2011-04-20, 05:51
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Fy fan alltså, skolmaten år 1-6 känns ju som en bidragande faktor till att småungar är kräsna. Jag kan fortfarande knappt äta potatisgratäng.

Tyvärr så är nog skolmaten en starkt bidragande orsak till att många ungdomar blir kräsna även senare i livet. När mat tillagas med fokus på kvantitet istället för kvalitet blir det sällan bra. Det verkar som om de flesta har dåliga erfarenheter av just skolmaten.
Citera
2011-04-20, 05:54
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
På låg- och mellanstadiet var matsalen så ingrodd med lukten av kokt fisk att man knappt kunde avgöra på den när dylik rätt serverades. Den skolan hade för övrigt inget eget kök, allt tillagades centralt och varmhölls flera timmar och mattanterna hade uppenbarligen ursprung i SS eller liknande organisation som de kommenderade eleverna att äta mer av allt.

De flesta verkar ha erfarenhet av både dålig skolmat och sura mattanter. Vet när en klasskompis sa om pulvermoset: "Det här duger ju inte ens att tapetsera med".

Matkärringen: "Duger de inte kan du gå på restaurang å äte!"
Citera
2011-04-20, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Tyvärr så är nog skolmaten en starkt bidragande orsak till att många ungdomar blir kräsna även senare i livet. När mat tillagas med fokus på kvantitet istället för kvalitet blir det sällan bra. Det verkar som om de flesta har dåliga erfarenheter av just skolmaten.
Jamen vafan alla minns ju. Torsk med hollandaisesås t.ex. Så jävla gott förmodligen, om man fick äta rätten som den skulle vara. I skolan var det smaksatt sperma med wellpapp till. Skolan kan förstöra allt. Jag vet bara att skolmaten SUGER och det säger jag i egenskap av någon som gillar att laga mat.

Jag har ingen trovärdighet.
Citera
2011-04-20, 12:24
Medlem
hejaklacksledares avatar
Broccolisoppa
Korvslants-gryta
Sour cream biffar

Var nog mina favoriter. Under gymnasiet åt jag ganska sällan i skolmatsalen eftersom jag hade råd att äta ute varje dag. Det var najs!
Citera
2011-04-20, 13:09
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag kan än idag inte äta leverbiffar p.g.a skolan

Men...deras panerade fisk med remouladsås var världsklass!
Citera
2011-04-20, 22:45
Medlem
Festerdays avatar
Skinksås Melba med nån förjävligt överkokt pasta. Men fy fan vad jag åt!
Citera
2011-04-20, 23:29
Medlem
MrHumpes avatar
Gick dagis, förskola, lågstadie och mellanstadie på en skola med endast runt 50 elever. Bor en bit ut på landet, därav det låga antalet elever.

Skolmaten därifrån kan nog beskrivas som himmelsk. Kommer inte ihåg någonting som var riktigt äckligt, faktiskt. Förutom den där currykycklingen som det pratas om här i tråden.

Världsklass var deras panerade rödspättor med remoulad, potatis och citron. Fyfan, hade kunnat döda för att få äta det igen. Spaghetti och köttfärssåsen var även den i världsklass, som så många andra nämnt!

En liten grej bara, kommer alla här ihåg pizzan man fick i skolan? De var utskärda i fyrkanter utifrån en stor deg och såg nästan bara ut att innehålla ett tjockt lager krydda, men de var HIMMELSKT goda! Är det någon som tror de kan fixa fram en bild på en sådan skapelse om det nu är samma ni fick? Jag fick sjuka cravings nu efter min gamla skolmat..
Citera
2011-04-21, 20:47
Medlem
FittLisas avatar
Saknar skolmaten och mattanterna fick ofta oförtjänt dåligt bemötande från alla bortskämda snorungar. Där stod de och slavade i köket och möttes av gnäll som tack för mödan.

Ni 90-talister kanske tror att jag ljuger men det fanns en gång ett Sverige där skolmaten inte kostade något. Vad terminsavgiften ligger på idag vet jag inte men den tycks ju stiga för vart år som går. Mat som redan är betald via skattsedeln.

I min skola hade vi alltid två olika rätter att välja på. En salladsbar och ett bord med bröd och smör. Dryck fanns som mjölk, äpplejuice, apelsinjuice och lingondryck. Ofta fick vi efterätt i form av nyponsoppa med mandelbiskvier eller våfflor med grädde.
Under 90-talet blev det bara en rätt som serverades. Vissa delar av den andra rätten återkom dock under ökat krav från vegetarianer och muslimer. Något som nu även på vissa håll i landet kommer ersätta huvudrätten där allt ska vara kosher/halal.

Jag gillade mest fisken. På den tiden det fanns rikligt med torsk i våra nu utfiskade och förstörda hav fick vi torskpanetter, garnerat med en skvätt citron, med potatis och någon kall sås.
Efter att jag hade slutat skolan och maten fortfarande var gratis brukade jag smyga ner till gymnasiet och käka. Jag dövade mitt samvete av denna stöld genom att så mycket mat ändå slängs vid dagens slut.

Mot slutet av skolan när pengarna i riket började sina och det gjordes försök till att föda upp oss med slaktavfall så återkom ofta det mest fruktansvärda av allt. Levern.

Det mest vidrigaste jag ätit var mjölkkokad lever. Hur kan man ens komma på ett sådant djävulskt ondskefullt tillagningssätt av en redan vidrig huvudingrediens om inte enbart för att stilla något slags sjukt begär av sadism? En annan gång var det en såkallad viltgryta där man av strategiska skäl inte hade skrivit ut vad den innehöll. Mig lurade dem inte, å nej. Jag kände igen doften av den där förbannade och vedervärdiga substansen som ger smakupplevelser för den mindre vetande av lovecraftiansk fasa.

Isterband har jag aldrig förstått mig på. Ett korvskinn av kevlar man försöker skära i och resulterar i att en köttmassa sprutar ut i en hög brevid som inte heller smakar särskilt gott.
Senast redigerad av FittLisa 2011-04-21 kl. 20:58.
Citera
2011-04-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
I min skola hade vi alltid två olika rätter att välja på. En salladsbar och ett bord med bröd och smör. Dryck fanns som mjölk, äpplejuice, apelsinjuice och lingondryck. Ofta fick vi efterätt i form av nyponsoppa med mandelbiskvier eller våfflor med grädde.
Då hade du ju det bättre än vi. När pasta med laxsås är så äcklig inte ens lärarna äter den, då är något fel.
Citera
2011-04-22, 23:29
Medlem
Någon som vet vilka fiskpinnar man använde sig av? Dom va relativt stora minns jag iaf och sjukt goda
Citera
2011-07-03, 15:26
Medlem
Era minnen av skolmaten -bra som dåliga

Hur minns ni er skolmat? Jag kommer ihåg att i grundskolan (80-talet) fick vi bara skal på potatisen, sommar som vinter... Himla gissel för en 8-åring att skala den.
Minns även att jag våndade mig så för köttsoppan att mamma en gång lät mig vara hemma från skolan den dagen för jag hade sån ångest (vi var alltid tvugna att ta en portion på min skola och inte slänga)....
Citera
2011-07-03, 15:33
Medlem
Fick bara bra skolmat, det var dagens höjdpunkt när man skulle gå och äta.

Några favoriter som jag kommer ihåg.

#Gorbys piroger (Ugnsvärmda och blev då lite knapriga i kanten) och pizza sallad, Mums.
#Pasta och skinksås
#Blodpudding med potatisbullar och lingonsylt. Serverades alltid med juice till.

Ärtsoppan med pannkakor var också gott.

Det enda jag inte uppskattade som jag kommer ihåg var nog den överkokta torsken med vit sås med ägg i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in