2011-12-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowleopard033
Och du "adolfhitler", vadå importkvinna? Var inte det lite väl nedvärderande?
Tack för ordet.
Det kan det vara, beroende på vad man lägger in i begreppet. Det sitter så att säga i betraktarens ögon! Tänkte jag skulle leka lite med begreppen. Till ex kvinnojourerna använder flitigt den terminologin när det handlar om fruar från ex. Thailand. Fast då är det inte nedvärderande utan uttryck för en insikt om "patriarkalt förtryck"! Men samma terminologi kanske inte är applicerbar när det gäller människor från västländer... Eller när det gäller en läkare... Fuentes kanske inte ens ses som "invandrare"...
Något importerat kan ju också vara bättre än det inhemska!
Citera
2011-12-31, 19:03
Medlem
Citat:
Om man nu ska tro på kvinnans berättelse (vilket jag väljer att göra till 100%) så har alltså den här läkaren missbrukat både alkohol och narkotika i 15 år och dessutom misshandlat två vuxna kvinnor plus sin egen dotter.

Ja, den hade han gjorde. Det finns en sjuksköterska som känner hans första sambo. Han hade misshandlat henne också. Varför tillåter socialstyrelsen honom att skriva sin egen narkotika?
Citera
2012-01-01, 13:41
Medlem
Tack "Viskan"!!

Det du skriver späder ju bara på min redan starka övertygelse om att kvinnans berättelse är sann. När jag läste Laura Lenhards första blogg http://korturl.com/lenhard1 så hade jag svårt att tro på det som stod där. Citat:

"...The father is a rehabilitation medicine doctor in Boras Sweden and has been addicted to synthetic codiene and codeine off and on for 17 years, abused alcohol for at least 15 years, hit his daugher, threw his son on the floor, beat the mother of his daughter and the mother of his son and has been so depressed that he has not been able to work for several months at a time during the year, for more than 15 years..."

Hur kan något sådant här ha pågått under så lång tid frågade jag mig. Och utan att någon reagerat tidigare. Kanske någon gjort det men inte blivit trodd?? Vem vet. Ser nu att det också står att han slängt/kastat/släppt sin son i golvet. Så han har alltså redan börjat att ge sig på sin son? Förskräckligt!! Om man sedan läser vidare i Laura Lenhards uppföljande blogg http://korturl.com/lenhard2 så gör tydligen den här mannen allt han kan för att hindra kvinnan från att träffa sin son. Citat:

"...Magnus returned to Sweden with their son and did everything possible to limit contact with Sharon. Her son did not want to return to Sweden - now, on the phone he asks his mother why she is trying to take him from his father. When she asked Magnus why he would tell his son that, Magnus replied that…”What do you expect him to say”? So Magnus and his family block Sharon and are talking badly about her to their son who is not even 4 years old..."

Mannen verkar även få stöd från familjen. Vilken familj? Menas det dottern? Eller finns det fler idiotiska släktingar som blint stöttar honom? Ju fler gånger jag läser igenom allt om dessa händelser, desto mer förbannad blir jag. Och det här med att kunna skriva ut medicin till sig själv, hur är överhuvudtaget detta möjligt?? Till en viss gräns kan jag förstå att läkare har tillåtelse till detta. Men här är det frågan om kodein. Ett narkotikaklassat och beroendeframkallande ämne, som man kan läsa mer om på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kodein. Citat:

"...Alla preparat innehållande kodein är narkotikaklassade..."
"...Kodein är beroendeframkallande..."
"...Risken för beroende av kodein är mycket liten jämfört med tex. heroin eller morfin, men risken är ändå påtaglig, särskilt vid långtidsanvändning..."
"...Jämfört med de besläktade ämnena heroin och morfin, har kodein en mildare verkan, men kan fortfarande ge upphov till eufori vid högre doser..."

Det måste vara rena drömmen att som missbrukare kunna skriva ut narkotika till sig själv. Horribelt helt enkelt. Borde inte det inte vara så att en annan läkare skriver ut sådana här preparat. Visst, läkarna kan ju i det läget skriva ut preparat till varandra men det blir åtminstone lite svårare än vad det tydligen är idag. Finns det verkligen inte några varningssignaler för sådana här ämnen?? Helt otroligt i så fall.

Kan inte sluta tänka på att den stackars lille sonen just nu bor hos en missbrukare åtalad för grov kvinnofridskränkning. Det är en sjuk värld vi lever i.
Citera
2012-01-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det kan det vara, beroende på vad man lägger in i begreppet. Det sitter så att säga i betraktarens ögon! Tänkte jag skulle leka lite med begreppen. Till ex kvinnojourerna använder flitigt den terminologin när det handlar om fruar från ex. Thailand. Fast då är det inte nedvärderande utan uttryck för en insikt om "patriarkalt förtryck"! Men samma terminologi kanske inte är applicerbar när det gäller människor från västländer... Eller när det gäller en läkare... Fuentes kanske inte ens ses som "invandrare"...
Något importerat kan ju också vara bättre än det inhemska!

Du har rätt i att det beror på vad man lägger i begreppet men jag tror ju inte någon ser något positivt för sig när man använder det uttrycket. För mig, personligen, ser jag en sämre bemedlad kvinna som knullar sig till ett bättre liv.

Så verkar det ju inte riktigt vara i det här fallet. En läkare i USA tjänar väl sisådär fem gånger så mycket som en läkare här.
Citera
2012-01-03, 15:32
Medlem
Citat:
Det måste vara rena drömmen att som missbrukare kunna skriva ut narkotika till sig själv. Horribelt helt enkelt. Borde inte det inte vara så att en annan läkare skriver ut sådana här preparat. Visst, läkarna kan ju i det läget skriva ut preparat till varandra men det blir åtminstone lite svårare än vad det tydligen är idag. Finns det verkligen inte några varningssignaler för sådana här ämnen?? Helt otroligt i så fall.

Detta reagerar jag också på.. Hur i hela friden kan det få gå till så?

Hur törs socialstyrelsen låta en knarkande läkare att jobba? Om det nu kommer fram att någon dött för att killen var påverkad och Socialstyrelsen vetat om eller borde vetat om det.

Snacka om smaskensupplägg för UG eller dylika program.
Citera
2012-01-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propain74
Detta reagerar jag också på.. Hur i hela friden kan det få gå till så?

Hur törs socialstyrelsen låta en knarkande läkare att jobba? Om det nu kommer fram att någon dött för att killen var påverkad och Socialstyrelsen vetat om eller borde vetat om det.

Snacka om smaskensupplägg för UG eller dylika program.

Socialstyrelsen anser inte att missbruket, i sig, är problem nog. De är mer oroade ifall det drabbar patienterna. Sen tittar de aldrig längre tillbaka än två år. vad som än hänt innan dess bryr de sig inte om alls.
Citera
2012-01-07, 23:18
Medlem
Ja, det är förfärligt. Undrar hur stort problem det här med egenmedicinering av narkotiska preparat är egentligen?? Och så typiskt det är i vårt stelbenta och byråkratiska land att det ska behöva hända något innan saker och ting tas på allvar. Blir bara trött när jag tänker på det...
Citera
2012-01-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viskan50011
Socialstyrelsen anser inte att missbruket, i sig, är problem nog. De är mer oroade ifall det drabbar patienterna. Sen tittar de aldrig längre tillbaka än två år. vad som än hänt innan dess bryr de sig inte om alls.

Men... OM de nu vet om att han skriver ut till sig själv. Hur törs de riskera att han får hålla på alls? Det är ju bara en tidsfråga innan det händer något.. Mycket märkligt.

Citat:
Ja, det är förfärligt. Undrar hur stort problem det här med egenmedicinering av narkotiska preparat är egentligen?? Och så typiskt det är i vårt stelbenta och byråkratiska land att det ska behöva hända något innan saker och ting tas på allvar. Blir bara trött när jag tänker på det...

Jag det känns ju inget vidare att det finns läkare där ute som är påverkade under exempelvis operationer osv.

Jag begriper inte att det inte hålls koll på sådana här saker.
Citera
2012-01-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propain74
Men... OM de nu vet om att han skriver ut till sig själv. Hur törs de riskera att han får hålla på alls? Det är ju bara en tidsfråga innan det händer något.. Mycket märkligt.

Jag det känns ju inget vidare att det finns läkare där ute som är påverkade under exempelvis operationer osv.

Jag begriper inte att det inte hålls koll på sådana här saker.

Socialstyrelsen är inte intresserad av att ingripa mot en doktor som förskriver narkotiska preparat till sig själv. De är endast intresserade av huruvida intagandet av dessa preparat påverkar hans förmåga att praktisera sitt yrke. Den enda anledningen till att de skulle ingripa mot detta missbruk är om han skulle skada en patient och då måste patienten känna till denna skada och skriva en anklagan mot doktorn. Om de inte känner till hand psykologiskahistoria och hans drog och alkoholmissbruk så kanske de aldrig gör kopplingen mellan hans medicinska misstag och hans droger. Det är verkligen synd för han är inte den enda läkaren i Sverige som är beroende och om de inte är villiga att ändra sin policy så kan dessa beroendemänniskor fortsätta att utsätta patienterna för risk och det lämnar oss andra att fundera vad som hänt och varför. Innan denna blogg fanns så hade vi ingen aning om hans mentala tillstånd och sjukdom. De fanns de tillfällen när han kom till jobbet och luktade alkohol. Men nu vet vi varför han var borta från jobbet under januari och juli 2009. Det var för att han slog sin fru. Vi fattar inte hur han kan leva med sig själv med vetskapen om vad han har gjort. Nu ser vi på honom med andra ögon och förstår mer om honom också.
Citera
2012-01-19, 10:02
Medlem
6, 9 och 10 februari är det förhandling
Citera
2012-01-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsbergman
6, 9 och 10 februari är det förhandling
Tack så mycket! Vi väntar alla på slutresultatet. Sedan kan vi anställa någon som faktiskt arbetar istället för att ständigt vara sjukskriven.
Citera
2012-02-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viskan50011
Socialstyrelsen är inte intresserad av att ingripa mot en doktor som förskriver narkotiska preparat till sig själv. De är endast intresserade av huruvida intagandet av dessa preparat påverkar hans förmåga att praktisera sitt yrke. Den enda anledningen till att de skulle ingripa mot detta missbruk är om han skulle skada en patient och då måste patienten känna till denna skada och skriva en anklagan mot doktorn. Om de inte känner till hand psykologiskahistoria och hans drog och alkoholmissbruk så kanske de aldrig gör kopplingen mellan hans medicinska misstag och hans droger. Det är verkligen synd för han är inte den enda läkaren i Sverige som är beroende och om de inte är villiga att ändra sin policy så kan dessa beroendemänniskor fortsätta att utsätta patienterna för risk och det lämnar oss andra att fundera vad som hänt och varför. Innan denna blogg fanns så hade vi ingen aning om hans mentala tillstånd och sjukdom. De fanns de tillfällen när han kom till jobbet och luktade alkohol. Men nu vet vi varför han var borta från jobbet under januari och juli 2009. Det var för att han slog sin fru. Vi fattar inte hur han kan leva med sig själv med vetskapen om vad han har gjort. Nu ser vi på honom med andra ögon och förstår mer om honom också.

Ja, det är ju förskräckligt. Men vad jag förstår av andra inlägg så är läkaren under utredning eller?? Vi får väl hoppas att den utredningen ger resultat. Precis som den kommande förhandlingen i nästa vecka. Ska bli intressant att följa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in