2013-03-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumInformation
MN:s senaste taxeringsuppgift hos Skatteverket (taxeringsår 2012) visar: på följande (pdf-länk).
Kronor i plånboken borde finnas således. Samtidigt är det väl dyrt att handla på det svenska Systembolaget?

Om man ändå går efter Skatteverkets uppgift om taxerad förvärvsinkomst, torde det vara klart att MN har vissa ekonomiska förutsättningar att betala för sig.
Undrar om han har betalat kvinnan/SF gällande skadeståndet ännu? Han borde ha pengar att göra det, anser jag.
Det kan noteras att för 2011 har han åsatts en allmän pensionsavgift på 28 900 kr (7% av
412 377). För 2012 har han ingen pensionsavgift alls!
Citat:
Allmän pensionsavgift
Du betalar själv en allmän pensionsavgift på 7 procent av din lön och av ersättningar från social- och arbetslöshetsförsäkringarna (sjuk- och aktivitetsersättning är undantaget).

http://www.pensionsmyndigheten.se/Pensionsavgifter.html

Detta indikerar väl att doktor Magnus inte arbetat under hela 2011 och heller inte haft sjukpenning?
Förefaller som att han haft sjuk/aktivitetsersättning, med andra ord förtidspension?

Underskott av kapital (låneräntor) har också ökat mellan dessa två år från 151 000 till
245 000!
Har han ökat på sina lån så till den milda grad att räntekostnaderna ökat med nästan 100 000?
Ja vad gör karln med sina pengar? Den frågan framstår som befogad, minst sagt! Har han försökt att köpa Ms. Fuentes "tystnad"? Hon verkar ha "gett sig" lite grann i ett senare skede av denna process...
Citera
2013-03-04, 19:10
Medlem
Andre.Lokkos avatar
Man kan läsa att han har varit sjukskriven från 2011/08/31 med diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Vilket trauma har han haft kan man fråga sig? Det var han som slog sin fru. Hur sjuk är han för att inte kunna arbeta på 19 månader?

Var är hans fru? Arbetar hon i Sverige eller USA? Det skulle vara intressant att veta om hon mjölkar skattebetalarna i Sverige. Om MN har posttraumatiskt stressyndrom, undrar jag vad hon har efter att ha befunnit sig i detta våldsamma äktenskap?

Citat:
Läkaren MN:s sjukstatus – hans diagnos ...

Svaret på ovan frågeställning kan läsas genom följande aktuella dokument från Borås tingsrätt
aktbilaga 211 i det pågående tvistemålet – MN:s advokat Fredrik Renströms yttrande nyligen (pdf).

I länkad bilaga/pdf här ovan av mig lägger MN:s ombud ut texten om läkarens aktuella sjukdomsstatus: posttraumatiskt stressyndrom.
Dokumentet är sidan 1 i den hyperaktuella aktbilagan, vilken här delvis är maskad/textgallrad ...

Fråga:
Varför har MN posttraumatiskt stressyndrom?
Man kan tänka att det borde vara kvinnan/SF som är den som skulle ha posttraumatiskt stressyndrom för närvarande. Vi kan minnas att det alltså var MN som misshandlade henne genom att kasta ut henne utan kläder, och det mitt i vintern i många minusgrader. Man måste även ta i beaktande det psykiska trauma mot henne som MN skapat. Om man/ni läser tingsrättstexterna, ljudinspelningarna, hörs MN t.ex. säga att han "hellre skulle knulla ett träd" ("rather would fuck a tree than her"), och vidare kallade han henne "low like a mexican" och sedan hotade han henne ständigt med sina föräldrar. Vad har hänt med MN som gjort att han har posttraumatiskt stressyndrom? (Detta finns att läsa i domstolshandlingarna.)
Detta borde väl ha skapat en psykisk stressreaktion liknande MN:s posttraumatiska stressreaktion just hos SF? Är det någon som tänker på hur hon mår i dag?

Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter

Detta indikerar väl att doktor Magnus inte arbetat under hela 2011 och heller inte haft sjukpenning?
Förefaller som att han haft sjuk/aktivitetsersättning, med andra ord förtidspension?

Underskott av kapital (låneräntor) har också ökat mellan dessa två år från 151 000 till
245 000!
Har han ökat på sina lån så till den milda grad att räntekostnaderna ökat med nästan 100 000?
Ja vad gör karln med sina pengar? Den frågan framstår som befogad, minst sagt! Har han försökt att köpa Ms. Fuentes "tystnad"? Hon verkar ha "gett sig" lite grann i ett senare skede av denna process...
Citera
2013-03-12, 20:02
Medlem
Hur går det hos Högsta domstolen?

Som jag berättade 28 februari på tråden har doktor N*rinder genom sitt ombud Björn Hurtig överklagat återbetalningsskyldigheten för rättegångskostnaderna till HD.

Hurtig säger alltså att grunden för överklagandet är att beslutet att MN ska betala hela beloppet är oskäligt.
Hurtig/N*rinder vill ha prövningstillstånd och lutar sig mot "att det är av vikt för rättstillämpningen att Högsta domstolen uttalar sig om att det är skäligt att ålägga den tilltalade rättegångskostnader – i vart fall mer än till hälften – då hälften av åtalen ogillats".

Vad säger ni om detta?
Vad är sannolikheten för att HD ska bevilja prövningstillstånd?

Enligt min bedömning kommer MN inte ges prövningstillstånd (och det vet i varje fall Björn Hurtig om också att så inte kommer ske).
Citera
2013-03-13, 17:05
Medlem
Citat:
Hur går det hos Högsta domstolen?
Lär nog ta sin tid. Det här är inget prioriterat ärende. Man kanske kan förvänta sig ett beslut på försommaren.

Citat:
Som jag berättade 28 februari på tråden har doktor N*rinder genom sitt ombud Björn Hurtig överklagat återbetalningsskyldigheten för rättegångskostnaderna till HD.

Hurtig säger alltså att grunden för överklagandet är att beslutet att MN ska betala hela beloppet är oskäligt.
Hurtig/N*rinder vill ha prövningstillstånd och lutar sig mot "att det är av vikt för rättstillämpningen att Högsta domstolen uttalar sig om att det är skäligt att ålägga den tilltalade rättegångskostnader – i vart fall mer än till hälften – då hälften av åtalen ogillats".

Vad säger ni om detta?
Vad är sannolikheten för att HD ska bevilja prövningstillstånd?

Enligt min bedömning kommer MN inte ges prövningstillstånd (och det vet i varje fall Björn Hurtig om också att så inte kommer ske).
Formuleringen "av vikt för rättstillämpningen" är en standardformulering...
De här sakerna beträffande ersättningsskyldighet för rättegångskostnader tycker jag att hovrätten redan berört i sin dom och jag hittar rätt mycket beslut på det här området för övrigt också. Som jag ser det finns det redan en väl utvecklad praxis och jag tror att det är osannolikt att HD tar upp det här.
Den här formuleringen återfinns ju som synes i hovrättens dom och det är nog sannolikt att en och annan inblandad tänker att "när han nu kommer så billigt undan för övrigt så kan han gott betala lite kostnader i alla fall"...
Citat:
Den dömdes betalningsförmåga ska tas i anspråk inom rimliga gränser. Vid denna bedömning ska domstolen ta hänsyn till bl.a. den påföljd som bestämts för brotten och se till att betalningsskyldigheten och påföljden tillsammans utgör en lämplig reaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in