2012-12-04, 22:20
Läkarens misshandel av kvinnan (inkluderat grov kvinnofridskränkning) historiskt
– fysiskt och psykiskt, och genom hot
– fysiskt och psykiskt, och genom hot
I en av tingsrättens aktbilagor (16), gällande Till den det berör, berättar den misshandlade kvinnan SF med smärta, förfäran och tragik om sin historia med mannen (MN). Precis som kan läsas på flera ställen på denna Flashbacktråd framkommer MN:s misshandel av SF väldigt tydligt. Misshandeln – både fysiskt och psykiskt – ska således ha skett under åtskilliga år. Jag blir ledsen när jag tar del av berättelsen. Vad jag förstår, genom TR-bilagan (ovan nämnd och andra därtill), så utsattes hon för upprepade hot också av mannen. Vidare står att läsa att kvinnan utsattes för en form av utpressning av mannens advokat tidigare – i syfte att förändra grundhistorien hos polisen (på det sätt misshandeln initialt var anmäld etc.). Detta i åtanke av att söka få fallet nedlagt. Anledningen var bland annat möjligheten/omöjligheten för mannen att kunna komma in i USA.
Vad gäller flytten till USA, den då planerade, står i nämnd aktbilaga hos tingsrätten alltså att läsa att SF (ut)pressades och tvingades till att förändra sin originalhistoria, att "dra tillbaka sin skilsmässa och gå tillbaka till polisen och få det till att se ut som..." etc.
I ovan aktbilagor - testamentetexterna från SF - kan man tydligt se och läsa att MN hade full uppbackning av familj och vänner i Borås under hela tiden – samtidigt som SF inte hade någon nära familjär person egentligen som kunde stötta henne. Det är min tolkning av materialet i alla fall. Man kan förstå om hon var väldigt ensam och extra utsatt på grund av detta. Det måste ha varit enormt svårt för henne.
Bör hovrätten nu i januari ta ännu mer hänsyn till den omfattande misshandeln i hela kontexten historiskt i relationen – och döma därefter? Vad säger ni? Att MN slagit och misshandlat SF fysiskt och mentalt: det är uppenbart (åtskilligt med bevis finns), som jag ser det.
Vilket straff bör MN erhålla genom hovrätten 17–18 januari?