.

ANDLIG UTVECKLING! ALLT det goda som sker ska ske, ALLT det onda som sker ska ske. Alla själar ska/kommer nå sitt högre jag, och det kan ENDAST ske genom att gå igenom himmel OCH helvete. Många jordeliv går alla själar igenom, hur märkligt det än låter.

Jag har sagt det 100 ggr snart, ni som inte tror på andevärlden ÄR unga, nyanlända själar. Därför tror ni inte på det här.

Men lugn, det är som det ska! Med tiden kommer även ni vakna och utveckla en klarare, renare syn på det andliga. Det gör ALLA till slut. Men alla ska/kan inte vara upplysta om andevärlden från början. Innan varje själ stiger ner på jorden för nästa liv, förutbestämmer man vilken typ av liv och förutsättningar man kommer ha. Motgångar, medgångar om man ska dö i tidig ålder, sen ålder, av sjukdom eller rentutav mördad. Eller DU kanske själv kommer mörda någon.

Allt det jag nämner är bara en bråkdel av allt som andevärlden innebär. Du väljer att antingen vara nyfiken eller skratta åt det. Välj precis vad du vill. Skrattar du åt det så är det inte dags för dig att upptäcka andevärlden just nu.

Kan du förklara vilka "ni" är i den fetmarkerade meningen?
Kan du även förära oss med vilken kunskap det är dessa "ni" tror sig besitta.

Hela din slutkläm bygger ju på det och det blir väldigt förvirrande när dessa fakta inte ges.
Citera
2013-04-22, 20:12
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan du förklara vilka "ni" är i den fetmarkerade meningen?
Kan du även förära oss med vilken kunskap det är dessa "ni" tror sig besitta.

Hela din slutkläm bygger ju på det och det blir väldigt förvirrande när dessa fakta inte ges.

Du tillhör kategorin nyfiken alltså?
Citera
2013-04-22, 20:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du tillhör kategorin nyfiken alltså?
???
???
Har det någon betydelse för svaret ???

Jag är en råateist och betraktar att det som folk hävdar finns som de inte kan belägga som snällast för att de uppfattat saker fel, över skalan till att de ljuger eller har en psykisk sjukdom.

Anledningen till att jag bryr mig om frågor som detta är mitt stora intresse i idéhistoria.
Försöker förstå hur idéer uppstår och sprider sig.

Nå så, ska du svara på frågan nu?
Citera
2013-04-22, 20:21
Medlem
constants avatar
Citat:
"Vi" tror inte vi vet, jag tror du missförstår: När vi ifrågasätter så är det just vad vi gör. "Vi" säger att det saknas evidens, att ingen kan påvisa att det finns något paranormalt etc, men "vi" påstår inte att vi vet. Det gör däremot du, du hävdar att du har sanningen och att "vi" som inte förstår mer eller mindre är förtappade.

Försök förstå vad skepticism är istället för att bubbla på med vad du vet och dina underbara upplevelser.
Citat:
Möjligt, men eftersom du inte verkar veta vad skepticism är så tvivlar jag.

Kan vi återgå till Terry Evans nu?
Senast redigerad av constant 2013-04-22 kl. 21:02.
Citera
2013-04-22, 20:37
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Du får ursäkta mig. Du pratar så osammanhängande så jag blir trött av vad det nu kan vara som du nu försöker förmedla i din text. Försök igen! Så hoppas vi det går bättre.

Okej. Då går vi igenom inlägget bit för bit:

"Men du? Här är det ju faktiskt DU som tror du vet."
Här började inlägget. Det fastslår att det är du som tror dig sitta inne med sanningen.

"Nu kan jag inte tala för alla här, men jag personligen vet INTE."
Sedan undviker jag generaliseringar och talar om att jag inte säger att jag vet att andevärlden inte finns.

"Vad jag VET är att inga som helst vetenskapliga eller ens "vanliga" bevis finns annat än personliga berättelser."
Här tar jag en snabb sammanfattning av rådande vetenskapliga konsensus gällande andevärlden och medier; att bevis saknas. Det håller du med om? Om inte har du chansen att bidra med några spännande vetenskapliga artiklar som påvisar existensen av andevärlden.

"Vad jag VET är väldigt många medier bevisats vara rena bluffar (vissa får ju för fan t.o.m. radiounderrättelser under seanserna)."
Ännu en sammanfattning; jag vet att många medier är bluffar. Det är bevisat, och t.o.m. många troende här har tillstått att så är fallet.

"Alltså, jag VET inte att andevärlden inte existerar."
Här upprepar jag att jag inte vet att andevärlden inte existerar. Det är liksom svårt att bevisa en negation.

"Jag VET att den inte är bevisad, och att de personliga berättelserna är ungefär lika mycket värda som begagnat dasspapper i bevissammanhang."
Vad man däremot kan veta är att det saknas vetenskapliga bevis för att andevärlden finns, och att personliga bevis är totalt meningslösa som bevis.

Sådär. Är det fortfarande för komplicerat för dig får du meddela mig, så sänker jag nivån ytterligare. Om inte får du gärna bemöta mina argument istället för att fjanta dig.
Citera
2013-04-22, 20:41
Medlem
Snorlyktans avatar
Rent allmänt är det här rätt symptomatiskt. En troende kommer in, radar upp bevisen han/hon anser sig sitta inne med, gärna kryddat med högfärdigt överlägsna slutklämmar i stil med "jag tycker synd om er" eller "jag småler åt er", och när bevisen ifrågasätts går diskussionen genast över i OT eller slingrande, intetsägande svar.

Sedan gnäller människan när dennes motdebattanter blir irriterande och börjar driva med honom/henne.
Citera
2013-04-22, 20:51
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
EDIT: Därför att om "själpoolen" skulle bli tom så skulle inga människor födas.Någon mekanism borde följaktligen se till att inga andar får hänga kvar och "slacka" då det utgör ett potentiellt hot mot hela mänskligheten.

Visste inte att "själpoolen" involverade extraterrestriellt liv.Snyggt parerat!
Har du något exempel på någon som minns ett tidigare liv på en annan planet?

Så risken finns att människosläktet helt enkelt dör ut om "den andra sidan" ter sig mer lockande än att återvända till "mainstreamvärlden" med allt elände vår värld innebär?
Detta är verkligen ett skrämmande och sannolikt scenario eftersom samtliga andar som någonsin tillfrågats uppges ha det väldigt bra på "andra sidan".Frågan är varför de skulle återvända till jordelivet bara för att prova på polio,barncancer och sinnessjukdom enbart för att bredda erfarenheten när de kan leva ett problemfritt liv där enbart enstaka medium stör lugnet?

Det här har hamnat fruktansvärt off topic men jag finner dina frågor/funderingar värda att besvara.

Idén om att poolen med 's.k' själar eller entiteter regleras är långt ifrån ny. Det tycks finnas gränser för vad som är rimligt och en reglering eller åtstramning kan verka genom sänkt barnafödsel ('välfärdsproblem') eller andra mindre mysiga alternativ ('tredje världen'-problem). Märk att dessa åtgärder varken är absoluta eller satta i sten och lika fluktuerande som vatten i individuella fall.

Poolen av entiteter för återfödsel är, som du kanske kommer att märka, ett omdiskuterat ämne. Jag är osäker på hur mycket 'parering' som gäller angående att entiteter från elsewhere inkarnerar här. Det jag vet är att jag träffat s.k. 'friska människor' som i konfidentialitet hävdat att de ej kommer härifrån men att de glömt det mesta vid födsel. Vad som får människor att berätta dylikt för mig kan man fundera över men jag är van vid att folk öppnar upp sig om de mesta knepiga historier. Mig veterligen finns det folk här på forumet som börjat komma ihåg tidigare planeter/varande. Däremot får du fråga dem om detaljer.

Den risken finns ej som du ser det. I inkarnerat tillstånd tvingas vi utveckla oss själva, lära och skaffa erfarenheter som vi aldrig skulle kunna få post/preinkarnerat. Hade vi kommit ihåg allting från start skulle vi heller inte ta till oss erfarenheter som vi föresatt oss.

Sen är 'andra sidan' inte heller slutet utan det finns mycket mer bortom. Här kan jag inte hänvisa eller gå in i någon som helst detalj då saken än är bortom min greppförmåga. Allt jag vet är att vårt oändliga varande återspeglar en oändlighet som för oss är outforskad ännu.
Citera
2013-04-22, 20:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Rent allmänt är det här rätt symptomatiskt. En troende kommer in, radar upp bevisen han/hon anser sig sitta inne med, gärna kryddat med högfärdigt överlägsna slutklämmar i stil med "jag tycker synd om er" eller "jag småler åt er", och när bevisen ifrågasätts går diskussionen genast över i OT eller slingrande, intetsägande svar.

Sedan gnäller människan när dennes motdebattanter blir irriterande och börjar driva med honom/henne.
Eller så förlorar det helt läsförmågan och slutar svara...
Citera
2013-04-22, 21:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Innan varje själ stiger ner på jorden för nästa liv, förutbestämmer man vilken typ av liv och förutsättningar man kommer ha. Motgångar, medgångar om man ska dö i tidig ålder, sen ålder, av sjukdom eller rentutav mördad. Eller DU kanske själv kommer mörda någon.

Hhinduismen anser ju att allt du gör här i livet påverkar din karma och vad du kommer att återfödas till etc, det är ju nästan precis tvärtemot vad du säger om jag förstår rätt. Enligt dig är allt bestämt redan när vi föds. Då kan vi alltså inte påverka ett iota här i jordelivet? Vad vi än tar oss till är det lika meningslöst eftersom det ändå inte är vi som gör det, utan endast en predestination.?
Bekvämt, då kan jag berätta för frugan imorgon att jag skiter i disken och tar en öl istället - det är inte mitt fel det bara skulle bli så enligt andarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in